Jump to content
Annons

Kör + stråk panorering?


Justwannagroove

Recommended Posts

Tjena!

Håller på spelar in/proddar en låt.

Det är en pop/rock/soul låt med "episkt" slutkläm som fadear (tänk ös) det är mosiga trummor, pumpande bas och stråk, efter ett tag kommer en 6 stämmig manskör in och det blir lite av extas.

Kören är sjukt snygg så den vill jag få fram, nu ligger den ganska brett ((tre stämmor i vänster, tre i höger pannade: ca -42, -35, -25 till vänster och motsvarande till höger.)

Stråket (som kommer vara 3-4:stämmig cello) ligger också pannat höger/vänster

Tror ni det blir grötigt när gitarrsolot kommer in?

Det jag är ute efter är nån idé på hur man kan göra, t.ex. lägga helan kören i höger, och stråket i vänster, eller panna stråket hårdare än kören?

Har aldrig jobbat med kör eller stråk innan. Tycker iofs det låter bra som det är. Men är som sagt ute efter tips.

Kan kanske slänga upp smakprov, även om låten inte ska visas upp än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla vart guran ligger frekvensmässigt i jämförelse med körer och det och sänk dem lite med en EQ kanske som du automatiserar just när guran kommer...?

Eller lägg dem i en grupp och kör en försiktig kompressor på det...eller nåt.

Stråkar är ju rätt påträngande så om de ligger FÖR långt ut så låter det kanske som de inte spelar med alla andra så de skulle jag hållt lite mer mot mitten men körerna funkar väl att panna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...