Jump to content
Annons

Idol Erik - Higher


Sonefors

Recommended Posts

Annons
Snacka om vara naiv. Det är ytligt och det är syftet med såna här kommersiella program. Det finns inget djup. Börja inte leta efter något som inte finns där.

Men kära rara, Diehard. Nu kommer jag vara lite moderlig med dig, hoppas du ursäktar.

Vi lever i samma verklighet, tittar på samma teveprogram, men på så olika sätt. Klart det finns djup, om jag vill se det. På samma sätt som det finns skönhet varje dag som solen stiger upp och en ny dag gryr och folk hela världen över lever sina liv, blir förälskade och skrattar. livets mirakel!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men kära rara, Diehard. Nu kommer jag vara lite moderlig med dig, hoppas du ursäktar.

Vi lever i samma verklighet, tittar på samma teveprogram, men på så olika sätt. Klart det finns djup, om jag vill se det.

Nej vi lever inte i samma verklighet. Försöka finna ett djup i ett underhållningsprogram, men hallå, Laxen, dags att simma ned under ytan igen, ta ett djupt andetag och vila i mörkrets stillhet ett tag. Det finns gott om de som vill finna ett djup i något som vars största djup är dess ytlighet. Och ser djupa saker som ytliga. Risken är att man blandar ihop dem. Men det är ju ditt problem. Stackars lilla laxen. Så synd att jag måste äta någon avlägsen släkting till dig under julen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Agående låten: Som många säger den bästa idolvinnarlåten - eller minst sämsta -. Tycker inte den är jättelik Halo. Tycker den låter som ALLA i genren elektronisk rnb med trance-gate-synthar. En genre som jag gärna l'gger i en stövel, fyller stöveln med sten och släpper till djuphavets botten.

Angående känsla och hurvida låten är ett hafsarbete: Tror att de som skrivit låten är duktiga. Annars skulle man inte anlitat dem. Men att någon slänger fram ett kontrakt och ett ekonomiskt erbjudande i utbyte mot att jag skriver en låt som skulle kunna passa vem som än vinner skulle inte få mig särskilt inspirerad. Det blir lätt krystat och påtvingat. Det här är - somLaxlaxlax frågar efter - inget man kan bevisa. Det är bara något man känner i magen när en låtskrivare inte gjort en låt med livet som insats. Att det sedan inte är sångarens egna ord och melodier gör allt bara - i min värld - svårt att ta på allvar. Har sagt det förut här på forumet: Alla som tycker att det är kul skall få måla, men det är skillnad på en målning och konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att någon slänger fram ett kontrakt och ett ekonomiskt erbjudande i utbyte mot att jag skriver en låt som skulle kunna passa vem som än vinner skulle inte få mig särskilt inspirerad. Det blir lätt krystat och påtvingat.

Oj! Du verkar vara rätt så insatt i det där. Hur många sådana kontrakt/erbjudande har du nobbat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående känsla och hurvida låten är ett hafsarbete: Tror att de som skrivit låten är duktiga. Annars skulle man inte anlitat dem. Men att någon slänger fram ett kontrakt och ett ekonomiskt erbjudande i utbyte mot att jag skriver en låt som skulle kunna passa vem som än vinner skulle inte få mig särskilt inspirerad. Det blir lätt krystat och påtvingat. Det här är - somLaxlaxlax frågar efter - inget man kan bevisa. Det är bara något man känner i magen när en låtskrivare inte gjort en låt med livet som insats. Att det sedan inte är sångarens egna ord och melodier gör allt bara - i min värld - svårt att ta på allvar. Har sagt det förut här på forumet: Alla som tycker att det är kul skall få måla, men det är skillnad på en målning och konst.

Det här sammanfattar bra vad jag menar. Samt DieHards kommentarer. Det finns inget djup i konceptet Idol, det är inte det som är meningen. Det är lättsam underhållning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget djup i konceptet Idol, det är inte det som är meningen. Det är lättsam underhållning.

Fast... om man ska vara petig så hörs det ju inte på låten om den som skrev den gjorde det i syfte att tjäna pengar, förföra någon eller uttrycka den stora smärtan i djupet av sin själ. 😕 Det enda som är viktigt är vad musiken betyder för den som lyssnar. Så tycker jag.

