Jump to content
Annons

Uppdrag radioreklam


hackeman

Recommended Posts

Jo,

Jag har fått förfrågan om att göra radioreklam för ett lokalt företag som har klädbutik. Dom vill ha nåt i stil med den här 118800-jingeln: http://118800.se.loopiadns.com/wp-content/uploads/2010/02/Jingel-30-Sek.mp3

Dom säger att dom vill ha en annan text på en befintlig rockklassiker som alla känner igen. Jag kommer be dom ge mig stolpar på vad relkambudskapet ska innehålla och sen skriver jag text, arrar musik, spelar in sång (förmodligen primärt min egen röst) och mixar ner till färdig produktion. Jag gissar på att det avser en 30 sek jingel.

Två frågor:

  • Vad är rimligt att debitera för uppdraget? Min normala taxa när jag kör IT-uppdrag varierar mellan 1250-1750 SEK/tim, men det här är inte min egentliga "professionalism" och jag har ingen aning vad för timtaxa som gäller i den här branschen, så jag föredrar ta fast pris för färdig produktion.
  • Vad gäller angående rättigheter om man gör en "cover" (fast med annan text) på befintlig låt som någon annan är upphovsman till? Kan man klassa det som en parodi fast att det är en radiojingel och på så vis komma undan? Eller måste man skriva avtal via skivbolag och/eller STIM? Hur gör man?

Egentligen hade jag hellre gjort egen låt och melodi från scratch, men tveksamt om dom går med på det.

Hoppas någon här kan ge mig lite vägledning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad gäller angående rättigheter om man gör en "cover" (fast med annan text) på befintlig låt som någon annan är upphovsman till? Kan man klassa det som en parodi fast att det är en radiojingel och på så vis komma undan? Eller måste man skriva avtal via skivbolag och/eller STIM? Hur gör man?

Beroende på hur känd låten är blir det olika svårt att få rättigheter.

Att klassa det som en Cover tror jag blir svårt då detta är i ett kommersiellt syfte.

Men det är deras ansvar att ta reda på vad det är som gäller med just denna låt.

Gjorde en vinjett till tv4+ där tv4 inte fick använda originalet men fick göra en " nyinspelning " vilket vi då gjorde.

Dock får vi ingen stim för låten.

Vad är rimligt att debitera för uppdraget? Min normala taxa när jag kör IT-uppdrag varierar mellan 1250-1750 SEK/tim, men det här är inte min egentliga "professionalism" och jag har ingen aning vad för timtaxa som gäller i den här branschen, så jag föredrar ta fast pris för färdig produktion.

Även fast detta kanske inte är ditt primära yrke tycker jag inte du ska sälja dig billigt. Den tim lön du debiterar som IT är rimlig inom Media oxå.

Annars räkna ut hur många timmar du kommer att behöva , artister som ska betalas , det faktum att du inte får stim m.a.o inget betalt när den spelas

och baka in det i ett fast pris , blir oftast lättast för kunden.

Egentligen hade jag hellre gjort egen låt och melodi från scratch, men tveksamt om dom går med på det.

Ofta är det det som händer , speciellt med mindre kunder som har mindre marknad.

Det du kan göra är att som så ofta hörts i TV , göra din version så nära deras val av låt utan att det blir en cover , m.a.o lägg till ett ackord

ändra melodierna något i sången osv osv .

Inte så kreativt men kunden blir nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, tack för ditt svar!

Har surfat runt lite bland andra trådar och forum också och jag uppfattar det som följer:

Egen komposition alltså att föredra, om än bara tillräckling modifiering av befintligt verk för att uppnå egen "verkshöjd". Primärt för att det kan vara både svårt och dyrt att få rättigheter att använda befintligt verk + att man får ingen STIM annars.

Och just STIM är nästa grej. Man förblir upphovsman och erhåller STIM-ersättning om inget annat skrivs, och det man säljer är användarrätten (alt den exklusiva användarrätten) för en definierad perion (ex årsvis eller för evigt) av en viss produktion/inspelning av en komposition - och kompositionen (text och melodi) är det som jag förblir STIM-ersatten upphovsman av.

Fast pris är bäst i mitt fall denna gång för både kundens och mitt eget bästa. Nackdelen är att jag kommer förmodligen ägna fler timmar än jag tar betalt för, men jag är mån om att kunden ska tycka att dom får valuta för pengarna eftersom det är mitt första jingel-uppdrag och således min debut på marknaden. Om det nu är en marknad jag ska ens agera på framöver....

Frågan är hur mycket i fast pris? Har sett allt från 500 till 50000 på bara det här forumet. Så 5,000 ex moms kanske för användarrätten under 1 år där jag förblir upphovsman och även erhåller STIM? Får skriva nåt om hur många lyssnigns- och feedback-tillfällen dom ska få, eller ett tak på timmar eller kalendermässig deadline, så jag inte riskerar behöva göra om och göra om och göra om i evigheter.

Formatet radiostationen vill ha materialet i varierar. Vanlig MP3 i typ 320Kbps och 44.1KHz funkar oftast, men 48Khz är inte ovanligt. Kompression är inte så viktigt som man är van vid eftersom radiostationen komprimerar själv.

Nånting sånt? Kan jag vara på rätt väg? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att du gjorde en cover på "fittan sticker fram, hård och hårig" som inte uppskattades så värst av upphovskvinnan....ha ha ha

Men kul projekt, du lägger väl upp det färdiga resultatet någonstans?

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Så 5,000 ex moms kanske för användarrätten under 1 år där jag förblir upphovsman och även erhåller STIM?

ska kolla med en polare som höll på mycket förr i den branschen

det där med stim har jag för mig han sa nån gång var helt uteslutet för en jingel

det är i en helt annan division det kan förekomma

men jag ska kolla först innan jag svär 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ska kolla med en polare som höll på mycket förr i den branschen

det där med stim har jag för mig han sa nån gång var helt uteslutet för en jingel

det är i en helt annan division det kan förekomma

men jag ska kolla först innan jag svär 🙂

Intressant, alla andra källor påstår motsatsen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...