Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har en SE-electronics 2200 som kostade cirka 2500:- och tÀnker nu göra en uppgradering.

1. Jag undrar vad som skulle göra den största förbÀttringen mellan

en Mikron i 10 000 kronors klassen, tex Neumann tlm 103

eller en Preamp i samma prisklass. Kan nÄgon förklara vad som gör mest ljudskillnad och pÄ vilket sÀtt.

Vill gÀrna lÀra mig!

2. Jag har ett M-audio fast track ultra.. hur bra preamps Àr det i det ljudkortet och hur mycket pengar mÄste man lÀgga pÄ en preamp för att höra nÄgon skillnad?

3. Sen undrar jag om hur stor skillnaden Àr pÄ en Blue Baby Bottle och en Neumann tlm 103..

(Spelar in i princip bara akustisk musik, bluegrass etc)

mvh

Redigerat av Mandel
Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

Man brukar sÀga att preampen ska kosta lika mycket som mikrofonen. Visar vÀl pÄ att det Àr nÄgon form av 50/50 förhÄllande mellan mic och preamp.

Postat (redigerat)

Finns inga snabba svar pĂ„ dessa frĂ„gor. Man mĂ„ste testa sig fram för att kunna göra en bedömning. Du mĂ„ste Ă€ven stĂ€lla dig frĂ„gan vad du Ă€r ute efter (fĂ€rg och isĂ„ fall vilken typ, eller neutral Ă„tergivning). Det finns massor med trĂ„dar dĂ€r frĂ„gan stötts och blötts sĂ„ om du inte redan hittat dessa sĂ„ kan det vara en start (men ta samtidigt alla Ă„sikter, Ă€ven mina med en nypa salt
 ). Smaken Ă€r om baken sĂ„ fort sinnen ska avgöra.

Redigerat av Gilbert
maart (oregistrerad)
Postat

Hur bra det lÄter beror ocksÄ mycket pÄ akustiken i inspelningsrummet.

Postat

Du hittar bĂ„de BLUE Babybottle och Neumann TLM103 pĂ„ min testsite, inspelade genom samma preamp och med samma ljudkĂ€llor - sĂ„ kan du fĂ„ lite hum om skillnaden i karaktĂ€r. đŸ˜±

SjÀlv föredrar jag Babybottle, men sÄdant Àr ju alltid en smaksak.

Postat
  Mandel sa:
1. Jag undrar vad som skulle göra den största förbÀttringen mellan

en Mikron i 10 000 kronors klassen, tex Neumann tlm 103

eller en Preamp i samma prisklass. Kan nÄgon förklara vad som gör mest ljudskillnad och pÄ vilket sÀtt.

Vill gÀrna lÀra mig!

Jag tycker att att olika mikrofoner ger olika karaktÀr pÄ ett tydligare sÀtt Àn mikrofonförstÀrkare. SÄ Àr du ute efter nÄgot annorlunda Àn det du har kanske det Àr en mikrofon du Àr ute efter. Eller sÄ Àr det akustiken som inte uppfyller dina krav. Akustiken kan pÄverka din inspelning pÄ mÄnga sÀtt. Lyssna igenom dina inspelningar och försök beskriva vad det Àr du saknar/önskar.

Letar du efter samma fast bÀttre kanske det Àr en bÀttre mikrofonförstÀrkare, eller en betydligt dyrare mikrofon med liknande "voicing".

Mandel sa:
2. Jag har ett M-audio fast track ultra.. hur bra preamps Àr det i det ljudkortet och hur mycket pengar mÄste man lÀgga pÄ en preamp för att höra nÄgon skillnad?

Har ingen erfarenhet av ditt ljudkort. Hur stor skillnad du upplever med andra signalkedjor (utöver den inbyggda mikrofonförstÀrkaren) beror till stor del pÄ kvaliteten hos A/D-omvandlaren.

Mandel sa:
3. Sen undrar jag om hur stor skillnaden Àr pÄ en Blue Baby Bottle och en Neumann tlm 103..

