Jump to content
Annons

Frågor om Ableton Live


Tectic

Recommended Posts

Jag har precis bytat DAW från FL Studio till Ableton Live och har ett par frågor.

1) När jag gör trumloopar använder jag mig av antingen Drum Rack eller Impulse.

Hur lägger jag enskilda audioeffekter på varje drumslag? Jag vill t.ex. kunna EQ:a varje slag för sig själv.

2) Finns det någon funktion som gör att jag kan använda mig av layers, typ ha flera olika instrument eller ljud i samma event?

3) Finns det någon parametrisk EQ i Ableton Live eller använder ni Spectrum Analyzer tillsammans med en en utav de grafiska EQ:arna?

4) Ni som jobbar med loopar, hur gör in när ni vill ta ut ett av slagen i loopen?

Jag vet att man kan använda Simpler men går det att använda Drum Rack eller Impulse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena! Jag också har precis bytt till Live (från Logic) men ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan!

1. Om du använder Drum Rack så kopplas alla slots du aktiverar (genom att ladda in en sampling till dem) till en separat kanal i mixern. Det kommer upp en liten triangel brevid kanalens namn i mixern, klicka på den så kommer alla kanaler fram. Där kan du processera dem individuellt medans orginal-kanalen fungerar som en grupp. Med Impulse måste du isf skapa tomma audiospår och välja impulse som input och sedan respektive sampling i menyn under. Drum Rack är alltså riktigt jävla smidig att jobba med!

2. Yes: Instrument Rack om det gäller midi-instrument. Där kan du te.x skapa flera olika syntar och använda dom som samma instrument.

3. EQ Eight-pluggen är som en vanlig eq i typ logic. Dock verkar den inte ha någon spectrumanalyser-funktion utan du får nog använda spektrum-pluggen löst. Annars kolla på Sonaklsis EQn som har det inbyggt.

4. För att kunna använda impulse måste du nog "croppa" ner loopen till just det slaget i arrange (tror jag). Medans i Drum Rack kan du bara dra loopen till en ledig slot, dubbelklicka på den och med hjälp av "loop start" och "loop length" bara välja ut ett visst slag.

Drum rack verkar vara en massa slots med en impulse till varje?!

Kan hända att jag har fel, har precis börjat lära mig programmet!

Lycka till

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: testade att croppa en loop direkt i Drum Rack och det fungerar riktigt bra även om det kan vara lite svårt att vara exakt.. Blev genast bättre resultat genom att trycka in "snap"-knappen då den verkar "snappa" till antingen transienter och/eller zero-crossing...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis bytat DAW från FL Studio till Ableton Live och har ett par frågor.

1) När jag gör trumloopar använder jag mig av antingen Drum Rack eller Impulse.

Hur lägger jag enskilda audioeffekter på varje drumslag? Jag vill t.ex. kunna EQ:a varje slag för sig själv.

2) Finns det någon funktion som gör att jag kan använda mig av layers, typ ha flera olika instrument eller ljud i samma event?

3) Finns det någon parametrisk EQ i Ableton Live eller använder ni Spectrum Analyzer tillsammans med en en utav de grafiska EQ:arna?

4) Ni som jobbar med loopar, hur gör in när ni vill ta ut ett av slagen i loopen?

Jag vet att man kan använda Simpler men går det att använda Drum Rack eller Impulse?

Du har redan fått bra svar på fråga 1-3 så jag svarar bara på fråga 4:

När du arbetar med Drum Rack så anväder du faktiskt Simpler. För varje loop/sample du lägger i Drum Racken laddar du upp en ny instans av Simpler.

Pad -> Simpler -> Mixer. Så i Simplern (som du får fram genom att antingen dubbelklicka på samplingen i Drum Rack rutan, eller genom att klicka på den lilla deviceknappen som ligger längst till vänster [om jag inte minns fel] på drumracken.

När jag arbetar med loops använder jag mig ofta av "Slice to midi" funktionen. En helt fantastisk funktion som styckar upp en loop efter dina premisser och lägger varje sample i på en egen plats i en Drumrack. (Ableton skapar automatiskt ett nytt spår med Drumracken laddad). Efter detta kan du arrangera om loopen likt i en StepSequencer.

Jag skall även tillägga att Impulse är tänkt som ett percussioninstrumment. Av denna anledning så fadar impuls automatiskt ut samplingen efter bara en-två sekunder. Det är därför ingen bra idé att använda längre samplingar med Impuls.

Redigerat av DuckieTheAnk
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för de snabba svaren. Najs:).

Förresten, en liten pinsam fråga, var hittar jag mixern?

