Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God Jul

Funderade lite pĂ„ hur man bĂ€st spelar in tamburin. Jag har spelat in med en SP B1 hemma. Men jag tycker att det mest blir en diskantig attack. Ingen krisp eller klang. Är kondensatormik verkligen den rĂ€tta? Hur stĂ„r man i förhĂ„llande till micken, osv.

Annons
Postat (redigerat)

Det blir sjuka mÀngder transienter frÄn en tamburin. Prova att sÀtt micken minst 2 meter bort. Bankar du den mot handflatan sÄ ta inte i för hÄrt.

Troligtvis Àr en dynamisk mick (typ SM57) ett nÄgot bÀttre alternativ.

För efterbehandling sÄ Àr nog limiter att föredra framför kompressor.

(Edit: Stava...)

Redigerat av freddie
Postat

Testa ocksÄ att stÄ snett vid sidan om mikrofonen. Transienterna Àr stenhÄrda frÄn en tamburin, jag har sjÀlv spelat in mycket slagverk med B1 och det funkar kalas. Mitt trick Àr att stÀlla mig med shaker, koklocka, atmnburin, fan och hans moster "off axis" ca en meter frÄn sidan av micken. DÄ smÀller inte transienterna rakt in i micken och det blir mycket bÀttre.

SÄ, backa en meter ifrÄn micken och sedan en halv meter, en meter Ät sidan sÄ kommer det funka mycket bÀttre!

Postat

Jag kör vid sidan om micken precis som sventumba. BÄde pÄ Àgg och tamburin. Vanligtvis anvÀnder jag en smÄmembranare eller ibland en bandmick. Men jag har ju massor av olika mickar att vÀlja pÄ. Hade jag bara en B1 hade jag inte funderat pÄ att skaffa en ny till tamburin. SÄ testa of-axis sÄ fÄr du se att du fÄr en jÀmnare inspelning.

Lycka till/ DrHans

Postat

Jag har en b1, en sm57 och nÄgon jj-lab som pÄminner om sm58. Skall lÄna en bandmik av just nu ökÀnd modell till inspelningen ocksÄ.

Postat
  Carle sa:
Jag har en b1, en sm57 och nÄgon jj-lab som pÄminner om sm58. Skall lÄna en bandmik av just nu ökÀnd modell till inspelningen ocksÄ.

Vad finns det för ökĂ€nda bandmickar mĂ„nntro? 😄

Postat

Jag har sett den en gÄng. Kollar om jag kan ta reda pÄ vad den hette.

Postat

Jag har ocksÄ funderat pÄ hur man bÀst ska spela in tamburin! Ska tÀnka pÄ att ha mikrofonen en bra bit ifrÄn dÄ..

TĂ€nkte ocksĂ„ att det kanske kunde funka med tvĂ„ mikrofoner, eftersom svĂ€ngrörelsen Ă€r ganska stor..? Har inte provat dock 😕

Postat
  D Vibe sa:
Jag har ocksÄ funderat pÄ hur man bÀst ska spela in tamburin! Ska tÀnka pÄ att ha mikrofonen en bra bit ifrÄn dÄ..

TĂ€nkte ocksĂ„ att det kanske kunde funka med tvĂ„ mikrofoner, eftersom svĂ€ngrörelsen Ă€r ganska stor..? Har inte provat dock 😕

Skulle vara kul att se dig spela tamburin!

Postat

JJLabs-miken hade ett överkommligt pris. Fyller Ă„r i februari, önskar mig en dĂ„. 😛

Postat
  DrHans sa:
Skulle vara kul att se dig spela tamburin!

Uhm.. varför dĂ„? đŸ€Ș

Postat

Fatta inte heller vad han menade. Tror för att du beskriver en sĂ„ stor armrörelse att du behöver tvĂ„ mikar, vilket jag kanske kan tycka Ă€r överdrivet. đŸ€Ș

Postat
  Carle sa:
Fatta inte heller vad han menade. Tror för att du beskriver en sĂ„ stor armrörelse att du behöver tvĂ„ mikar, vilket jag kanske kan tycka Ă€r överdrivet. đŸ€Ș

Kanske, men jag har upplevt samma problem som du med att spela in tamburin, och funderade pĂ„ om det Ă€r för att den tar in ljudet frĂ„n den del av rörelsen som Ă€r nĂ€rmast mikrofonen... Men om man spelar en bit ifrĂ„n kanske det löser det hela bĂ€ttre. 😎

Postat

Fast nej, jag spelar inte tamburin med en armlĂ€ngds rörelse.. đŸ€Ș

Postat

Sorry, ot.. men jag skrattar för mig sjĂ€lv nĂ€r jag ser bilden framför mig nĂ€r jag spelar tamburin med en armlĂ€ngds rörelse.. Snacka om jobbigt om man ska hĂ„lla ett högt tempo 😄

.. nej, nu fĂ„r jag fan sova istĂ€llet! 😛

Postat
  D Vibe sa:
Sorry, ot.. men jag skrattar för mig sjĂ€lv nĂ€r jag ser bilden framför mig nĂ€r jag spelar tamburin med en armlĂ€ngds rörelse.. Snacka om jobbigt om man ska hĂ„lla ett högt tempo 😄

.. nej, nu fĂ„r jag fan sova istĂ€llet! 😄

😼 oj...ja nu ser jag ocksĂ„ det framför mig. Inte för att jag vet hur du ser men skulle lĂ€tt kunna förstĂ€lla mig sjĂ€lv i samma sits.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.