Jump to content
Annons

Cubase VariAudio -fråga


JJMusik

Recommended Posts

Jag läste i manualen att i princip alla editeringar som appliceras på ett sångspår där man använt variaudio, gör att variaudio-datan förloras ?????? Jag läste det om och om och om igen men fattar inte riktigt hur de menar.

Jag kan dra mig till minnes att jag också fått ett varningsmeddelande typ "this may invalidate variaudio data..." och man kan då klicka proceed eller proceed and keep. Kan inte riktigt minnas vad jag valt där, har inte tänkt så mycket på det.

Saken är den att jag alltid väljer "flatten" när jag pitchat klart ett sångspår i variaudio. Jag var helt införstådd med att flatten var det samma som att spåret bouncas ut och alla variaudio-inställningar bränns in. Att det alltså blir som ett nytt fräscht sångspår, som om det aldrig blivit pitchat - men så är det kanske inte?

Manualen nämner inget om flatten i samband med editeringar och dessa varningsmeddelanden. Där står istället att man alltid bör göra andra editeringar INNAN man pillar med variaudio.

Min fråga är alltså: om jag arbetat i variaudio och direkt när jag är klar med det väljer audio > realtime processing > flatten. Har inte mina variaudio-ändringar då bränts in som ett nytt spår? På Cubase manual verkar det som att spårets variaudio-data kommer att försvinna om jag gör några andra editeringar i efterhand...?

Och jag kan faktiskt dra mig till minnes att jag fått dessa varningsmeddelanden när jag i efterhand gjort någon editering, typ gain eller fades etc... Cubase har då alltså varnat för att this will invalidate variaudio data fast att jag kört "flatten"

Blev ett långt inlägg, hoppas någon pallar

Väldigt konfunderad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag t o m märkt att om jag ändrat pitch på en ton så verkar det inte ha sparats riktigt om jag om-analyserar den igen.

Alltså en ton har varit +4 cent i pitch - jag snappar den till noll, trycker ctrl-s och väljer sedan flatten. Analyserar jag spåret igen så är inte denna tonen på 0 längre som jag valde att den skulle vara utan den är "sne" igen.

Vad fan är detta? skämt eller?

Någon Cubase-räv som kan hjälpa mig i denna fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

All editering med variaudio sker icke destruktivt, dvs den råa wavefilen förändras aldrig oavsett hur mycket man härjar och flatten-ar.

Mina variaudio-editeringar hamnar också snett om jag omanalyserar ett parti som jag redan flatten-at. Jag har ingen aning om varför men jag har inte gjort någon större affär av det eftersom det inte låter snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...