(Spelar in i princip bara akustisk musik, bluegrass etc)

Har aldrig anvÀnt en Blue Baby Bottle men jag tycker TLM103 har en egen karaktÀr. Den Àr mÄhÀnda allround, men ger definitivt sin version av vad som hÀnder.

Postat
  Gilbert sa:
Finns inga snabba svar pĂ„ dessa frĂ„gor. Man mĂ„ste testa sig fram för att kunna göra en bedömning. Du mĂ„ste Ă€ven stĂ€lla dig frĂ„gan vad du Ă€r ute efter (fĂ€rg och isĂ„ fall vilken typ, eller neutral Ă„tergivning). Det finns massor med trĂ„dar dĂ€r frĂ„gan stötts och blötts sĂ„ om du inte redan hittat dessa sĂ„ kan det vara en start (men ta samtidigt alla Ă„sikter, Ă€ven mina med en nypa salt
 ). Smaken Ă€r om baken sĂ„ fort sinnen ska avgöra.

Det Àr ju detta som Àr problemet.

vem har rÄd att testa sig fram? Finns det affÀrer som lÄter en lÄna hem mickar sÄ man kan testa innan man bestÀmmer sig?

Tycker det kÀnns sÄ svÄrt att lÀgga 10000 för att testa..

Önskar man kĂ€nde nĂ„gon med ett mickrofonbibliotek.. men gör tyvĂ€rr inte det 😳

Postat
  Mandel sa:
Det Àr ju detta som Àr problemet.

vem har rÄd att testa sig fram? Finns det affÀrer som lÄter en lÄna hem mickar sÄ man kan testa innan man bestÀmmer sig?

Tycker det kÀnns sÄ svÄrt att lÀgga 10000 för att testa..

Önskar man kĂ€nde nĂ„gon med ett mickrofonbibliotek.. men gör tyvĂ€rr inte det 😳

Det finns ingen studio dĂ€r du bor du kan kontakta? Annars sĂ„ brukar man kunna fĂ„ lĂ„na men mickar för att testa vilken man vill ha. Men det Ă€r ju olika frĂ„n affĂ€r till affĂ€r. Men frĂ„ga kan man 😄

MVH

Anders

Postat
  joachime sa:
Jag tycker att att olika mikrofoner ger olika karaktÀr pÄ ett tydligare sÀtt Àn mikrofonförstÀrkare. SÄ Àr du ute efter nÄgot annorlunda Àn det du har kanske det Àr en mikrofon du Àr ute efter. Eller sÄ Àr det akustiken som inte uppfyller dina krav. Akustiken kan pÄverka din inspelning pÄ mÄnga sÀtt. Lyssna igenom dina inspelningar och försök beskriva vad det Àr du saknar/önskar.

Letar du efter samma fast bÀttre kanske det Àr en bÀttre mikrofonförstÀrkare, eller en betydligt dyrare mikrofon med liknande "voicing".

Har ingen erfarenhet av ditt ljudkort. Hur stor skillnad du upplever med andra signalkedjor (utöver den inbyggda mikrofonförstÀrkaren) beror till stor del pÄ kvaliteten hos A/D-omvandlaren.

Har aldrig anvÀnt en Blue Baby Bottle men jag tycker TLM103 har en egen karaktÀr. Den Àr mÄhÀnda allround, men ger definitivt sin version av vad som hÀnder.

UrsÀkta min okunnighet: men vad menar du med andra signalkedjor? kablar etc? Vad Àr A/D omvandlaren?

Jag har hĂ„llt pĂ„ nĂ„gra Ă„r med inspelning, men tyvĂ€rr inte blivit sĂ„ insatt i de tekniska detaljerna Ă€nnu.. Är nog mer musiker Ă€n ljudkille.

Vad jag inte riktigt gillar med mina billigare mickar Àr att jag inte alltid tycker ljudet blir sÄ naturligt. SÄngen kÀnns lite skorrig pÄ nÄtt elektronisk vis. Antar att jag söker lite mer vÀrme.

