Jump to content
Annons

Undrar över en frekvenskurva...


Martin

Recommended Posts

Annons

Men du dippen vi ca 7 Khz? Antagligen nåt resonansproblem i kapseln.. Alla micar (och högtalare också för den delen) har sådana egenheter och brister..

Det är därför det finns sånna fina frekvensdiagram att ha som refrens 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du dippen vi ca 7 Khz? Antagligen nåt resonansproblem i kapseln.. Alla micar (och högtalare också för den delen) har sådana egenheter och brister..

Det är därför det finns sånna fina frekvensdiagram att ha som refrens 😄

Om det vore problem med självresonans i kapseln vid 7 KHz så skulle det vara en peak och inte en dipp vid denna frekvens. Tror snarare att Shure valt att dippa just där för att undvika sibilance och rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh.. Så du tror att det är en medveten "konstruktionsmiss" av Shure? Hmm.. Får lite lust att skruva upp en mick för att se hur det är löst.? 😄

Om det vore problem med självresonans i kapseln vid 7 KHz så skulle det vara en peak och inte en dipp vid denna frekvens. Tror snarare att Shure valt att dippa just där för att undvika sibilance och rundgång.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväntar mig att se nån sorts L/C filter efter membrandet då jag inte tror att man kan göra en sån frekvensdip fysiskt vid tillverkning av membranet.. Det jag menar med resonans betyder inte bara självsvängning i positiv mening.. En resonans kan ju också ha motsatt effekt om man tänker motfas.

Visst kan man akustiskt påverka frekvensomfånget med hjälp av luftkanaler bakom membranet men eftersom shures micar brukar vara enkelt uppbyggda så förväntar jag snarare ett vanligt L/C filter enl formeln F= roten ur L*C 🙁

Varför måste det var en ”miss”?

Vad förväntar du dig att se om du öppnar en sådan mic? Du kommer inte att ”se” något om du inte av en händelse också tillverkar/designar mikrofonmembran (men det finns väl bara tre i Sverige som gör det…)?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Gilbert.. Nu får du skärpa dig.. Varför pucklar en frekvenskurva inom vissa frekvensområden i ett rum för att dippa inom ett annat.. Det är samma fysik för en mickapsel som för ett större rum även om du får sätta komma och nollor innan då det gäller en mickapsel 😐

Kan du utveckla detta?
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Gilbert.. Nu får du skärpa dig.. Varför pucklar en frekvenskurva inom vissa frekvensområden i ett rum för att dippa inom ett annat.. Det är samma fysik för en mickapsel som för ett större rum även om du får sätta komma och nollor innan då det gäller en mickapsel 😑

Vad jag menar är att det idag inte är speciellt svårt att tillverka en elektretkondensatormikrofon som är linjär och att jag därför är relativt övertygad om att Shure har valt att designa kapseln så den dippar i det område som normalt förknippas med sibilance och rundgång, precis som de valt att låta kurvan slutta i basen för att motverka proximitetseffekten vis närmare avstånd (som oftast gäller för handhållna sångmickar).

Att detta skulle vara en ”designmiss” tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att jag kan lägga till dom bortplockade frekvenserna vid inspelning för att få mer diskant också?

😄

Tja, om du tycker det behövs så ja, i teorin men jag tror inte det kommer att vara ett bekymmer förutsatt att du innan köp provar micken så den passar din röst (vilket du måste göra i vilket fall som helst om du ska köpa en sångmikrofon).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En liten gissning är att dippen. Vid 7khz (ca 5 cm våglängd) kommer sig av konstruktionen som gör att den har till uppgift att

få den till supercardioid.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Frekvensgång har väl inget med karaktäristik att göra?

Jo, för att få supercardioid upptagning med endast ett membran så behöver de få in ljud från "baksidan". Detta insläpp

kommer även att ge lite fas fel vid vissa frekvenser. Fasfelen gör sedan att det blir lite förändringar i frekvensgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...