Jag har hittills lagt audioeffekterna bredvid instrumentet/samplern i rutan för devices, men det kanske inte är meningen att man ska göra?

Iofs så skapade det några av de problemen jag har nämnt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern ser du både från Session och Arrangement-view. i Sessionview har du reglar, sends I/O osv under alla clips på varje kanal. Du kan även förstora och ändra vad du ser där.. i Arrange har du allting till höger om varje spår. Samma sak där, du kan välja vad du vill se osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis bytat DAW från FL Studio till Ableton Live och har ett par frågor.

1)Q. När jag gör trumloopar använder jag mig av antingen Drum Rack eller Impulse.

Hur lägger jag enskilda audioeffekter på varje drumslag? Jag vill t.ex. kunna EQ:a varje slag för sig själv.

A. Jag e rätt slapp när jag håller på . men har du drumrack uppe markerar sloten där ditt "ljud som du vill ha effect på" drar effecten in på "samplern" i drumracket så har du effecten bara på det ljudet

2) Q.Finns det någon funktion som gör att jag kan använda mig av layers, typ ha flera olika instrument eller ljud i samma event?

A: menar du i samma midi spår eller?

3)Q. Finns det någon parametrisk EQ i Ableton Live eller använder ni Spectrum Analyzer tillsammans med en en utav de grafiska EQ:arna?

A. ableton 7 har ingen utan man får använda spectrum

4)Q. Ni som jobbar med loopar, hur gör in när ni vill ta ut ett av slagen i loopen?

Jag vet att man kan använda Simpler men går det att använda Drum Rack eller Impulse?

A. finns många sett.. antingen högerklickar du på din loop i audio spåret och tar "slice to midi track"

eller så mutar du det du inte vill ha med i audio spåret, om du har ett externt ljudredigerings prog som tex, audacity klickar du bara på edit i audiofilen och klipper bort det du inte vill ha. och sen drar clipet direkt till tex. simper,impuls,drumrack.. simpel as that!

Hoppas du gillar ableton! och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om du använder Drum Rack så kopplas alla slots du aktiverar (genom att ladda in en sampling till dem) till en separat kanal i mixern. Det kommer upp en liten triangel brevid kanalens namn i mixern, klicka på den så kommer alla kanaler fram. Där kan du processera dem individuellt medans orginal-kanalen fungerar som en grupp. Med Impulse måste du isf skapa tomma audiospår och välja impulse som input och sedan respektive sampling i menyn under. Drum Rack är alltså riktigt jävla smidig att jobba med!

Jag förstår fortfarande inte hur jag assignar olika effekter till varje enskilt slag. Drum Rack fungerar hur bra som helst, men jag hittar inte den där triangeln du skriver om.

Jag vet inte ens var mixern är eller hur den ser ut. Jag försökte använda Effect Rack, men det gick ingen vidare. Vad menar du med att de fungerar som en grupp?

Förklara hur jag gör som om jag vore helt dum i huvudet, det är bara då jag fattar :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte hur jag assignar olika effekter till varje enskilt slag. Drum Rack fungerar hur bra som helst, men jag hittar inte den där triangeln du skriver om.

Jag vet inte ens var mixern är eller hur den ser ut. Jag försökte använda Effect Rack, men det gick ingen vidare. Vad menar du med att de fungerar som en grupp?

Förklara hur jag gör som om jag vore helt dum i huvudet, det är bara då jag fattar 😏.

Ett tips är att kolla i manualen. Där får du det så bra beskrivet som det går, och från tillverkaren dessutom. 😄

Eller försöka läsa våra smått luddiga inlägg ovan igen...

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla i manualen. Där får du det så bra beskrivet som det går, och från tillverkaren dessutom. 😛

Eller försöka läsa våra smått luddiga inlägg ovan igen...

Haha, det var ett bra svar.

Jag antar att du har rätt. Jag kan inte komma undan den jobbiga manualen 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det var ett bra svar.

Jag antar att du har rätt. Jag kan inte komma undan den jobbiga manualen 😛.

Manualer är ju perfekt toaläsning.. eller sömnpiller 😛

annars så skaffa lite filmer om live! finns mycket gratis på youtube, deras egen hemsida eller från företag typ Macprovideo.com, SonicAcademy, Groovebox, Groove3 osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualer är ju perfekt toaläsning.. eller sömnpiller 😛

annars så skaffa lite filmer om live! finns mycket gratis på youtube, deras egen hemsida eller från företag typ Macprovideo.com, SonicAcademy, Groovebox, Groove3 osv..

SonicAcademy känner jag till. Jag har sett några av deras tutorials på youtube och jag tycker de är riktigt bra och enkla att förstå.

