Jump to content
Annons

Spinner vidare med AMDdator


onosoul

Recommended Posts

Lite lustigt att se Toka:s bygge mitt ser snarlikt ut.

Jag skulle behöva lite åsikter om hårdiskval och konfiguration.

Jag pratade med en vän som sa att en tänkbar uppbyggnad är att ha en HD för WinXP och program och en HD, partionerad i två delar där man kör in Protoolsljuden i den ena och sparar allt annat (läs DC++) crap i den andra.

Skulle man tjäna på att köpa en 10 000 rpm disk/eller 16mb cache?

Hur stor skillnad är det egentligen.

En annan sak som jag går bet på är ramminnet. Behöver man punga över 3000 sek för att få fetingprestanda? känns rätt dyrt. TIPS tack!!!

Kan tillägga att min budget är 12499:- inkl moms kan någon räkna ut varför? 😛

Ok, Spänn fast bältet:

Moderkort:

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Moderkort S-939 K8T800PRO

Processor:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Processorkylning:

Zalman CNPS7700-Cu

Grafikkort: Hjälp!!! 🙂

Ramminne:

Corsair Twin2X 5400PRO DDR2, 1024MB Kit w/two matched CM2X512-5400C4PRO

HJÄLP!!! 😲

Ramminnekylning:

Cooler Master minneskylare i koppar

Hårddisk:

2 st Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ

(alternativt seagate raptor 74gb eller maxtor diamondmax 16mbcache)

HJÄLP!

(Hårddiskkylning):

Zalman Heatpipe Hardisk Cooler ZM-2HC2 Passiv kylare för hårddisk

Chassi:

Antec Sonata + ljuddämpningskit

DVD-brännare:

Plextor DVD-brännare IDE PX-712A, Retail Black, DVD+R/+RW och DVD-R/-RW

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
börnen (oregistrerad)

Kommer du att spela spel på datorn?

svar JA:

ett kort baserat på nVidia Geforce 6800 eller 6800GT (ej 6800LE). Ultrakorten är snabba men äter också upp din budget.

svar NEJ:

Ett så billigt kort som möjligt!

Om du köper corsair så har dom nog kylare redan monterade på sig. 3000:- för två 512 MB DDR2 minnen verkar inte så farligt dyrt tycker ja, dessutom är dom nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kör kingstonne minnen i stället och lägga pengarna på att få en 64:a med 1024 kb cache. Tror att det gör mer skillnad. De tester som gjorts av folk som hänger på digis duc tycder på att det är en ganska viktig grej om man vill krama ut många spår.

Jag skulle tipsa om det ATI Radeonkort. Ta ett dåligt så drar det inte så mycket extra cpu. Jag kör ett Asus radeon 9600 128mb med både dvi och vga utgång så jag kan köra dubbla skärmar funkar mycket bra, även till spel som doom 3.

Om du skall köra PTLE så funkar det fortfarande enligt deras egna tester bättre med vanliga ATA diskar.

Köp gärna till två fläktar till chassit. Det finns något grymt tyst märke på datorbutiken.com. Då får du bra luftgenomstörmning och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tipsa om det ATI Radeonkort. Ta ett dåligt så drar det inte så mycket extra cpu.

ska inte nya grafikkort ha en egen processor? som avlastar den riktiga processorn, eller har jag fatta fel?

om jag har rätt... vilka grafikkort gäller det? radeon 9200 - 9500 - 9600 - 9800 eller hur högt behöver man gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar ju en hel del med photoshop och flash så jag behöver lite fläsk i grafiken också!

Jag vet dock inte vad det är för skillnad mellan de olika korten. Det var det jag behövde hjälp med.

Jag är egentligen lika lost vad det gäller RAM.

Skillnad mellan RDR, DDR, DDR2, DDRdual och allt vad det kan heta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tipsa om det ATI Radeonkort. Ta ett dåligt så drar det inte så mycket extra cpu.

ska inte nya grafikkort ha en egen processor? som avlastar den riktiga processorn, eller har jag fatta fel?

om jag har rätt... vilka grafikkort gäller det? radeon 9200 - 9500 - 9600 - 9800 eller hur högt behöver man gå?

Jo det är väll tänken, men jag tror fortfarande att tjocka grafik kort tar en del kräm från musik skapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Hårddisks val skulle nog jag satsa på 2st HD som din polare rekomenderade. (sata diskar ä ju mumma)

Det här är min teori. (och en hel del andras vad jag läst och hört)

HD 1 Behöver ju inte vara så fruktansvärt stor, eftersom den ska hantera XP och

dina andra program som du ska ha installerade.

Grundtanken med det är att opreativsystemen samt dom flesta programmen innehåller inte så stora filer, utan väldigt väldigt många små, då är det bättre med en mindre HD men med bra accesstid.

Dvs snabb söktid, eftersom den ska leta efter många små filer istället för få stora.

HD 2 Där hanterar du din inspelade audiofiler, en partition för färdiga projekt och en partition (som är lite mindre, jobbar ju fortare över en mindre yta) där du har dom audiofiler med det du jobbar med just nu. HD 2 Behöver inte ha lika snabb accesstid som HD 1 (men det gör ju absolut ingeting, tvärtom), här är det ju bättre och lägga krutet på storleken eftersom audiofiler och annat bröte tar som alla vet STOOOOOR plats.

Finns mkt smått och gott man kan trixa å grejjsa med för å fåt att flyta på bättre.

Det här är väll en liten del av det jag gjort och det märks skillnad kan jag säga.

Hoppas det är till nån hjälp

//Thompe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...