Jump to content
Annons

Rättigheter vad gäller.?


Nordic Sound

Recommended Posts

Jag har fått ett uppdrag att spela in en lågstadieskola som använder sig av befintliga musikbakgrunder på CD, Musik-Katten

Då det är första gången jag stöter på att spela in till befintlig bakgrund så undrar jag hur det fungerar med rättigheterna.?

Jag kommer sälja de inspelade verken på en tryckt skiva.

Alltså det blir typ en karaoke inspelning fast i stor grupp.

Får man det eller måsta man ansöka om medgivande från utgivaren till skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rättighetsmässigt är det tre olika saker inblandade:

1) låtarna ägs av den som skrivit dem (text, musik). Nästan alla är med i STIM och där finns en general-skrivning som säger att när väl låten är utgiven första gången (till exempel på den CD du pratar om) så får andra göra covers så länge man betalar för det. Betalningen gör du som vanligt till NCB.

2) artisterna som medverkar i inspelningen har rätt till sin musik. Vanligen har de redan fått full ersättning för det genom timpris eller liknande för att delta i inspelningen. Det här borde den som gett ut skivan ha full koll på.

3) själva ljudinspelningen. Ägs av den som producerat eller gett ut skivan. Kontakta dem och se om du får använda den som sampling och vilken ersättning de skulle kräva för det. I värsta fall får du väl spela in bakgrunderna igen, göra en cover helt enkelt.

Det lär ju inte bli så himla stor utgåva så det handlar nog inte om stora pengar på nåt sätt. En tia per CD för alla rättigheterna borde räcka och bli över.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...