Om jag minns rätt så har de en videokurs för Ableton som man kan köpa. Ska nog göra det.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvär så har jag inget screen shot på ableton med drumrack uppe.. så simpelt och går på 1 sek att göra... du kommer dumförklara dig själv när du vet hur man gör 😛

testar att förklara tydligare då!

du lägger i en "snare" i en slot. dubbelklickar på sloten(snaren i drumrack) då kommer samplern fram som ska behandla din "snare" där du kan loopa , filter etc. när du har den uppe så går du till dina effecter , drar den effect du vill ha in i den samplern som kom upp där du ser din ljud fil i samplern står det i vänstar hörnet"snare" dra effecten till samplern och släpp... nu har du bara efecten på snaren! OBS!! lägg inte effecten bredvid samplern för då kommer det på hela drumracket.. jag hoppas du testar och får det att funka... ableton e för simpelt att man dumförklara sig själv ibland då man tror det e bökigare en va det är!!

lycka till säg till om du får till det eller inte för i värsta fall ritar jag upp hela layouten från ableton i paint 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna video häromdagen och kan verkligen rekommendera den!! Killen har koll och gör visar Live med kreativitet i fokus istället för teknik. De hade någon julrabbat så jag betalade typ 240kr för download-varianten som jag även kan köra i mobilen:)

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvär så har jag inget screen shot på ableton med drumrack uppe.. så simpelt och går på 1 sek att göra... du kommer dumförklara dig själv när du vet hur man gör 🥰

testar att förklara tydligare då!

du lägger i en "snare" i en slot. dubbelklickar på sloten(snaren i drumrack) då kommer samplern fram som ska behandla din "snare" där du kan loopa , filter etc. när du har den uppe så går du till dina effecter , drar den effect du vill ha in i den samplern som kom upp där du ser din ljud fil i samplern står det i vänstar hörnet"snare" dra effecten till samplern och släpp... nu har du bara efecten på snaren! OBS!! lägg inte effecten bredvid samplern för då kommer det på hela drumracket.. jag hoppas du testar och får det att funka... ableton e för simpelt att man dumförklara sig själv ibland då man tror det e bökigare en va det är!!

lycka till säg till om du får till det eller inte för i värsta fall ritar jag upp hela layouten från ableton i paint 🙂

Aha! Nu förstår jag. Det var faktiskt väldigt enkelt.

Ny fråga: Går det att använda automation i Session View?

Jag vill ha samma automation på en loop varje gång den spelar. Det känns onödigt att behöva rita in likadan automation för varje takt i Arrangement View.

Jag testade den sistnämnda metoden och det funkade ju, men det var besvärligt. Efter en stund försvann dock min automation och den var typ ljusgrå i scrollen. Vad beror det på?

Hoppas frågan inte var för krånglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte denna video häromdagen och kan verkligen rekommendera den!! Killen har koll och gör visar Live med kreativitet i fokus istället för teknik. De hade någon julrabbat så jag betalade typ 240kr för download-varianten som jag även kan köra i mobilen:)

Jag kollade in ett par av videorna från serien och tyckte det var så bra att jag köpte den direkt!

Jag har höga förväntningar på serien och hoppas att jag lär mig programmet.

Stort tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Nu förstår jag. Det var faktiskt väldigt enkelt.

Ny fråga: Går det att använda automation i Session View?

Jag vill ha samma automation på en loop varje gång den spelar. Det känns onödigt att behöva rita in likadan automation för varje takt i Arrangement View.

Jag testade den sistnämnda metoden och det funkade ju, men det var besvärligt. Efter en stund försvann dock min automation och den var typ ljusgrå i scrollen. Vad beror det på?

Hoppas frågan inte var för krånglig.

Det du letar efter heter Clip Envelope! Riktigt skön och kreativ funktion där det går att göra rätt avancerade grejer.. om du dubbelklickar upp ett klipp kan du nere till vänster leta upp ett litet "e" så får du upp rutan för det. Kolla annars i filmen, han förklarar det rätt utförligt!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade in ett par av videorna från serien och tyckte det var så bra att jag köpte den direkt!

Jag har höga förväntningar på serien och hoppas att jag lär mig programmet.

Stort tack för tipset.

Kul att du blev nöjd! har sett nästan hela nu och tycker den är absolut bland dom bästa tutorial-filmerna jag sätt. Väl värd pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

Hej

om du vill lägga effekter för enskilda spår, så gör du som det sas innan, du öppnar den lilla triangeln för att se alla trumspår, sen enklast om du vill lägga till tex reverb eller kanske delay så lägg det på en insert channel, o sen så bara väljer du hur många "%" du vill ha av effekten på varje spår 🙂 hoppas det var en hygglig förklaring

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...