Jump to content
Annons

Mixerbord?


0sk4rb

Recommended Posts

Men vad för prisvärda ljudkort finns det som flera inputs? Gillar hela idén med att köpa ett nytt ljudkort då det jag har nu (Tascam US-122L) är jag i allmänhet ganska missnöjd med.. 😆

Du kör ju in alla mickar i mixern och tar ut det i stereo naturligtvis om du införskaffar en mixer!?

Kanske redan skrivits? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om datat från den ena Fireboxen ska kunna tolkas av den andra så måste datat in i den första. Att de kopplas ihop via FW betyder inte att de kan komunisera direkt med varandra utan att datat först gått via datorn.

"It should also be noted that the inputs and outputs on each unit in the chain are independent from one another. This

means that you cannot monitor the inputs from the first unit in the chain through the outputs on the second unit in the

chain unless you create a mix from within your DAW application." *

* http://www.presonus.com/media/pdf/PreSonus...trol_ReadMe.pdf

Litar du inte på mig? 😛

Jag litar på bra argument, något du ibland hoppar över 😄

För egen del amvänder jag mig aldrig av direct monitor, vill gärna höra effekterna när jag spelar in. Har inga problem med den lilla fördröjning som blir med en buffer på 32-64 samples.

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt annan variant på att spela in trummor är att i stället för att lägga mycket pengar på många hyfsade preamps och många hyfsade mickar till en ganska rejäl sammanlagd kostnad, så kan du köpa ett riktigt bra fyrkanals ljudkort, en SM57 eller en Sennheiser E906 till virveln, två riktigt bra OH, kan vara stormembranare eller småmembranare och en bra kaggemick. Har du dubbla kaggar skaffar du två lika kaggemickar plus en ART Splitcom Pro

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.htm

Då kan du köra bägge kaggarna på samma kanal. För samma pengar får du då mycket bättre både preampar och mickar. Jobbar du som f-n med olika mickplaceringar tror jag du kan för samma pengar på det här viset kan få ett bättre ljud. Fläskigare och mindre sammanlagt brus.

Bara det att köpa 16 mickkablar blir otrevligt dyrt. 16 mickställ!? Och vad kostar 16 stycken mickar som inte är rena skräpet? Zeppelin spelade alltid in med fyra mickar på trummorna.

Med två Neumann OH och en EVND686 på kaggen kan du säkert få ett fruktat fint trumsound. Look at this:

Edit: flera ord fattades såg jag...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan ju ta en, var det 10 mikar du ville ha? 10 ingångars mixer sen köper man 2 kablar från rca till tele kostar ca 60 spänn på thomann sen kopplar du in rcan i något utav rca ingångarna (är osäker vilket) sen telena in i ljudkortet. Fördelen är att du inte behöver lägga en förmögenhet på ljudkort nackdelen är att man måste EQa i mixern och du kan inte lägga några effekter efteråt eftersom det blir 2 spår

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara nämna eftersom det har varit uppe nyligen i tråden, att Presonus FP10 är på väg ut ur sortimentet. Luthmann skrev "nyhet" på den i sin senaste katalog, men det är bara ett tryckfel. Den "ersätts" istället av redan lanserade Firestudio Project, som egentligen bara är en upphottad FP10. (Vet detta eftersom jag köpte Musikbörsen i Jönköpings sista FP10 som de reade ut...de sålde sina tre sista på tre dagar 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen aldrig köra in 10 mickar i ett mixerbord och sen endast få det inspelat på

datorn på 2 ljudspår ( stereo ).

Möjligheterna att redigera och få till det ljud man vill ha går åt skogen. Om man inte råkar äga massor med hårdvaru effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen aldrig köra in 10 mickar i ett mixerbord och sen endast få det inspelat på

datorn på 2 ljudspår ( stereo ).

Möjligheterna att redigera och få till det ljud man vill ha går åt skogen. Om man inte råkar äga massor med hårdvaru effekter.

Har man koll på vilket sound man vill åt så är det OK, annars, visst blir du lite låst!

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt annan variant på att spela in trummor är att i stället för att lägga mycket pengar på många hyfsade preamps och många hyfsade mickar till en ganska rejäl sammanlagd kostnad, så kan du köpa ett riktigt bra fyrkanals ljudkort, en SM57 eller en Sennheiser E906 till virveln, två riktigt bra OH, kan vara stormembranare eller småmembranare och en bra kaggemick. Har du dubbla kaggar skaffar du två lika kaggemickar plus en ART Splitcom Pro

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.htm

Då kan du köra bägge kaggarna på samma kanal. För samma pengar får du då mycket bättre både preampar och mickar. Jobbar du som f-n med olika mickplaceringar tror jag du kan för samma pengar på det här viset kan få ett bättre ljud. Fläskigare och mindre sammanlagt brus.

