Jump to content
Annons

Mickad stålsträngad gitarr runt 6000


Rabieshund

Recommended Posts

Ska köpa en ny guris tänkt för både studio och live, alltså en gitarr med bra ton och med mick så man kan dra in den i stärkare eller PA eller whatever. Tänkte att jag kan lägga ut max 6000 på den. Jag var och testade en Taylor-gitarr på börsen som var mickad, men det var en cutaway och hade INGEN ton jämfört med den bredvid som ej var cutaway och ej hade mick. Jag vill alltså helst inte ha en cutaway om de oftast låter så tunt..

Jag diggar Taylor och Martin-gitarrer väldigt mycket så skulle gärna se nån av de märkena i mina tassar.. Har för mig att jag nån gång läste att de kan modifiera gitarrer och installera mick i dem, hur går det till då? Vad kostar det?

Har inget emot att beställa gitarr från utlandet men vill ju gärna spela på den först. Tips? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp ingen gitarr med inbyggd mick (åtminstone inte i den prisklassen). Du betalar oftast överpris för en asdålig mikrofon.

Mitt tips är att du köper en bra akustisk gitarr och sedan skaffar dig ett riktigt bra micksystem som du monterar i den.

Akta dig för alla piezo (UST, under sadle tranducer), alltså såna som sitter monterade under stallsadeln. Finns bara några få som inte låter som om du grävt en grop med gitarren.

Kolla istället in system med flera källor, t.ex kontaktmick/kondensator. Själv kommer jag snart montera detta system i flera av mina gitarrer http://kksound.com/trinitymini.html

Simon & Patrick gör helt ok gitarrer - det är Godin som äger dem. De har även Seagull (som tyvärr inte säljs i Sverige längre) och Norman.

Av de tre märkena är det definitivt Seagull som sticker ut med riktiga kvalitetsgitarrer. S&P har i allmänhet lite för tjocka lock för min smak och Norman är ganska lika S&P.

Men jag skulle råda dig att kika på engelska Tanglewood också. Deras gitarrer runt 5-6000 låter bättre än alla S&P jag testat, och jag har provat ganska många.

Det är Jam som säljer Tanglewood i Sverige.

Som sagt köp dig en fin akustisk utan mick (spara typ 1000-1500 där) och lägg extra pengar på ett bra system.

K&K sounds kontaktmickar kostar i det enklaste utförandet ca. 1000 spänn ink. tull, frakt och moms från USA - och de piskar alla piezomikrofoner.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingen gitarr med inbyggd mick (åtminstone inte i den prisklassen). Du betalar oftast överpris för en asdålig mikrofon.

Mitt tips är att du köper en bra akustisk gitarr och sedan skaffar dig ett riktigt bra micksystem som du monterar i den.

Akta dig för alla piezo (UST, under sadle tranducer), alltså såna som sitter monterade under stallsadeln. Finns bara några få som inte låter som om du grävt en grop med gitarren.

Kolla istället in system med flera källor, t.ex kontaktmick/kondensator. Själv kommer jag snart montera detta system i flera av mina gitarrer http://kksound.com/trinitymini.html

Simon & Patrick gör helt ok gitarrer - det är Godin som äger dem. De har även Seagull (som tyvärr inte säljs i Sverige längre) och Norman.

Av de tre märkena är det definitivt Seagull som sticker ut med riktiga kvalitetsgitarrer. S&P har i allmänhet lite för tjocka lock för min smak och Norman är ganska lika S&P.

Men jag skulle råda dig att kika på engelska Tanglewood också. Deras gitarrer runt 5-6000 låter bättre än alla S&P jag testat, och jag har provat ganska många.

Det är Jam som säljer Tanglewood i Sverige.

Som sagt köp dig en fin akustisk utan mick (spara typ 1000-1500 där) och lägg extra pengar på ett bra system.

K&K sounds kontaktmickar kostar i det enklaste utförandet ca. 1000 spänn ink. tull, frakt och moms från USA - och de piskar alla piezomikrofoner.

Hur monterar man in ett micksystem själv? Seagull låter spännande men den där gitarren var rätt jävla ful så den får nog gå bort. :/ Ska gå in på Jam här i Göteborg och kolla på deras Tanglewood-gitarrer! Utseendemässigt så letar jag efter en ljus gitarr som den jag länkade till. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en begagnad Bjarton från 60-70talet, deras inbyggda magnetmickar på vissa modeller låter gudagott tycker jag. Kollade och hittade en beggad för 5 papp.