Jag Àr en stor fan av gammeldags sound, 40-50 och 60-tal..

Om jag köper en neumann tex vill man ju vara sÀker att det Àr en hyffsat tydlig skillnad i kvalitet.

sjÀlvklart försöker jag utforska och testa mig fram i rumsakustik ocksÄ.

Postat

Jag hade ungf samma bryderi, jag ville kunna fÄ ett riktigt gott sÄngljud, rörvarmt typ nyare inspeningar med Johnny Cash och Merle Haggard, det Àr mjukt och varmt,ÀndÄ har man allt strÀvhet i deras rossliga röster. SÄ jag funderade pÄ om jag skulle köpa en rörmick eller en bÀttre preamp. Min bÀsta mick var/Àr en NT2-A. Det slutade med att jag köpte en rörpreamp/channelstrip Aphex 230, jag har nu i kvÀll testat det hela första gÄngen pÄ sÄng och ak gitarr. Det kÀnns som att jag valt helt rÀtt, vilket j-a gött sÄngljud otroligt, den har tex en finess som heter big bottom. Gitarren spelade jag in med en CM3 och la pÄ lite exciter, det gjorde att de ett Är gamla skitiga strÀngarna lÀt som nya.

Det lÀt som om mina mickar helt plötsligt var svindyra grunkor. Det var sÄ j-a kul att sjunga med den hÀr, kompressorn i den slÄr allt pÄstÄr de sjÀlva och jag hÄller nog med. Den Àr dessutom skitenkel att anvÀnda, kompressorn tex har en enda ratt. Underbart med enkla rattar i stÀllet för att gÄ in i menyer och jÀvlas. SÀkert bra till det mesta inom bluegrass.

Men om det Àr bÀttre att lÀgga pengarna pÄ en channelstrip i stÀllet för en vÀrre mick det vet inte jag. Jag har trÀffat flera snubbar som sÀger att preampen Àr viktigare. men, men...

http://www.aphex.com/230.htm

k9 (oregistrerad)
Postat

SjÀlv sÄ tycker jag att preampen faktiskt Àr viktigare. Bidrar den med en vÀrme man gillar sÄ behöver man ju bara vÀlja mikrofoner som Àr sÄ raka och Àrliga som möjligt för att fÄ till rÀtt ljud. Du kan alltsÄ anvÀnda preampen tillsammans med ett flertal olika mikrofoner och ÀndÄ fÄ den karaktÀr du gillar.

Jag anvÀnder sjÀlv en dyrare preamp och halvbilliga mikrofoner och Àr nöjd med ljudet. Mina favoriter bland mina mikrofoner Àr Röde NTK, Röde NT4 (haha tyckte att det var vÀrdens mest onödiga mikrofon, Ànda tills jag testade den) och 2 st Line Audio design CM2. Alla dess lÄter lagom rent och fint samt tycker jag. Sedan sÄ stÀller jag bara in hur mycket/litet rörkaraktÀr jag vill ha pÄ min preamp. Oftast sÄ funkar det med rören men i bland sÄ Àr det skönt att hoppa över dem med.

Naturligt vis sÄ vore det ju enklare med en supermikrofon som klarar allt och lÄter bra genom en enklare preamp med. Men jag föredrar att kunna placera mikrofoner pÄ lite olika sÀtt istÀllet för att bara kunna anvÀnda en enda mikrofon.

Postat

Tack alla för era svar.

Det Àr nyttigt att höra Äsikter frÄn folk med mer vana.

Nu har jag faktiskt kommit till slutsatsen att jag inte ska underskatta vikten av en bra preamp..

och i dagarna ska jag lÄna hem en Golden Age Pre73 och se vad den kan göra med mina mikrofoner..

NÄgon med erfarenhet av denna ÀndÄ rÀtt billiga preamp?

PS. Jag lÄnade hem en Blue baby bottle och ja, den gör faktiskt rejÀl skillnad mot mina andra.. DS

Tack igen.

