Jump to content
Annons

vad har ni för latency?


blackfor3st

Recommended Posts

Annons

Det varierar av sig själv i mitt Cubase Essential 4 och ärligt talat vet jag inte varför. Men vanligast är att det står 7.1128 ms. Bufferten tror jag är 256, aldrig ändrat.

Men jag har egentligen aldrig haft problem med om det är latency, jag anpassar mitt spelande efter det. Min förra dator hade hela 500 ms. Men det känns lite roligare nu när latencyn är mycket mindre, för säkerhets skull. Jag har en inbyggd svajighet förmodligen som gör att jag har svårt att förnimma latencies under 100 ms.

När det gäller knaster är jag tvärtom. Då blir jag vansinnig för minsta lilla.

Brorsan är tvärtom. Hans pc låter som ett fyrverkeri av knaster med minimerad latency.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 8 ms in och 8 ms ut. Kör med en Intel i7 920 2,66 Ghz 6 GB RAM et.c. Funkar perfekt oavsett hur mkt jag lassar på. Dock en korkad fråga, hur sänker jag sample rate/buffer size? Kör jag t.ex. Reason (4) är detta möjligt i programmet, men kör jag via Cubase 5 - hur ändrar man då?

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 8 ms in och 8 ms ut. Kör med en Intel i7 920 2,66 Ghz 6 GB RAM et.c. Funkar perfekt oavsett hur mkt jag lassar på. Dock en korkad fråga, hur sänker jag sample rate/buffer size? Kör jag t.ex. Reason (4) är detta möjligt i programmet, men kör jag via Cubase 5 - hur ändrar man då?

Man ändrar väl i ljudkortet först?

Tyvärr fattar inte Cubase det direkt antagligen.

Sedan I Cubase finns väl nåt som heter preferences upptill till vänster, undermeny?

🥰

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. tusen tack!! undrar vad som skulle kunna vara en vettig buffer och latency på en amd phenom II 3.2ghz? det är precis vad jag har och lyckas få sprak och knaster vid 256 buffer. (6-7ms latency) det när jag spelar upp ca 10 ljudspår varav 8 utan tunga effekter och 2-3 spår guitar rig 2 osv..

undrar även om detta kan bero på att jag andvänder windows 7 64 bit och alla ljudkort och pluggar, program osv inte är riktigt optimerat till det?

skulle det möjligtvis bli skillnad om man petade in xp 32 bit??

jag tycker att det borde gå att få ur lite mer kräm ur den här pc:n än vad jag får nu!! många tycker nog att det är korkat att köra med amd. men jag vet att utefter mina behov så borde det duga helt ok!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör Windows 7 64 bit och har inga prestanda problem med detta.

Har en 2.66 ghz quadcore Intel i5 med ett PCI ljudkort.

Kör tre stycken Line 6 förstärkare med effekter på guror, plus fler distar med mera.

Totalt ca 50 kanaler med syntar och audiospår (och vocoder).

Latency är ställd på 64 samples och ger max utslag på 20% som mest under hela låten. (Min nya dator är en PT HD dödare... )

Så här låter den... så du får ett hum om hur mycket grejer det är samtidigt. http://soundcloud.com/thinkingmachine/in-blue

Tycker nog att du borde kunna få ut mer ur din burk.

Ofta kan det vara IRQ krockar och annat bös som ställer till det.

Kolla hur det är ställt med din maskin med detta tool:

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Jag snittar på ca 32us till toppar på ca 50.

Min gamla dator som var en 5 år gammal p4 3ghz single core klarade ca 30-40 kanaler och en 3-5 Amplitube 2 kanaler innan den inte orkade mer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men jag har egentligen aldrig haft problem med om det är latency, jag anpassar mitt spelande efter det. Min förra dator hade hela 500 ms. Men det känns lite roligare nu när latencyn är mycket mindre, för säkerhets skull. Jag har en inbyggd svajighet förmodligen som gör att jag har svårt att förnimma latencies under 100 ms.

OK, så i en låt som går i ca 149 bpm så känner du inte 16 delar mao?

Har du funderat på att börja med pussel som hobby istället för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en följdfråga då: buffertstorleken ställer man alltså in i sitt ljudkorts drivrutiner och inte i Cubase?

Jag kan nämligen bara välja på High/Normal/Low latency i drivrutinerna (inget mer alls) och kör på low hela tiden. På min förra dator knastrade det nästan konstant, på HIGH! Nu funkar det perfekt, men lägre latency är ju alltid önskvärt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...