Historien är full av exempel på klassiska låtar som skrivits med alldeles oädla syften men som över tid växt till något större: The Brill Building till exempel som på sätt och vis var 50- och 60-talens motsvarighet till Cheiron även om låtskrivandet stod mer i fokus, där gjordes låtar enligt löpande band-principen som förståsigpåare idag automatiskt värderar högre än allt som kommer ur Idolfabriken. Detta trots att Erik-låten alltid kommer betyda mer än Walk On By för vilken svensk 14-åring som helst, en fjortonåring som kanske växer upp och trycker sin ideal i halsen på kommande generationer? 😛 Vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Jag har inte nobbat något. Men jag har gjort bakrundsmusik till en foto-dvd, till någons dansuppvisning, någon houselåt till någon skolfotbollsturnering. Bara anlitat av beaknta och med bara några hundra som lön. Inte några stora grejer, men jag vet ändå att det blir en press när man skriver åt någon annan för då skriver man det köparen vill ha, inte det man själv vill ha. Men om någon erbjuder mig pengar så tackar jag ja, för att på så vis finasiera den musik jag vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

... men jag vet ändå att det blir en press när man skriver åt någon annan för då skriver man det köparen vill ha, inte det man själv vill ha.

Skulle kunna vara så att köparen i detta fall anlitat just denna låtskrivaren för att då vet köparen vad han får utan att behöva ställa upp ett ramverk för hur låten ska byggas. Alltså blir köparen nöjd om låtskrivaren lägger ned sin själ i låten och gör det just han är bäst på och hur han vill att det ska låta utan att behöva bry sig om krav från köparen...

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ser djupa saker som ytliga. Risken är att man blandar ihop dem. Men det är ju ditt problem.

Det är ingen fara, det är inget problem för mig. Jag försöker bara göra en bättre värld och sprida lite finhet. Visst är det bättre att försöka se det vackra i allting, Diehard? Man blir lite lyckligare då. Prova det. Även i Idol.

Ursäkta för utsvävningen. Men nu stryker vi ett streck över den saken.

Lindeberg sa saken bra. Och tack för förklaringen Dingbats viavis Carle - även om det skulle vara kul att höra en lite mer verbaliserad utläggning än att det känns i magen.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast... om man ska vara petig så hörs det ju inte på låten om den som skrev den gjorde det i syfte att tjäna pengar, förföra någon eller uttrycka den stora smärtan i djupet av sin själ. 🙂 Det enda som är viktigt är vad musiken betyder för den som lyssnar. Så tycker jag.

Historien är full av exempel på klassiska låtar som skrivits med alldeles oädla syften men som över tid växt till något större: The Brill Building till exempel som på sätt och vis var 50- och 60-talens motsvarighet till Cheiron även om låtskrivandet stod mer i fokus, där gjordes låtar enligt löpande band-principen som förståsigpåare idag automatiskt värderar högre än allt som kommer ur Idolfabriken. Detta trots att Erik-låten alltid kommer betyda mer än Walk On By för vilken svensk 14-åring som helst, en fjortonåring som kanske växer upp och trycker sin ideal i halsen på kommande generationer? 🙂 Vad vet jag.

Oavsett låtskrivarens ambitioner och oavsett hur väl de tog form i Eriks idol-låt så kan det vara svårt att som musiker tolerera så lättvunnen, eller kanske rent av oförtjänt, uppmärksamhet. Liksom Andy Warhol sa "...my prediction from the Sixties finally came true: In the future everyone will be famous for 15 minutes." För en musiker som har kommit dit han är pga flera års hårt kämpande eller för den som fortfarande kämpar är tendensen till förakt gentemot idol konceptet inte alls konstig. Inte bara av egoistiska skäll utan även ur ett större sammanhang. Då etablissemanget låter Eriks femton minuter fylla hela "världen" försvinner "allt" annat. Man kan alltså få kännslan av att allt det smala som massorna aldrig skulle uppskatta försvinner pga att någon vill tjäna pengar. Så är ju inte fallet egentligen det är ju bara att vänta femton minuter så försvinner Erik och troots all uppmärksammhet så får det smala plats - men jag förstår ändå frustrationen många upplever, och den är äkta och befogad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett låtskrivarens ambitioner och oavsett hur väl de tog form i Eriks idol-låt så kan det vara svårt att som musiker tolerera så lättvunnen, eller kanske rent av oförtjänt, uppmärksamhet.

Oförtjänt? Lättvunnen? Killen har talang, kan föra sig och är snygg. Inte vilken tomte som helst kan hålla kamerorna varma i tv, det enda orättvisa borde vara vilken genpool man hamnar i.

De flesta är beredd att glo på vem som helst som har något att säga och vet hur man säger det bra. Vilket inte uppfylls i fallet med de flesta "hårt kämpande musiker". Tyvärr.

