Jump to content
Annons

Bygga dator Fractal Designs Define R2


Strummindude

Recommended Posts

Det är nys, och det finns ingen anledning att stå brevid och titta på när folk slänger pengar i sjön. Tycker jag.

Bra att du bryr dig, och det är säkert sant att en del av detta med speciella musikdatorer är nys. Jag har dock inte testat någon av dem, utan bara läst deras specs. Jag gissar att det man köper som kund (eller inbillar sig att man köper) är att slippa ta in en massa kunskap själv för att lura ut det mest optimala systemet för mig, avseende prestanda, stabilitet, ljudnivå och inte minst pris. För folk med din kunskapsnivå är ju detta med att slippa att klura själv inte något försäljningsargument, så det är inte konstigt att du tycker att de säljer nys. "Musikdatorerna" är säkert åtminstone inte sämre anpassade för musikproduktion än vilkensomhelst märkesdator från Elgiganten, utan snarare bättre. I annat fall så har man en god anledning att klaga.

Själv byggde jag ett nytt i7-system igår kväll. Fractal Designs Define R2-låda var en mycket angenäm bekantskap - en ren fröjd att bygga i! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själv byggde jag ett nytt i7-system igår kväll. Fractal Designs Define R2-låda var en mycket angenäm bekantskap - en ren fröjd att bygga i! 🙂

Jag har själv funderat på denna låda. Jävla massa dämpning i den och så kostar den bara 600 kr (och svensk-producerad). Ska vara väldigt tyst enligt Sweclockers test på den.

Ett system från märkesdatorer är dock inget att rekommendera. Har öppnat datorer av HP-compaq, Siemens-fujitsu och moderkorten är det märkligaste jag sett, stora tomma gröna områden, bara enkelt dragna saker på kortet, de måste ha kostat endast några hundringar max, och sen har även de dyrare datorerna integrerade kretsar istället för grafikkort nu för tiden (och ljuger stolt med att datorerna har grafikkort med upp till 1500 mb minne! det är RAM-minnet den snor och inte riktigt grafikminne).

Att köpa riktiga delar är att rekommendera, riktiga moderkort från Gigabyte, MSI, Asus osv, ett riktigt grafikkort och inget som snor datorns prestanda (finns billiga för typ 400 kr med dedikerat 256 mb minnen, duger fint för musikdatorer, dessutom är de ofta passivt kylda vilket betyder att ljudnivån ligger på 0 db)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv funderat på denna låda. Jävla massa dämpning i den och så kostar den bara 600 kr (och svensk-producerad). Ska vara väldigt tyst enligt Sweclockers test på den.

Nja - 790 kostar den nu. 600 tror jag var ett intropris alldeles i början. Men tyst är den, ja. Och jävligt snygg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Fractal Designs Define R2 ser väldigt trång och liten ut vilket hämmar luftflödet. Då kommer fläktarna jobba på högvarv och ge mycket ljud ifrån sig.

Bättre att satsa på en väl tilltagen låda. Jag byggde min första studiodator i Antec P180 och min senaste i ett Antec P182. Den senaste kör jag en passiv CPU-kylare

i eftersom de 3 120mm fläktarna ger tillräckligt bra flöde. Fast fläktarna bytte jag ut mot Noctua som är de tystate fläktar jag hört. Det enda ljud jag hör är diskarna om jag lägger örat mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fractal Designs Define R2 ser väldigt trång och liten ut vilket hämmar luftflödet. Då kommer fläktarna jobba på högvarv och ge mycket ljud ifrån sig.

Skillnaden är 8 cm på höjden. Inte alls tillräckligt för att motivera omdömet "väldigt trång". Lådan är mycket långt ifrån trång.

Höjd x Bredd x Djup

P182: 520 x 210 x 510 mm

Define R2: 440 x 207 x 521 mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...