Jump to content
Annons

Hur ta bort vibrationer som tas upp av mikrofonen?


Friberg

Recommended Posts

Det visade sig plötsligt (efter byte av lokal) att våran ADK Hamburg-mikrofon är betydligt mer känslig än jag trott. Det blir ett brum i den vid inspelning, vilket jag har härlett till vibrationer från datorn. Lyfter jag mikstativet, eller datorn från golvet, så försvinner brummet.

Det enklaste vore ju att ha datorn nån annanstans, men på bordet med datorskärmarna får den inte plats. Frågan är väl dessutom om inte vibrationerna hade fortplantat sig genom bordet ändå?

Finns det nån annan lösning? Takstativ för miken? Vart skulle man kunna hitta nåt sånt? Eller finns det nåt annat bra knep?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis en shockmount är en bra investering.

En budgetvariant för att få bort vibrationer som kommer ifrån din dator är om du har något gammalt liggunderlag som du kan klippa i bitar och lägga under mickstativet.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Shockmount sitter det redan på stativet.

Om jag ska lägga något under stativet, vilket material är då bäst? I ett liggunderlag är det väl skumgummi, finns det nåt annat som funkar lika bra/bättre? Det kanske även vore idé att lägga detsamma under själva datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Shockmount sitter det redan på stativet.

Om jag ska lägga något under stativet, vilket material är då bäst? I ett liggunderlag är det väl skumgummi, finns det nåt annat som funkar lika bra/bättre? Det kanske även vore idé att lägga detsamma under själva datorn?

Den shockmount som följer med billigare mickar brukar sällan vara bra (oftast alldeles för styva för att kunna absorbera vibrationer effektivt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sådana här under varje stativben, så tar man bort de flesta problem om shockmounten inte räcker ända fram:

xp_1lr.jpg

Det går säkert att pilla ihop något liknande själv om man är lite händig. Lite lagom styvt skummaterial och en plastplatta för stabiliteten, så är det klart. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett antal meter isolerrör för kyl och värmeledningar. Jag hittade detta hos en firma som installerar kylsystem i lastbilsflak. Klipper av lagom långa bitar och trär över gummipluttarna på micsattiven. Det är precis lagom hårt/mjukt. Funkar kanon! Kör detta mer eller mindre standard på alla stativ nu men det var från början en nödlösning vid en liveinspelning där hela scengolvet hoppade av subbasarna. Ska se om jag kan hitta ett namn på det imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Det finns hållare som gör att att man kan hänga datorn under skrivbordet. Kan kanske va ett alternativ...

// Klas

Kommer i stället leda till att vibrationerna fortplantas av skrivbordsskivan. Ett problem blir löst, men man får ett annat. Bättre i så fall är att förse datorn med ljuddämpande fötter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett antal meter isolerrör för kyl och värmeledningar. Jag hittade detta hos en firma som installerar kylsystem i lastbilsflak. Klipper av lagom långa bitar och trär över gummipluttarna på micsattiven. Det är precis lagom hårt/mjukt. Funkar kanon! Kör detta mer eller mindre standard på alla stativ nu men det var från början en nödlösning vid en liveinspelning där hela scengolvet hoppade av subbasarna. Ska se om jag kan hitta ett namn på det imorgon.

Sån isolering har Claes O på tvåmetersbitar, kostar inte mycket. Kan nog vara värt besväret att sätta dit även om man har shockmontsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...