.. vilket jag för egen kanske inte helt och hållet vill tillskriva idol-erik heller, innan mr obvious öppnar truten.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

För en musiker som har kommit dit han är pga flera års hårt kämpande eller för den som fortfarande kämpar är tendensen till förakt gentemot idol konceptet inte alls konstig.

"Idol-konceptet" skiljer sig väl egentligen inte så mycket från konventionella popformat? Förr i tiden fick man en puff på Hylands Hörna, sen sålde singeln utav bara katten, idag är det Idol.

Personligen tycker jag inte heller att hårt kämpande är finare än räkmacka, jag bryr mig bara om hur det låter, och den som är tillräckligt duktig syns alltid förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Erik är ju hur som helst en jävligt duktig sångare, det kan jag inte ta ifrån honom.

Sen är det ju trist att man inte fått höra några egna låtar, om han har några....

För min del är det inte Idol-cirkusen som är det värsta utan att var och varannan artist idag köper in låtar som passar artistens image och sen blir låtens budskap något som kopplas ihop med artisten trots att han/hon inte har skrivit text eller musik.

Men det är ju inget nytt...., se bara på Elvis, Kiss och Bon Jovi T.ex.

Att köpa en hit gör inte någon till en stjärna i min värld....

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
De flesta är beredd att glo på vem som helst som har något att säga och vet hur man säger det bra.

De flesta är beredda att glo på vem som helst som inte har något att säga och inte vet hur man säger det bra. Bara titta på Ankakärringen eller vilken talanglös nolla som helst som figurerat 15 minuter i media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara titta på Ankakärringen eller vilken talanglös nolla som helst som figurerat 15 minuter i media.

För tankarna till paradise hotell eller Mammas Pojkar. 🙂

Angående bra och dålig musik: All musik är bra. Det som en indiepojk som mig själv gärna kallar sellout och billigt skit behövs för att det jag anser som bra skall låta bra. Hade all musik låtit precis som den jag lyssnar på hade jag inte sett den som bra utan bara som vanlig. Då hade alla lyssnat på den och de männiksor som har ett behov av att vara lite annorlunda hade antingen skapat något annat själva eller valt att helt avstå från musik. På så vis är bra och dåligt beroende av varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forst vill jag saga att jag inte hort laten i fraga. Jag ville mest kommentera om att man kan hora om en lat ar gjord for att tjana pengar.

For min del finns det tva typer av bra latar: de som man gillar direkt och kort tid och de som man vaxer in i.

Detta tror jag de flesta har upplevt, man far en lat spelad for sig som man kanske inte gillar direkt men som blir battre och battre. Det ar oftast de som haller langst ocksa.

Idol-konceptet bygger pa 15 minutes of fame och, precis som schlager, vill man ha latar som folk tar till sig direkt for att salja sa mycket som mojligt eftersom skivor inte saljer hur lange som helst. Da skriver man en lat ur den forsta kategorin 'bra latar', en som man gillar direkt men trottnar snabbt pa for da koper folk skivan/singeln for de gillar laten och du far en boom i forsaljningen forsta veckorna innan nedgangen.

Problemet blir da att eftersom hela musikbranchen skriver 3-minuterslatar som man ska ta till sig direkt sa associerar man direkt den typen med kommersiella latar som bara skrivs for att tjana pengar. Och indirekt ser man dem da ocksa som ytliga.

My $.02

Ber om ursakt for avsaknaden av svenska tecken, de australiensiska tangentborden har inte dem av nan anledning... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Jag tror att världen skulle ha varit en väldigt mycket trevligare värld om Idol-låtar skrevs med DM som förebild... 😄

Det tror jag också 😆

.. men inget är omöjligt sägs det ju 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar hyfsat nära låtskrivaren och vet att den här låten har varit tänkt som Idol låt åtminstonde sedan 8 november då jag hörde demon första gången.

Så den är inte på något sätt specialskriven för de som ska vara topp 2.

Jag tycker låten är riktigt bra, har inte hört Eriks version mer än när han sjöng den på finalen. Låtskrivare försöker väl ofta skriva och tänka att "det här är en britney-låt" eller så har de personer runt omkring dem som jobbar med att placera in låten till rätt artist.

I detta fallet så blir det ju rätt svårt så det är inte jättekonstigt att den känns karaktärslös. Demon med demosångerskan är fruktansvärt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

här kan man remixa eriks låt. det går inte att ladda ner filerna men man borde ju kunna spela in ett spå i taget eller bara sången om man viull göra det på riktigt.

http://campaign.musicmyne.com/idol-2009-wi...-erik-gronwall/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...