Jump to content
Annons

Ny extern spelare på Ubetoo


MalinSjolander

Recommended Posts

Ubetoo has now developed an external music player, giving members the option of embedding their music in their blogg or homepage while still making money!

extern spelare

Nu har alla artister möjlighet att använda ubetoos externa spelare på sin blogg eller hemsida och få betalat varje gång deras musik spelas, detta innebär att det behövs ingen länkning till ubetoo.com, det behövs inte heller något program för att fans ska lyssna och du ska få pengar.

post-22968-1263982734_thumb.png

Redigerat av MalinSjolander
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan man använda ubetoo om man är stim-registrerad? Jag tänker då naturligtvis på verk som jag inte registrerat hos stim.

Jag är stim-registrerad sedan tidigare men har bara registrerat några låtar hos stim.

Är det grönt för mig att börja köra kommande alster på ubetoo eller jag måste helt bryta upp med stim då?

Hur ser det ut på andra hållet? Avtalar jag rättigheterna till mina låtar till ubetoo när jag laddar upp dem där?

Jag menar, om Warner plötsligt vill signa mig en dag - är då dessa låtar körda för min del eftersom ubetoo har dem eller jag har fortfarande full rättighet att släppa dem på ett vanligt bolag - förutsatt att jag plockar ner låtarna från ubetoo naturligtvis

???

Lite osäker kring det här med ubetoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bättre att snoka reda på deras adress på ubetoo.com o ställa frågan direkt till dem... kanske. Annars dyker väl Malin upp o svarar på frågan... kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

kikade på FAQn på deras sida men hittade inget om det. Stim själva nämner inte heller ubetoo på sin sida. Kan tänka mig att Stim inte är så fäst vid tjänster som ubetoo 😉

Svårhittad info...

Behöver veta detta innan jag börjar köra ubetoo - vill ju inte klanta till det.

Drömmen om det stora breaket med ett riktigt bolag är ju en dröm man måste få ha och då är det inte så ball om man avtalat bort sina låtar till en annonssite...

Sedan så vill man ju inte hamna i klammer med STIM för att man som stim-medlem laddat upp oregistrerade verk på en site.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått intrycket att STIM ser annorlunda på streaming- kontra nedladdningstjänster. Du måste ju få chansen att marknadsföra din musik, även om den är STIM-anmäld. Eller? Myspace verkar ju vara OK även för signade artister...

Samtidigt så kopplar jag Ubetoos krav på att man inte får vara kontraktsbunden artist till att musiken inte ska vara förlagd (och därmed underställd STIM:s regelverk). Så jag vet inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Strummindude:

Nä precis, lite kluven där. Jag har inget kontrakt med varken bolag eller förlag - har bara registrerat några demolåtar jag gjorde för något år sedan hos STIM.

Jag är alltså bara registererad som upphovsman hos stim och har kanske 2-3 låtar registrerade hos dem, låtar som inte är förlagda eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strummindude:

Nä precis, lite kluven där. Jag har inget kontrakt med varken bolag eller förlag - har bara registrerat några demolåtar jag gjorde för något år sedan hos STIM.

Jag är alltså bara registererad som upphovsman hos stim och har kanske 2-3 låtar registrerade hos dem, låtar som inte är förlagda eller liknande.

Formellt sett så gäller STIM-anslutningen för ALLA dina verk, vare sig du har anmält dem eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man använda ubetoo om man är stim-registrerad? Jag tänker då naturligtvis på verk som jag inte registrerat hos stim.

Jag är stim-registrerad sedan tidigare men har bara registrerat några låtar hos stim.

Är det grönt för mig att börja köra kommande alster på ubetoo eller jag måste helt bryta upp med stim då?

Hur ser det ut på andra hållet? Avtalar jag rättigheterna till mina låtar till ubetoo när jag laddar upp dem där?

Jag menar, om Warner plötsligt vill signa mig en dag - är då dessa låtar körda för min del eftersom ubetoo har dem eller jag har fortfarande full rättighet att släppa dem på ett vanligt bolag - förutsatt att jag plockar ner låtarna från ubetoo naturligtvis

???

Lite osäker kring det här med ubetoo

Det har ingen betydelse för oss om du är signad eller osignad, det finns ett flertal signade artister på ubetoo. Men du ska nog kolla med bolaget om dom tycker det är okej att du har musiken på ubetoo då du tjänar pengar som går direkt till dig. Det är alltså beroende på avtalet mellan dig och skivbolaget, samma sak för Stim.

Du har ALLA rättigheter kvar till din musik, vi använder oss endast ibland utav artisters namn i marknadsföring för ubetoo, men du behåller som sagt alla dina rättigheter till din musik som du laddar upp.

Redigerat av MalinSjolander
Link to comment
Dela på andra sajter

Haken är ju att STIM brukar vilja ha ersättning då deras MEDLEMMARS musik används i ett kommersiellt sammanhang. Som Claes mycket riktigt påpekade så spelar det ingen roll om den specifika låten är stimanmäld eller ej.

Så, åker Ubetoo alltså på ersättningskrav från STIM om man som STIM-medlem laddar upp sin musik, är snarast frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå Malin,

Hur fungerar det för mig som är stim-ansluten? Är jag välkommen, säger ni nej? Kommer STIM hänga mig? Måste jag rentav säga upp mig som medlem hos stim?

som jag skrev, alla kan använda ubetoo, men hur STIM och ditt avtal ser ut kan inte jag se så du får kolla upp hur dom ser på om du använder en tjänst som Ubetoo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

så är det nog. Får höra med stim om man kan avsluta sitt medlemsskap.

Frågan är om man då är välkommen tillbaka senare...

Problemet är bara att jag inte ser några radio- eller andra offentliga framföranden av mina verk av betydelse inom snar framtid. Då känns det ju bra mycket roligare att marknadsföra sig på ubetoo, och kanske tjäna ihop till en varmkorv... annat än vad jag gör hos stim...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, okej. Mitt och stims avtal är väl inget unikt. Avtalet är väl samma mellan stim och alla deras upphovsmän.

Det känns lite lustigt att inte du kan svara på det eftersom det står på wikipedia att ni vill slippa kompensationsavgifter till STIM. Trodde därför att det fanns ett klart regelverk som ni kan delge en.

"Tjänsten är öppen endast för artister som inte är kontrakterade hos film-, skivbolag eller musikförlag, om de inte har dessas tillåtelse. Genom detta behöver Ubetoo inte betala kompensationsavgifter till Stim eller royalties till film- eller skivbolag."

som jag skrev, alla kan använda ubetoo, men hur STIM och ditt avtal ser ut kan inte jag se så du får kolla upp hur dom ser på om du använder en tjänst som Ubetoo 🙂
Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...