Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu Àr det ju sÄ hÀr att man bor hemma och förÀldrarna inte alltid tycker om sina fina inspelningstiden vid sidÄrdÀr midnattssnÄret.

SÄ jag har varit inne pÄ att spela in med reamping.. Spela in rakt in i programmet eller portan eller sÄ med typ Plug-ins sÄ man hör lite vad man spelar iaf.

Men man vill ju ha sin förstĂ€rkare trots allt.. Ger mer verklighet i tonen Ă€n sketna PLug-ins. Analogt lĂ„ter bĂ€st enligt mig ^^ 😏

Har tittat pÄ det dÀr med Re-Amping Ä sÄ. Men vet inte sÄ mÄnga "Re-Ampar". NÄn som vet nÄgra bra och sÄ billiga som möjligt.. För mig jag sett eh fan heter dom... Dem som gör t.ex tonebone Ä det..

SÄ nÀmn sÄ mÄnga Re-Ampar som ni kan, vore skitgött Ä höra era erfarenheter med era, och hur det blev.

Annons
Postat

Vad jasi menar med re-amping tror jag Àr att man spelar in en clean fil och skickar till nÄgon, som spelar upp den genom en stÀrkare och skickar tillbaka den.. och tar betalt för det -inte sant?

Postat

The ROcker: nej det funkar inte baklÀnges.... Blir fel "impedans" dÄ...

laxlaxlax : yup yup 😛 funderar pĂ„ att bygga egen.. Har hittat ett par scheman sĂ„ det gĂ„r la bra?

DrHans: Synd att X-ampen inte vad DI box ocksÄ.. eller iaf "multikontakt" sÄ man kan tappa ut pÄ Tele ocksÄ istÀllet bara för en XLR ingÄng som den har...

Postat (redigerat)
The ROcker: nej det funkar inte baklÀnges.... Blir fel "impedans" dÄ...

Funkar enl drhans inlÀgg nr 30 i denna trÄd, men mÄste vÀl vara en passiv box. VÀrt att prova kanske?

Edit: Glömde lĂ€nken.... 😼

Redigerat av therocker
Postat

hmm maybe 😳

men va jag sett sÄ det enda en Re-amper gör Àr att göra om Mic impedans till Gitarr impedans.. Eller frÄn nivÄ -10 till +4 dB..

eller har jag fel tro? Annars Àr det ju bara att köpa en sÄn box.. Va dom nu heter... dom Àr ju lite vanligare och billigare ocksÄ..

• 2 veckor senare...
Postat

Tittat pĂ„ RedEye 😛

Skiljer inte egentligen sÄ MYCKET i pris jÀmnfört med X-amp...

Lite konstigt att dem tar sÄ jÀvla mycket för dom tycker jag...

Postat

Men kollade du inte inte in Lilla Lambis Browneye? Den Ă€r billig med luktar lite illa, hehe... NĂ€r förlĂ„t, mycket omoget inlĂ€gg đŸ˜±

Är inte Radials S-amp ENBART en reamp box? Det grymma med Little Labs Redeye Ă€r att kvaliten Ă€r helt sjukt hög (litet företag som verkligen lĂ€gger tid pĂ„ sina produkter) plus att det Ă€r en extremt bra DI box OCH en re-amp box. Bara att trycka pĂ„ en knapp sĂ„ vips Ă€ndras anvĂ€ndningsomrĂ„det. Vet att Radial sĂ€ljer ett "Reamp paket" med en DI och en Re-amp box... KĂ€nns lite för dyrt... Little Labs Ă€r iallfall jĂ€kligt trevlig, om Ă€n lite dyr... 😛

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har nyss pratat med Lundahl (som tillverkar audio-transformatorer) NĂ€r man ska gĂ„ frĂ„n en lĂ„gohmig utgĂ„ng till en högohmig ingĂ„ng sĂ„ behöver man inte Ă€ndra impedansen eftersom man har nivĂ„ i överskott. Det rĂ€cker med galvanisk avskiljning och att dĂ€mpa signalen. Att köpa en reampbox Ă€r helt onödigt och dyrt. đŸ˜±

Postat
Jag har nyss pratat med Lundahl (som tillverkar audio-transformatorer) NÀr man ska gÄ frÄn en lÄgohmig utgÄng till en högohmig ingÄng sÄ behöver man inte Àndra impedansen eftersom man har nivÄ i överskott. Det rÀcker med galvanisk avskiljning och att dÀmpa signalen. Att köpa en reampbox Àr helt onödigt och dyrt.