Det var en sån jag lirade på spelningen sist om du kom ihåg. Klägget är optional 😄

Tror dock att jag vill ha känslan av en ny gitarr. Och utan klegg hade jag tänkt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingen gitarr med inbyggd mick (åtminstone inte i den prisklassen). Du betalar oftast överpris för en asdålig mikrofon.

Mitt tips är att du köper en bra akustisk gitarr och sedan skaffar dig ett riktigt bra micksystem som du monterar i den.

Akta dig för alla piezo (UST, under sadle tranducer), alltså såna som sitter monterade under stallsadeln. Finns bara några få som inte låter som om du grävt en grop med gitarren.

Kolla istället in system med flera källor, t.ex kontaktmick/kondensator. Själv kommer jag snart montera detta system i flera av mina gitarrer http://kksound.com/trinitymini.html

Simon & Patrick gör helt ok gitarrer - det är Godin som äger dem. De har även Seagull (som tyvärr inte säljs i Sverige längre) och Norman.

Av de tre märkena är det definitivt Seagull som sticker ut med riktiga kvalitetsgitarrer. S&P har i allmänhet lite för tjocka lock för min smak och Norman är ganska lika S&P.

Men jag skulle råda dig att kika på engelska Tanglewood också. Deras gitarrer runt 5-6000 låter bättre än alla S&P jag testat, och jag har provat ganska många.

Det är Jam som säljer Tanglewood i Sverige.

Som sagt köp dig en fin akustisk utan mick (spara typ 1000-1500 där) och lägg extra pengar på ett bra system.

K&K sounds kontaktmickar kostar i det enklaste utförandet ca. 1000 spänn ink. tull, frakt och moms från USA - och de piskar alla piezomikrofoner.

Kollade länken till micksystemet och jag kan säga direkt att jag inte tänker lägga ner 3000 på det. Ska jag köpa en bra gitarr också så är vi ju uppe i 8-9000. Jag är nog inte SÅ kräsen med gitarrljudet live för att vilja lägga ner så mycket. Men jag ska som sagt kolla på Tanglewood och se hur jag gillar dem. 😎

Edit: såg nu att de verkar ha både Simon & Patrick och Tanglewood på Jam. Här ska provas!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingen gitarr med inbyggd mick (åtminstone inte i den prisklassen). Du betalar oftast överpris för en asdålig mikrofon.

Mitt tips är att du köper en bra akustisk gitarr och sedan skaffar dig ett riktigt bra micksystem som du monterar i den.

Akta dig för alla piezo (UST, under sadle tranducer), alltså såna som sitter monterade under stallsadeln. Finns bara några få som inte låter som om du grävt en grop med gitarren.

Kolla istället in system med flera källor, t.ex kontaktmick/kondensator. Själv kommer jag snart montera detta system i flera av mina gitarrer http://kksound.com/trinitymini.html

Håller med. I min Epiphine Jumbo sitter det en pizo som heter shadow, fy fan den låter skit. Det låter fanemej bättre att spela på telecastern rätt i mixern utan förstärkare, live alltså.

Om jag ska använda akusten live så sätter jag helt enkelt en mick på stativ framför och sitter still. Det är lite rundgångskänsligt, men är man ensam på scen räcker ljudet till, och så låter det som akustisk gitarr. Pizo pizo = Urk Urk!

Link to comment
Dela på andra sajter

K&K sounds kontaktmickar kostar i det enklaste utförandet ca. 1000 spänn ink. tull, frakt och moms från USA - och de piskar alla piezomikrofoner.

Det var många olika där... Säljs de inte i Sverrje? Att skicka efter från U$A klarar inte lilla jag. Vore kul att spela akustiskt live, och slippa att det låter som en variant på kazoo.

http://kksound.com/purewestern.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade länken till micksystemet och jag kan säga direkt att jag inte tänker lägga ner 3000 på det. Ska jag köpa en bra gitarr också så är vi ju uppe i 8-9000. Jag är nog inte SÅ kräsen med gitarrljudet live för att vilja lägga ner så mycket. Men jag ska som sagt kolla på Tanglewood och se hur jag gillar dem. 😄

Edit: såg nu att de verkar ha både Simon & Patrick och Tanglewood på Jam. Här ska provas!

Kolla in deras billigare Pure Mini. Beställer du den så blir det billigare än att köpa ett piezosystem i Sverige. Plus att du slipper ha en mick som låter skit.