Postat
  thrinithan sa:
Man brukar sÀga att preampen ska kosta lika mycket som mikrofonen. Visar vÀl pÄ att det Àr nÄgon form av 50/50 förhÄllande mellan mic och preamp.

Jag hÄller ju inte med dÀr riktigt. Man klarar sig lÄngt med mÄnga budgetpreamps som Àr inbyggda i ljudkort av bÀttre slag. Micken stÄr för nÀstan all karaktÀr.

Jag sÀger att du ska skaffa dig en mick för dom pengarna om du har en duglig preamp i ditt ljudkort. Eller varför inte smÀlla pÄ och köpa ett stereomatchat par av nÄgon hyfsad mick för pengarna? Det blir riktigt kul att spela in nÀr man har ett par. Oktavas mickpar har ju fÄtt bra kritik till exempel.

Elof (oregistrerad)
Postat

Micken, tveklöst.

Varför ha en bra preamp till att förstÀrka skit?

Hellre fin mick med medelmÄttig preamp Àn medelmÄttig mick med svindyr preamp.

thrinithan (oregistrerad)
Postat
  desvaenger sa:
Jag hÄller ju inte med dÀr riktigt. Man klarar sig lÄngt med mÄnga budgetpreamps som Àr inbyggda i ljudkort av bÀttre slag. Micken stÄr för nÀstan all karaktÀr.

Jag sÀger att du ska skaffa dig en mick för dom pengarna om du har en duglig preamp i ditt ljudkort. Eller varför inte smÀlla pÄ och köpa ett stereomatchat par av nÄgon hyfsad mick för pengarna? Det blir riktigt kul att spela in nÀr man har ett par. Oktavas mickpar har ju fÄtt bra kritik till exempel.

Jag syftade mer pÄ principen: För att fÄ ut det som en viss mikrofon har att ge, mÄste preampen ocksÄ överensstÀmma i kvalitet. Om preampen Àr sÀmre sÄ blir det en flaskhals. Precis samma om mikrofonen Àr sÀmre Àn preampen. DÄ blir mikrofonen en flaskhals.

Sen Àr det ju som sagt en smaksak att matcha ihop mikrofon och preamp sÄ att man fÄr ut det ljudet som man Àr ute efter.

Postat (redigerat)

Jag tror nog man mĂ„ste specificera vilken typ av preamp man talar om innan man kan göra nĂ„gra generella uttalanden om hur mycket den mĂ„ste kosta i relation till annat. En ”ren och neutral” mickstĂ€rkare behöver inte kosta sĂ„ himla mycket idag medan en riktig rörstĂ€rkare med in och ut -trafos naturligtvis mĂ„ste kosta en hel del om man vill nĂ„ en viss klass.

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)
  thrinithan sa:
Jag syftade mer pÄ principen: För att fÄ ut det som en viss mikrofon har att ge, mÄste preampen ocksÄ överensstÀmma i kvalitet. Om preampen Àr sÀmre sÄ blir det en flaskhals. Precis samma om mikrofonen Àr sÀmre Àn preampen. DÄ blir mikrofonen en flaskhals.

Sen Àr det ju som sagt en smaksak att matcha ihop mikrofon och preamp sÄ att man fÄr ut det ljudet som man Àr ute efter.

Jo, din filosofi stÀmmer. Bara det att kostnadsbalansen var lite fel enligt mitt tycke. En preamp för 1000 kr motsvarar kanske en mick för 3-4000 kr eller mer. Att lÀgga lika mycket pÄ preamp som mick reulterar i de flesta fallen i att man har oförbrukad kapacitet i preampen. Man kan ju göra gudabra inspelningar med ett simpelt EM-U 1616.

Men kvalitetsmÀssigt bör ju preamp och mick hÄlla samma nivÄ för att kombon ska vara sÄ ekonomisk som möjligt, som du sÀger. Priset hör ju inte till det resonemanget.

