Jump to content
Annons

Tre tysta minuter


hackeman

Recommended Posts

Annons

De 3 tysta minuterna på radio var de mest inte tysta minuterna jag hört.

Och nu ska vi till Stockholm där de har tre tysta minuter för offren: tyst i 25 sekunder.

Och nu ska vi till Göteborg där de har tre tysta minuter fö offren: Tyst i 20 sekunder.

Och nu ska vi till... osv.

Eh. tysta minuter är väl ändå tysta? Eller har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

De 3 tysta minuterna på radio var de mest inte tysta minuterna jag hört.

Och nu ska vi till Stockholm där de har tre tysta minuter för offren: tyst i 25 sekunder.

Och nu ska vi till Göteborg där de har tre tysta minuter fö offren: Tyst i 20 sekunder.

Och nu ska vi till... osv.

Eh. tysta minuter är väl ändå tysta? Eller har jag missat något?

Ja, jag hörde det också på radion... Det var minst sagt lite märkligt... jag hade gärna haft 3 minuters tystnad i radion med. Sen efteråt kunde dom berättat hur det hade sett ut på olika håll i landet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför var det tre minuter egentligen? Har alltid trott att det hette "tyst minut" men det kanske beror på hur många som omkommit? Finns det några regler?

Ja. Det är brukligt att ha en tyst minut per 50000 döda. Så alltså:

1-49999 döda: 1 min

50000-99999 döda: 2 min

100000-149999 döda: 3 min

Observera att man brukar räkna dödssiffran 10 dagar efter händelsen, och på de grunderna avgör den tysta tidsperioden.

EDIT: En liten anekdot: Det har under lång tid (sedan Pompei-katastrofen) tvistats om var minutövergången ska ske, men nu är det alltså stadgat att när 50000 rapporterats döda ska två tysta minuter hållas, istället för en.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon övre gräns? Jag tycker för övrigt att det numera verkar ha blivit standard med "tre tysta minuter" istället för en.

Ja. Den övre gränsen är när alla dör. Då blir det 2148 tysta timmar och 43 tysta minuter enligt mina kalkyleringar.

Hur som helst tycker jag vi borde avskaffa tysta minuter.

Istället borde vi hedra de döda i Asien genom att göra vågen!

EDIT: Noggrannare kalkylering.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon övre gräns? Jag tycker för övrigt att det numera verkar ha blivit standard med "tre tysta minuter" istället för en.

Ja. Den övre gränsen är när alla dör. Då blir det 2148 tysta timmar och 43 tysta minuter enligt mina kalkyleringar.

Hur som helst tycker jag vi borde avskaffa tysta minuter.

Istället borde vi hedra de döda i Asien genom att göra vågen!

EDIT: Noggrannare kalkylering.

haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...