Bara det att köpa 16 mickkablar blir otrevligt dyrt. 16 mickställ!? Och vad kostar 16 stycken mickar som inte är rena skräpet? Zeppelin spelade alltid in med fyra mickar på trummorna.

Med två Neumann OH och en EVND686 på kaggen kan du säkert få ett fruktat fint trumsound. Look at this:

Edit: flera ord fattades såg jag, det var noh ganska obegripligt...

Har man bara kaggen på en kanal, virveln på en, och resten (steereo OH) på två kanaler så har man ändå ganska stora möjlighetet att justera trumljudet och att sen ställa nivåerna så det blir lagom av allt i förhållande till gitarrer och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt annan variant på att spela in trummor är att i stället för att lägga mycket pengar på många hyfsade preamps och många hyfsade mickar till en ganska rejäl sammanlagd kostnad, så kan du köpa ett riktigt bra fyrkanals ljudkort, en SM57 eller en Sennheiser E906 till virveln, två riktigt bra OH, kan vara stormembranare eller småmembranare och en bra kaggemick. Har du dubbla kaggar skaffar du två lika kaggemickar plus en ART Splitcom Pro

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.htm

Då kan du köra bägge kaggarna på samma kanal. För samma pengar får du då mycket bättre både preampar och mickar. Jobbar du som f-n med olika mickplaceringar tror jag du kan för samma pengar på det här viset kan få ett bättre ljud. Fläskigare och mindre sammanlagt brus.

Bara det att köpa 16 mickkablar blir otrevligt dyrt. 16 mickställ!? Och vad kostar 16 stycken mickar som inte är rena skräpet? Zeppelin spelade alltid in med fyra mickar på trummorna.

Med två Neumann OH och en EVND686 på kaggen kan du säkert få ett fruktat fint trumsound. Look at this:

Edit: flera ord fattades såg jag...

Den här idén gillar jag! Har fått för mig att det låter dåligt om man inte mickar upp pukorna, men det här lät ju skitbra! Jag har dubbla kaggar, antar att "ART Splitcom Pro" tar två kanaler och gör den till en gemensam? Vad tror du att det här kalaset kan på på då? 🤪

Redigerat av 0sk4rb
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord är nog bara att stryka nu, att få endast två spår låter ju inte så jäkla lockande jämfört med idén med fyra mickar...

hej å hå

vem har lurat dig till att tro att ett mixerbord begränsar dig till att bara få ut två kanaler?

huvudsaken är att ditt ljudkort har så många kanaler som du behöver samtidigt in

Link to comment
Dela på andra sajter

hej å hå

vem har lurat dig till att tro att ett mixerbord begränsar dig till att bara få ut två kanaler?

huvudsaken är att ditt ljudkort har så många kanaler som du behöver samtidigt in

Precis! Om du har ett ljudkort med bara två kanaler in, så måste du mixa vid inspelning - och det kan verkligen bli begränsande. Om du däremot har lagom antal ingångar på ljudkortet, så kan du plocka ut kanalerna separat från mixern och spela in på separata ljudspår i DAW-programmet. Finns det inga dedikerade Direct Out på ingångarna, så kan man lösa det med Inserterna i stället. 🤪

Om du skulle behöva köpa ett nytt ljudkort för att fixa det du vill, så är kanske frågan om du verkligen behöver en mixer i så fall - eller om du i stället ska satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar med micpreamps - och som har hörlursutgång och allt som annars finns i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Om du har ett ljudkort med bara två kanaler in, så måste du mixa vid inspelning - och det kan verkligen bli begränsande. Om du däremot har lagom antal ingångar på ljudkortet, så kan du plocka ut kanalerna separat från mixern och spela in på separata ljudspår i DAW-programmet. Finns det inga dedikerade Direct Out på ingångarna, så kan man lösa det med Inserterna i stället. 🤪

Om du skulle behöva köpa ett nytt ljudkort för att fixa det du vill, så är kanske frågan om du verkligen behöver en mixer i så fall - eller om du i stället ska satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar med micpreamps - och som har hörlursutgång och allt som annars finns i mixern.

Jo alltså det vet jag, men då är ju som du säger ett mixerbord inte nödvändigt. 😄 Får se till att fixa ett fyrakanalskort + två mickar till kaggarna, två overheads och en till virveln, sen är är jag nog själv ganska nöjd, är inte allt för kinkig med det hela, vill mest kunna spela in lite enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...