Jump to content
Annons

Jag har Cubase 4 vill jag gå över till Logic 9?


Rawbert

Recommended Posts

Ska köpa en iMac inom snar framtid... frågan är nu ska jag fortsätta att köra Cubase 4 (uppgraderar förmodligen till 5) eller ska jag gå över till Logic...

Det som lockar med Logic är (vad jag har hört) bättre pluggar i paketet tex reverb och bättre sidechain hantering..

dessutom att man förhoppningsvis får mindre problem när man kör Logic på mac

Däremot har jag hört att audio editeringen suger i Logic jämfört med Cubase...

Hur är det annars att gå över från Cubase till Logic... orkar man lära sig allt eller är det ungefär samma sak?

(kan också nämna att jag trivs väldigt bra med Cubase förutom just sidechain hantering och att jag inte hittat nåt reverb jag trivs med däremot tycker jag att audio editeringen är grym i Cubase vinner jag något på att gå över till Logic)

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag ingen erfarenhet av hur cubase's audioeditering är i jämförelse med Logic. Men jag vet att Logic har jobbat med det till 9an. Men jag tycker att audioediteringen är kanon i Logic.

Hur som helst så är det vissa saker jag tycker är bättre i Logic än Cubase. Bland annat så är Cubase's mixer ett skämt. Både mixerfönster, pluggar användarvänligheten är en helt annan liga i Logic. Där kommer inte Cubase ens i närheten. Är man van att sitta vid ett riktigt mixerbord så förstår man detta. Har man en stor skärm så kan man maximera mixern efter skärmen. Med en 30-tummare får du plats med 128 kanalstripar. Dessutom så kan du dra ut pluggar till andra skärmar utan att behöva dra ut själva logic som du måste med cubase. I Logic kan du i mixen flytta huller om buller hur som helst efter eget tycke hur du vill ha. Sen om man ska in i en plugg och rota så ser du alla pluggarna direkt i mixern. Cubase är som win 95. En massa fönster som ska öppnas och stängas. Det slipper du i Logic.

Sen är pluggarna otroligt mycket bättre i Logic än Cubase. Jag har iaf aldrig fått en plugg att göra bra i från sig i Cubase. Logic har space designer reverb som är kanonbra. Sen är space delayet en rolig effekt. Kompressorn har äntligen börjat jobba sen Logic 8.

Om du ska köpa en iMac så är det bättre att köra i Logic eftersom det är mer anpassat med OSX och core audio!

Nu skrev jag bara det som jag retar mig på i Cubase som funkar i Logic. Kan nån påvisa motsatsen så är den välkommen att visa detta.

Ljudmässigt så är det skit samma på vad du kör på. Båda är mkt kompetenta program! Logic är oxå ett väldigt lätt program att jobba med. Det finns ju en anledning till att det just heter Logic 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som lockar med Logic är (vad jag har hört) bättre pluggar i paketet tex reverb

Jepp Logic Studio har det mesta faktiskt, förutom ett bra piano.

och bättre sidechain hantering..

Nja.. Handhavandet är väl bra men från och med v9 så har Logic en oerhört störig bugg: Lägger du en sidechainkompressor på ett midi-instrument som spelar ett klipp, och sen trycker på STOP så hänger sig noterna. RIKTIGT störigt då det knappt går att arbeta i programmet om man använder mycket sidechain. Det GÅR ju att bussa ut varje instrument till en egen bus och lägga kompressorn där, men samtidigt kan man (fortfarande) inte flytta runt bussarna i trackmixern så man tappar snabbt överblicken på sessionet.

Apple verkar tyvärr inte bry sig så mycket om att rätta bugga och uppdatera Logic så räkna med att det tar ett tag innan det är löst. Jag kan även berätta att på grund av detta (och mycket annat meck i Logic) så har jag nyligen helt gått över till Ableton Live och är totalnöjd.

(Det generella arbetsflödet i logic innebär väldigt mycket meck samt att du måste verkligen förstå hur logic jobbar under huven.. Jag tycker det dödar kreativiteten helt. 90% teknik och 10% kreativitet. För att inte tala om den gamla och ostabila ljudmotorn)

Dock är Logic väl rätt bra på att hantera multicores.

