Jump to content
Annons

Hjälp! 2kanals rörpreamp till Hammond (Nord C2)


Pantzerwagen

Recommended Posts

Hej!

Är väl medveten om att kvalitet oftast kostar en hel del pengar, men jag är ute efter en 2kanals rörpreamp som kanske kostar runt 5000 (fast gärna mindre om möjligt) att värma upp min Nord C2(hammond klon) genom live.

Den inbyggda disten i orgeln låter helt rätt , men lider av lite samma sjuka som typ podar till gittar.

Det fattas fräs o närvaro, om ni förstår vad jag menar.

Det är ju i huvdsak rördist jag är ute efter och som ska användas, så den burken jag ska ha behöver inte låta bra på typ ren sång.

Gillar generellt inte Behringer men skulle tex, deras Ultragain Mic pro2200 vara en vettig burk i mitt fall??

Har även kollat in SPL Goldmike 9844.

Någon som har erfarenhet av dessa burkar eller annat som funkar bra till att värma upp en Orgel??

Jättetacksam för svar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar!

Jo den burken har ja också sett, och den verkar också bra, men det verkar inte som att den har rör.

Det är ju Orgel jag i huvudsak ska ha den till och vill ha fräsig varm rörpreampdist,

Tänk Deep Purple, Ylande,stenhårt men ändå mjukt vintagesound.

Behöver 2 kanaler när jag använder orgelns Lineout i sterio och använder den inbyggda lesliesimuleringen.

Finns det fler som har tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte lägga så mycket som 5000 om det bara är för att "värma upp" signalen lite på en orgel. Särskilt i livesammanhang. Jag tycker du ska kolla på tex Presonus BlueTube DP! De brukar man kunna hitta ganska billigt beggat. Den låter inte jättedyr, snarare lite smått LoFi (på ett, tycker jag, skönt sätt) och ganska "vintage"-varm (i brist på bättre ord, vet att det är ett floskel-ord) och färgar ljudet lite sådär murrigt och mjukdistigt. Låter varmt och mysigt helt enkelt. Den har fördelen att man kan välja hur mycket rör man vill blanda in i signalen också. Från cleant till rör-morr. Jag har använt monovarianten mycket vid inspelning för att "värma upp" signal från allt från sång, elgitarr och bas till virvel och percussion.

Kolla in http://www.myspace.com/secretcircusband

Vi har använt monoversionen på "Lie to me" på gitarrer, bas, virvel och leadsång.

På "Earth above, Sky Below" har vi använt den i extremläge på leadsång (för ett lite trasigt distat ljud).

Tips; har sett såna på eBay som går jättebilligt. Både mono- och stereoversionerna.

Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Riktigt bra musik till att börja med!

Presonusen har jag också sneglat på som hastigast, o tyckte den lät riktigt bra på eran musik.

Den kostar ju under 2000 ny.

Bra att den har LP filter också (en eq för mid med svep hade inte heller varit dumt)

I fallet med orgeln är det ju ett lite lo-fi aktit ljud som är att föredra i mina öron, alltså jag vill ju ha bra punch och närvaro i ljudet, men något hightechsound är jag inte ute efter i det fallet.

Håller dock på med inspelning en hel del, så jag vill ju gärna att det låter fett för studio också, därför som jag sneglat på grejor runt 5000.

fast som sagt på eran musik tyckte jag presonusen lät dunderkanon.

Men distar den ordentligt dom gånger jag skulle vilja det, eller är det så att den bara värmer "lite" på en orgel även om man ställer på den?

Någon som testat SPL goldmike 9844 ??

Kan kanske slå 2 flugor i en smäll om en sån funkar bra på Orgel, och då dessuton har jag en rätt vass preamp för sång, bas gitarr.

Kan bli billigare i längden.

Fler som har erfarenhet om presonus Bluetube DP ??

Hälsningar

Mattias.

Redigerat av Pantzerwagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...