Okeej 😄

Och HUR gör man det? 😛

Postat

Att köpa en DI box Ă€r helt onödigt och dyrt. Det Ă€r bara att gĂ„ till en elhandel och köpa rĂ€tt komponenter, löda ihop grejerna och bygga in prylarna i en snygg lĂ„da av bra kvalitet. Likadant med mikrofon preamps, bara att bygga sjĂ€lv! 😛

Jag skojar ju nu lite, för mig som Ă€r en idiot nĂ€r det gĂ€ller DIY elgrejer sĂ„ Ă€r jag glad att det finns riktiga grejer som lĂ„ter bra och kommer fĂ€rdiga i en lĂ„da! 😄

Postat

haha true true... SjĂ€lv har man ju gjort ett par saker đŸ„° iaf Pedaler ^^ som blivit typ mina favoriter i ljudvĂ€g â˜ș

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Man behöver inte fÄ upp impedansen till 10k ohm

• 2 Ă„r senare...
Postat

Var tydligen lĂ€nge sedan denna trĂ„d var aktiv, sĂ„ jag Ă„terupplivar den 🙂

Har funderat pÄ detta hÀr med re-amping och hur det funkar. Jag förstÄr ungefÀr principen/hur det gÄr till om man sÀger sÄ men har fortfarande en del frÄgetecken kvar att utrota vilket sÀkert nÄgon eller nÄgra hÀr kan hjÀlpa till med.

Först och frÀmst sÄ sÀttet jag tÀnkte prova re-ampa pÄ (ett tips jag fick frÄn en kompis) var att skaffa ett mindre mixerbord, skicka den rena signalen frÄn ljudkortet >>---> mixerbordet >>---> stÀrkaren. Micka upp stÀrkaren och skicka det ljudet till mixerbordet som sen skickar vidare till ljudkortet och slutligen lÀggs i lÄten. Jag antar att det funkar pÄ samma sÀtt om man kopplar en effektpedal mellan mixerbordet och förstÀrkaren(?) DÀremot undrar jag ifall man kan lÀgga olika effekter/EQ instÀllningar pÄ ett spÄr? Och hur detta görs pÄ bÀsta sÀtt. Eller det kanske Àr sÄ att man isÄfall mÄste spela in bit för bit och re-ampa de olika bitarna var för sig?

Detta kanske blev rörigt men försökte förklara sĂ„ gott jag kan 🙁

Postat

Var tydligen lĂ€nge sedan denna trĂ„d var aktiv, sĂ„ jag Ă„terupplivar den 🙂

Har funderat pÄ detta hÀr med re-amping och hur det funkar. Jag förstÄr ungefÀr principen/hur det gÄr till om man sÀger sÄ men har fortfarande en del frÄgetecken kvar att utrota vilket sÀkert nÄgon eller nÄgra hÀr kan hjÀlpa till med.

Först och frÀmst sÄ sÀttet jag tÀnkte prova re-ampa pÄ (ett tips jag fick frÄn en kompis) var att skaffa ett mindre mixerbord, skicka den rena signalen frÄn ljudkortet >>---> mixerbordet >>---> stÀrkaren. Micka upp stÀrkaren och skicka det ljudet till mixerbordet som sen skickar vidare till ljudkortet och slutligen lÀggs i lÄten. Jag antar att det funkar pÄ samma sÀtt om man kopplar en effektpedal mellan mixerbordet och förstÀrkaren(?) DÀremot undrar jag ifall man kan lÀgga olika effekter/EQ instÀllningar pÄ ett spÄr? Och hur detta görs pÄ bÀsta sÀtt. Eller det kanske Àr sÄ att man isÄfall mÄste spela in bit för bit och re-ampa de olika bitarna var för sig?

Detta kanske blev rörigt men försökte förklara sĂ„ gott jag kan 🙁

Ja du, det lÄter som en dÄlig ide. Köp en Reampbox typ Radial's. Skicka ut signalen frÄn ljudkortet micka upp stÀrkaren och spela in-

Postat

Fast varför skulle sÀttet jag beskrev vara sÄ dÄligt? Och Àr det ingen som vet huruvida man kan lÀgga olika effekter och instÀllningar pÄ olika delar av lÄten men pÄ samma instrument pÄ bÀsta och enklaste sÀtt?

Postat

Ytterligare ett ord jag inte förstĂ„r, automation 😛

Men kanske ska frÄga om det sen nÀr jag satt igÄng med allt och Àr redo för re-amping.

Ähh, jag frĂ„gar nu; vad Ă€r/menas med "automation"?

Postat (redigerat)

"styrdata" dvs att man gör att nÄgonting hÀnder automatiskt. det vanligaste Àr att man styr volymreglarna i mixern(bÄde i daw och pÄ vissa fysiska anaog bord med motoriserade reglar) som man dÄ progrmerar(eller "seplar in") att dom ska höjas och sÀnkas pÄ olika stÀllen i en lÄt.

finns Àven mute av och pÄ, fast i daw program Àr det lÀttare att klippa bort saker istÀllet för mute automation(mute automation Àr mer nÄgot man avÀnde förr pÄ analoga mixerbord)

fast man kan ju köra mute automation pÄ effectspÄr.

pÄ samma sÀtt kan man styra olika parametrar i effecter/pluggar.

Redigerat av adrumdrum
  • 2 veckor senare...
Postat

NÄgon som vet hur det funkar att koppla en gitarr topp till en baslÄda för re-amping?

TÀnkte ifall man pÄ sÄ vis kunde spara en slant och "slippa" köpa en gitarr lÄda.

AlltsĂ„, funkar det att koppla en gitarr topp till en bas lĂ„da (Hartke VX410)? Är det nĂ„got man bör tĂ€nka pĂ„ innan isĂ„fall?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.