Däremot har jag hört att audio editeringen suger i Logic jämfört med Cubase...

Audio-editeringen i Logic är egentligen väldigt kraftfull men som mycket annat i programmet är det ibland ONÖDIGT krångligt.

Te.x i version 9 infördes "Flextime" (elastic audio) och i samband med det släppte Macprovideo.com en hel DVD om just den funktionen.. tänkte först hur i helvete de lyckas fylla en DVD om just den funktionen men de kunde de fanimej.. onödigt krångligt!!! speciellt jämfört med Live (som de antagligen har kollat vääääldigt mycket på när de utvecklade funktionen)

Hur är det annars att gå över från Cubase till Logic... orkar man lära sig allt eller är det ungefär samma sak?

Logic tycker jag är väldigt lätt att lära sig (speciellt om man inte bryr sig om stenåldersdelarna te.x enviroment) så jag tror inte du kommer ha några problem där. Men jag tror du kommer uppleva att Logic känns lite segt och buggigt..

Jag har arbetat med Logic sedan v5 nånting och tycker absolut att du iaf testa Live för att jämföra med. Men det beror lite på vilken genre du jobbar med. Är det i första hand elektronisk musik du sysslar med så ligger Logic långt efter..

Ursäkta det bittra inlägget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen erfarenhet av hur cubase's audioeditering är i jämförelse med Logic. Men jag vet att Logic har jobbat med det till 9an. Men jag tycker att audioediteringen är kanon i Logic.

Hur som helst så är det vissa saker jag tycker är bättre i Logic än Cubase. Bland annat så är Cubase's mixer ett skämt. Både mixerfönster, pluggar användarvänligheten är en helt annan liga i Logic. Där kommer inte Cubase ens i närheten. Är man van att sitta vid ett riktigt mixerbord så förstår man detta. Har man en stor skärm så kan man maximera mixern efter skärmen. Med en 30-tummare får du plats med 128 kanalstripar. Dessutom så kan du dra ut pluggar till andra skärmar utan att behöva dra ut själva logic som du måste med cubase. I Logic kan du i mixen flytta huller om buller hur som helst efter eget tycke hur du vill ha. Sen om man ska in i en plugg och rota så ser du alla pluggarna direkt i mixern. Cubase är som win 95. En massa fönster som ska öppnas och stängas. Det slipper du i Logic.

Sen är pluggarna otroligt mycket bättre i Logic än Cubase. Jag har iaf aldrig fått en plugg att göra bra i från sig i Cubase. Logic har space designer reverb som är kanonbra. Sen är space delayet en rolig effekt. Kompressorn har äntligen börjat jobba sen Logic 8.

Om du ska köpa en iMac så är det bättre att köra i Logic eftersom det är mer anpassat med OSX och core audio!

Nu skrev jag bara det som jag retar mig på i Cubase som funkar i Logic. Kan nån påvisa motsatsen så är den välkommen att visa detta.

Ljudmässigt så är det skit samma på vad du kör på. Båda är mkt kompetenta program! Logic är oxå ett väldigt lätt program att jobba med. Det finns ju en anledning till att det just heter Logic 🙂

Det är så störigt när folk skriver saker på ett forum utan att de har någon aning om vad de skriver om. Snälla gör inte det.

Det är helt ok att inte tycka om cubase men gå inte in på detaljer om du verkligen inte har testat det själv.

"Sen om man ska in i en plugg och rota så ser du alla pluggarna direkt i mixern. Cubase är som win 95. En massa fönster som ska öppnas och stängas. Det slipper du i Logic."

Både cubase 4 och 5 har något som heter "extended mixer" vilket innebär att du kan ställa in exakt hur du vill se mixern, detta gör du enkelt i vänstermarginalen. Du trycker på extend mixer med en pil uppåt och väljer sedan "show inserts" för att kunna se alla pluggar för samtliga kanaler. Du kan också precis som i pro tools enkelt kopiera inserts mellan kanaler genom att hålla inne alt och dra dem.

Inga bra reverb? menar du att Roomworks är kasst?

Har du hört talas om REVerence i nya Cubase 5?