@Guitar Nilsson:

Det är lätt att beställa från dem till Sverige. Annars beställer du från www.shorelinemusic.com

Även med frakt och tull blir det garanterat billigare än att låta en butik i Sverige ta hem grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in deras billigare Pure Mini. Beställer du den så blir det billigare än att köpa ett piezosystem i Sverige. Plus att du slipper ha en mick som låter skit.

@Guitar Nilsson:

Det är lätt att beställa från dem till Sverige. Annars beställer du från www.shorelinemusic.com

Även med frakt och tull blir det garanterat billigare än att låta en butik i Sverige ta hem grejerna.

Då måste man väl ha kreditkort modell AMerican Express ell liknande? Jag är tyvärr för korkad att fatta hur man använder såna. Hade nåt liknade ett tag men sa upp det eftersom jag aldrig fattade hur man gjorde. De på banken ville inte visa heller, det var så enkelt att det inte behövdes sa dom. Men jag fattar inte ett skit...

Blir riktigt sugen ett sånt där micksystem. Epiphonen jag har är den skönaste och mest lättspelade gitarr jag testat, det är bara det att pizoljudet är sånt mök...

Måste man ha en speciell preamp till de där? PA-mixern duger inte?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man väl ha kreditkort modell AMerican Express ell liknande? Jag är tyvärr för korkad att fatta hur man använder såna. Hade nåt liknade ett tag men sa upp det eftersom jag aldrig fattade hur man gjorde. De på banken ville inte visa heller, det var så enkelt att det inte behövdes sa dom. Men jag fattar inte ett skit...

Blir riktigt sugen ett sånt där micksystem. Epiphonen jag har är den skönaste och mest lättspelade gitarr jag testat, det är bara det att pizoljudet är sånt mök...

Måste man ha en speciell preamp till de där? PA-mixern duger inte?

PA-mixern bör duga bra. Det går att betala med VISA-kort också...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag köpte en breedlove gitarr på musikbörsen som var helt fantastisk, har dock ingen mick, det stod mellan den och tanglewoodgurorna som också var mycket bra..

men jag blev övertalad att jag skulle få bra mkt mer gitarr utan mick för samma pengar så jag köpte utan mick, funderar på att installera mick i den jag har nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Många har ju rekommenderat Furch-gurorna. Någon som har koll på hur micken låter i en "Furch D40-CM Cutaway w/B-Band A3T"?

... eller vad tycker ni om "Taylors berömda ES-system kallat ES-Blue" till 110e modellen?

Bor man i södra Sverige så kan en Furch funka... men i norra Sverige är klimatet alldeles för torrt så locken sjunker ihop och spricker.

Simon&Patrick tillverkas i norra Canada på samma breddgrader som vi befinner os på så dom är gjorda för vårt klimat.

Dessutom kommer Simon&Patrick från en seriös distributör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT (Nudel af Ludenben @ 2010-02-21, 19:13)

Många har ju rekommenderat Furch-gurorna. Någon som har koll på hur micken låter i en "Furch D40-CM Cutaway w/B-Band A3T"?

... eller vad tycker ni om "Taylors berömda ES-system kallat ES-Blue" till 110e modellen?

Bor man i södra Sverige så kan en Furch funka... men i norra Sverige är klimatet alldeles för torrt så locken sjunker ihop och spricker.

Simon&Patrick tillverkas i norra Canada på samma breddgrader som vi befinner os på så dom är gjorda för vårt klimat.

Dessutom kommer Simon&Patrick från en seriös distributör. 🙂

Mickarna då?

Redigerat av Nudel af Ludenben
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trubadurgigs på rätt softa barer etc, vill inte micka upp då...

Som sagt... skulle gärna höra lite tycken om mickarna i "Furch D40-CM Cutaway w/B-Band A3T", och "Taylors ES-system ES-Blue" till 110e modellen om någon har koll.

Ville också testa Furch gitarrerna men de är ganska svåra att hitta! Har letat i gbg, jkpg och växjö mm utan att hitta något... Blev till slut en taylor 214 (äldre modellen, vilket betyder att den är helsolid!!) 🙂 men lyckan varade inte länge, efter en vecka blev det en liten spricka på locket och nu är den ute på en resa till taylor (I USA i guess) 😉 .. ( förresten vet någon hur lång tid detta kan ta för taylor att kolla upp gitarren och fixa om det går annars skicka ny, hur länge får man vänta ungefär tills man fått tillbaks gitarren eller en ny??)

Taylor 114 tycker jag också låter minst lika bra som 214(Nästan) dock utan micksystem så kan du få dem för 7500 om du prutar lite på MB typ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...