Jump to content
Annons

Eko effekt


johangustav

Recommended Posts

Som titel lyder undrar jag hur man kan fÄ till en eko-effekt likt denna (effekten Àr vid 2.11):

Jag anvÀnder garageband och misstÀnker att man ska anvÀnda spÄreko och ett antal effekter, problemet Àr ju att jag bara vill ha effekten som i exemplet, att det endast Àr ett ord som ekas. Om man ska göra detta i garageband mÄste man vÀll ha det ordet pÄ ett separat spÄr, right? annars fÄr ju hela spÄret effekten. Vilka effekter ska man anvÀnda? man vill ju att ekot ska bli svagare för varje gÄng det ekar.

Om det inte alls fungerar bra i garageband, hur kan man dÄ göra detta i logic?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Klipp utt ordet och lÀgg pÄ separat spÄr. stÀll in feedback pÄ ekot sÄ det bara ekar sÄ mycket du vill.

Alternativet för total kontroll Àr att klippa ut stavelsen och lÀgga pÄ fyra olika spÄr.. sÄ kan du köra volym och eq för sig. Men det Àr överdrivet krÄngligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klipp utt ordet och lÀgg pÄ separat spÄr. stÀll in feedback pÄ ekot sÄ det bara ekar sÄ mycket du vill.

Alternativet för total kontroll Àr att klippa ut stavelsen och lÀgga pÄ fyra olika spÄr.. sÄ kan du köra volym och eq för sig. Men det Àr överdrivet krÄngligt.

+1

Variant av laxens alternativ tvÄ, ett spÄr med automatiserad volym & eq, fortfarande onödigt krÄngligt dock nÀr det rÀcker att smacka pÄ delay.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klipp utt ordet och lÀgg pÄ separat spÄr. stÀll in feedback pÄ ekot sÄ det bara ekar sÄ mycket du vill.

Alternativet för total kontroll Àr att klippa ut stavelsen och lÀgga pÄ fyra olika spÄr.. sÄ kan du köra volym och eq för sig. Men det Àr överdrivet krÄngligt.

Okej, sĂ„ var jag ocksĂ„ inne pĂ„ att man kunde göra, dock var jag inte sĂ€ker pĂ„ hur pass bra det blir om man endast klipper ut ett ord separat, sen var jag osĂ€ker pĂ„ hur pass bra ekot blev svagare och svagare. Men jag ska definitivt testa det, det ska bli riktigt spĂ€nnande o se hur det blir 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du fÄr antagligen peta med nivÄerna ett tag. Det finns ett par andra alternativ ocksÄ, ett automatiserat delay pÄ originalsÄngspÄret som insert eller send. Som send bör du ha delaypluggen 100% wet, samma gÀller om du har ordet kvar pÄ originalspÄret och bara anvÀnder ett extra spÄr med ordet kopierat pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man fÄ till den hÀr effekten utan att behöva ha ett ord pÄ ett separat spÄr i logic?

ja om garageband eller vad du nu hade har (hjĂ€rnblödning..... 😼 ) dom dĂ€r strecken som man kan reglera olika saker med... vafan.... som börjar i början Ă„ hĂ€nger med hela tracket... nĂ€ra nu... en kort sekund iaf... man kan stĂ€lla volym Ă„ panoreriong Ă„ förĂ€ndra vĂ€rdet med tiden... dĂ€r kan man oftast ocksĂ„ reglera send till en viss effekt sĂ„ den slĂ„r pĂ„ och av exakt nĂ€r man vill... VAFAN heter det?? vv...? lalala.... ... ser att du har logic nu sĂ„ dĂ€r finns det sĂ€kert... add.. streck... curve... bla... hade det nĂ€stan nu! .. automation nĂ„nting jöh... ENVELOPES !!!! för satans jĂ€vla helvete!! :rolleyes:đŸ™‚đŸ™‚âš ïž

insert FX send envelope

eller nÄt ditÄt bör det heta

börjar fan bli senil pÄ riktigt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man fÄ till den hÀr effekten utan att behöva ha ett ord pÄ ett separat spÄr i logic?

Det gÄr Àven i Garageband, frÄn och med GB08, dÀr det finns betydligt fler automationsmöjligheter Àn tidigare. Jag blev glatt överraskad nÀr jag fick den nya versionen installerad och sÄg att man kan lÀgga till automation för alla effekter. Tidigare var det bara spÄrvolym och panorering som gick att automatisera, samt masterspÄrets nivÄ. I tidigare versioner mÄste man göra som föreslagits hÀr innan, skapa en ny kanal med sjÀlva effekten.

(I GB08 finns för övrigt, upptÀckte jag igÄr, ocksÄ en masterspÄrsautomation som ocksÄ kan dra ned eller öka tempot i sequencern till önskad nivÄ. Det öppnade helt nya möjligheter för mig i alla fall.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det gÄr Àven i Garageband, frÄn och med GB08, dÀr det finns betydligt fler automationsmöjligheter Àn tidigare. Jag blev glatt överraskad nÀr jag fick den nya versionen installerad och sÄg att man kan lÀgga till automation för alla effekter. Tidigare var det bara spÄrvolym och panorering som gick att automatisera, samt masterspÄrets nivÄ. I tidigare versioner mÄste man göra som föreslagits hÀr innan, skapa en ny kanal med sjÀlva effekten.

(I GB08 finns för övrigt, upptÀckte jag igÄr, ocksÄ en masterspÄrsautomation som ocksÄ kan dra ned eller öka tempot i sequencern till önskad nivÄ. Det öppnade helt nya möjligheter för mig i alla fall.)

Kan man? Hur?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan man? Hur?

GÀller alltsÄ Garageband 08 och (antar jag) Àven GB09. Men sÄhÀr gÄr det till:

I den kanal du vill lÀgga pÄ ditt eko, lÀgger du först till ekot som effekt.

DÀrefter gÄr du till kanalens lilla kontrollpanel lÀngst till vÀnster och klickar pÄ den nedÄtpekande pilen lÀngst till höger, precis till vÀnster om panoreringsregeln. DÄ fÄr du upp en men automationsvÀljare som Àr förinstÀlld pÄ "spÄrvolym". Klicka pilarna lÀngst till höger och du fÄr upp olika val, det ska se ut sÄhÀr:

post-21768-1265878803.png

VÀlj "lÀgg till automatisering". DÄ ska du fÄ upp en dialogruta som ser ut sÄhÀr:

post-21768-1265878809_thumb.png

DÀr vÀljer du det ekot du valt som effekt. Sedan har du en automatiseringskurva som du kan stÀlla som du vill: I ditt fall stÀller du den pÄ noll genom hela lÄten och höjer precis vid det ord du vill ska eka.

Vad gÀller MasterspÄret vÀljer du först "Visa MasterspÄr" under menylisten "SpÄr". Klicka pÄ den lilla rutan som heter Mastervolym. DÄ ser det ut sÄhÀr:

post-21768-1265878814.png

DÄ kan du vÀlja att automatisera Mastertempot, om du till exempel plötsligt vill ha tvÄ takter med 100 bpm istÀllet för 120.

Redigerat av GĂ€st
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...