Jump to content
Annons

Den här kicken ser obalanserad ut i en ljudeditor


johle

Recommended Posts

3marsutkast3.mp3

Öppna i ett ljudprogram, t.ex. Adobe Soundbooth, den ser helt ojämn ut! Gör detta något, känns som man borde åtgärda detta genom att jämna ut de två ändarna på något sätt? Hur gör jag det? Jag menar, om jag använder kicken i ett ljudprogram så blir ena kanalen högre än den andra :/

Tack på förhand!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Johan.

Laddade ner filen och öppnade den i Audacity och spelade upp den.

Vu-mätaren visade att ljudet inte var snett. Det var lika mycket ljud i båda staplarna.

Det kanske går att lösa ditt problem genom att normalisera kick-ljudet. Vet att det brukar kunna jämna ut volymen mellan höger/vänster.

Ett annat alternativ kan ju vara att göra ljudet till mono, mixa ihop höger och vänster kanal till en.

Sen i FL Studio finns det ju en effektplugg som tar bort DC-offset, kanske kan funka. Vet inte vad du använder men kanske finns liknande funktion i andra sequencers.

Någon annan kan ju fylla på om det finns något annat tips att ge ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej Johan.

Laddade ner filen och öppnade den i Audacity och spelade upp den.

Vu-mätaren visade att ljudet inte var snett. Det var lika mycket ljud i båda staplarna.

Det kanske går att lösa ditt problem genom att normalisera kick-ljudet. Vet att det brukar kunna jämna ut volymen mellan höger/vänster.

Ett annat alternativ kan ju vara att göra ljudet till mono, mixa ihop höger och vänster kanal till en.

Sen i FL Studio finns det ju en effektplugg som tar bort DC-offset, kanske kan funka. Vet inte vad du använder men kanske finns liknande funktion i andra sequencers.

Någon annan kan ju fylla på om det finns något annat tips att ge ...

Hej igen, och tack för tipset! 🙂

Jag öppnade originalfilen av kicken (som är i mono, inte stereo som den snutt jag la upp)

Det var en jättedjup dal precis i början av kicken i ena fasen. Jag öppnade upp den i Adobe Soundbooth och kollade med spectrum analyzer som hittade en massa energi på samma ställe. Därefter började jag lite försiktigt att ta bort delar av spektrumet. Till slut hade denna "dal" i ena fasen försvunnit och ljudet lät nästan identiskt fortfarande. Jag försökte först med en CD-offset remove, men det gick verkligen inte bra. Hela ljudet blev väldigt dovt och hela karaktären försvann. Men nu blev allt bra och det löste sig! 🙂

Tack ändå för att du tog dig tid!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en monofil så fattar jag inte vad du menar??? Då kan det ALDRIG bli några fasproblem :rolleyes:

Ojdå, insåg det nu när jag läste mitt eget inlägg. 😆 Smart man är... Blev lite begreppsfel där. Det var snarare en peak, eller nära på, i ett visst frekvensområde som tog över ganska rejält. "Zooma in" i filen ovan på en enda kick så syns det nog 😄

Sorry for the confusion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...