EDIT: Det är tydligt att du tillhör logic-lägret vilket är helt grönt för logic är ett grymt program. Men det är osnyggt att påpeka saker som saknades i Cubase sx 2 och 3

😛

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så störigt när folk skriver saker på ett forum utan att de har någon aning om vad de skriver om. Snälla gör inte det.

Det är helt ok att inte tycka om cubase men gå inte in på detaljer om du verkligen inte har testat det själv.

"Sen om man ska in i en plugg och rota så ser du alla pluggarna direkt i mixern. Cubase är som win 95. En massa fönster som ska öppnas och stängas. Det slipper du i Logic."

Både cubase 4 och 5 har något som heter "extended mixer" vilket innebär att du kan ställa in exakt hur du vill se mixern, detta gör du enkelt i vänstermarginalen. Du trycker på extend mixer med en pil uppåt och väljer sedan "show inserts" för att kunna se alla pluggar för samtliga kanaler. Du kan också precis som i pro tools enkelt kopiera inserts mellan kanaler genom att hålla inne alt och dra dem.

Inga bra reverb? menar du att Roomworks är kasst?

Har du hört talas om REVerence i nya Cubase 5?

EDIT: Det är tydligt att du tillhör logic-lägret vilket är helt grönt för logic är ett grymt program. Men det är osnyggt att påpeka saker som saknades i Cubase sx 2 och 3

😛

Jo då!

1. Jag sitter med en PC här och Cubase 5. Även om man kör med extended mixer så måste du ändå välja hela tiden vad man vill se.

2. Ja, jag tycker roomworks låter prutt! Och även om REVerence är väldigt mycket bättre reverb så håller det inte måttet alls. Fast man är väl bortskämd?!

3. Och sen är fönsterhanteringen precis som win 95. Klicka och dra som en idiot för att få plats med saker och ting!

Edit: Fast det KAN ju och göra med operativsystemet? Maximera i Windows så får det ju fnatt totalt!

4. Nej jag hatar INTE Cubase. Men vissa funktioner är ju skapta av en apa! Och det finns det säkert i Logic med.

Dessa tre slipper du i Logic! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Strular det mycket eller? Funderar nämligen på att byta till Logic o ja gör i princip bara house musik... så ja använder sidechain rätt mkt..

Som sagt i logic 9 så är där en bugg: så fort du lägger en sidechainkompressor på ett midi-instrument så hänger sig noterna som spelades så fort du trycker på stop. Alltså att det hela tiden låter så här: BLÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖWÖWÖÖWÖÖÖÖÖ efter att du stoppat uppspelning om du har sidechainkomprimerat basen.

kör du logic 8 så slipper du buggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechainhanteringen fungerar ju hur smidigt som helst i Cubase 4 och framåt.

1: Lägg en kompressor på spåret du vill sidechaina

2: Aktivera en Send till den kompressorn på spåret som ska trigga sidechainen

3: Gör inställningar i kompressorn.

Kan inte bli så mycket enklare än så; är det inte förresten så man gör i Logic också?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan också nämna att jag kan få Logic Studio 9 för £200 vilket motsvarar ca 2300:- vilket i sin tur är lika mycket som att uppgradera till Cubase 5 för mig...

Vad ska jag välja då?

Ableton Live kostar inte mycket mer: http://www.dv247.com/computer-music-softwa...ance-daw--63524

Live är något så ovanligt som ett musikaliskt musikprogram. Ge det en chans!

Sidechainhanteringen fungerar ju hur smidigt som helst i Cubase 4 och framåt.

1: Lägg en kompressor på spåret du vill sidechaina

2: Aktivera en Send till den kompressorn på spåret som ska trigga sidechainen

3: Gör inställningar i kompressorn.

Kan inte bli så mycket enklare än så; är det inte förresten så man gör i Logic också?

Det kan göras på många sätt i logic, och själva handhavandet är rätt bra.

Man öppnar en kompressor på spåret man vill ha effekten på. Väl i kompressorns GUI väljer man (från sidechain-dropmenyn) vilket spår du vill du ska styra kompressorn. Det går såklart att göra via sends eller andra sätt med...

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...