Jump to content
Annons

virvelmickning


april second

Recommended Posts

Hej allihop!

Jag ska micka upp en virvel med två mikrofoner, en över och en under. Grejen är den att jag aldrig har gjort detta förut men jag är hursomhelst sugen på att testa det för att få lite mer sejarmatta än vad man får om man bara mickar över virveln.

Jag skulle gärna vilja att nån med mer erfarenhet än mig gav mig lite värdefulla tips på allt ifrån mickplacering till mixningsförslag (jag har t.ex. hört att man kan fasvända den ena micken i mixen) I slutänden kommer jag visserligen att testa mig fram ändå men det skulle ändå vara schyst att få lite tips så man inte gör några dumma nybörjarmisstag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lixom bara att testa sig fram. Fasvända bör man göra för att inte få frekvenser som försvinner när mickarna mixas ihop. En liten tanke kanske vore att micka undersidan med en dämpad kondensator och översidan med en dynamisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Ett tips en mick över som du lägger en gejt på och gejtar hårt så att du bara får med själva slaget sedan en mick under som får ta upp resten av ljudet och en hel del sejarmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mickar upp min virvel så brukar jag ha en sm57 ca 5-10cm ovanför

kanten riktad in emot mitten av virveln.

Du kan göra samma med den mikrofonen du har under virveln.

Att man skall fasvända ena ena mikrofonen är ett måste då membranet

rör sig åt olika håll på mikrofonerna.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet inlägg angående fasvända mickar.

Virvelkaggen fasvänder undersida (gämfört med översidan) naturligt, eftersom när du slår på överskinnet så går detta nedåt och trycker då på underskinnet som vill gå utåt.

För att kompensera detta fenomen måste under micken fasvändas om du skall blanda över och under micken i en mix, utan att få utfasning i basen (=mindre "tryck" i virvelkaggen)

Om du inte har en "phase reverse" knapp på mixerbordet, ta en mikrofonsladd och löd om så att du skiftar stift 2 och 3 i ena ändan, märk sladden med röd tejp ellr nått, så du vet att denna är en "phase reversed" sladd.

Bosse Hansén

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...