Gilbert sa:
Jag tror nog man mĂ„ste specificera vilken typ av preamp man talar om innan man kan göra nĂ„gra generella uttalanden om hur mycket den mĂ„ste kosta i relation till annat. En ”ren och neutral” mickstĂ€rkare behöver inte kosta sĂ„ himla mycket idag medan en riktig rörstĂ€rkare med in och ut -trafos naturligtvis mĂ„ste kosta en hel del om man vill nĂ„ en viss klass.

Absolut. Just dÀrför Àr ofta de medföljande preamparna i ljudkort ofta riktigt hyfsade. De gör sitt jobb helt enkelt.

Redigerat av desvaenger
Postat

Elof:

Citat
Micken, tveklöst.

Varför ha en bra preamp till att förstÀrka skit?

Hellre fin mick med medelmÄttig preamp Àn medelmÄttig mick med svindyr preamp.

HÄller med Elof till 100%.

Micken Àr mkt, mkt viktigare Àn mikrofonförstÀrkaren.

Lika viktigt Àr det med rÀtt mickteknik (vinkel, avstÄnd, mono/stereo etc),

bra akustiska egenskaper och högtalare/monitorer.

Preamps och A/D/A har mkt mindre betydelse.

(detta frÄn en man som sitter pÄ en av vÀrldens bÀsta preamps)

Mvh Omni

k9 (oregistrerad)
Postat

De dyra fina mikrofonerna alla pratar om fÀrgar ju oftast ljudet pÄ ett sÀrskilt sÀtt. SÄ oavsett vad du spelar in med din mikrofon sÄ kommer du att fÄ denna fÀrgning.

Oftast sÄ Àr ju skillnaden mellan tvÄ mikrofoner mera en frÄga om vad den har för olika extrafunktioner. NÀstan alla dessa funktioner kan du ha pÄ din preamp med. Naturligtvis sÄ kan du ju inte vÀlja om mikrofonen ska vara omni (rundupptagande) eller cardioid (njure). Du kan dÀremot vÀlja de billigare alternativen av mikrofoner som sÀljs bÄde med eller utan tex low cut och/eller pad.

Kolla tex pÄ Rödes utbud. Det Àr inte sÄ stor skillnad pÄ deras mikrofoner. Ofta sÄ handlar det om samma grund med olika tillval och funktioner. MÄnga tillverkare gör ju "samma mikrofÄn" med eller utan rör. Med eller utan pads. Med eller utan low cut.

Medans en peamp i samma prisklass oftast kan variera mera i sin fÀrgning. Har du en preamp som kan leverera vÀrme och renhet sÄ kan du köpa rakare mikrofoner som i sig inte fÀrgar ljudet sÄ mycket men som tar upp ljudet pÄ ett trevligt sÀtt.

Ett exempel kan ju vara 2st Line Audio Design CM2 mikrofoner eller en Röde NT K genom en Presonus ADL 600. Varken CM2 eller NT K bidrar ju sÄ mycket med fÀrgningen. Medans du kan pÄverka ljudet med preampen pÄ mÄnga olika sÀtt. DÄ har du större nytta av att kunna placera mikrofonerna pÄ olika sÀtt och anvÀnda sÄ litet eller mycket rör karaktÀr du vill ha. Du skulle ju fÄ mera rör karaktÀr med en Röde NT 1000 och Presonus ADL 600 Àn du fÄr av bara en Röde NTK och en preamp i ditt ljudkort.

Postat
  k9 sa:
De dyra fina mikrofonerna alla pratar om fÀrgar ju oftast ljudet pÄ ett sÀrskilt sÀtt. SÄ oavsett vad du spelar in med din mikrofon sÄ kommer du att fÄ denna fÀrgning.

Oftast sÄ Àr ju skillnaden mellan tvÄ mikrofoner mera en frÄga om vad den har för olika extrafunktioner. NÀstan alla dessa funktioner kan du ha pÄ din preamp med. Naturligtvis sÄ kan du ju inte vÀlja om mikrofonen ska vara omni (rundupptagande) eller cardioid (njure). Du kan dÀremot vÀlja de billigare alternativen av mikrofoner som sÀljs bÄde med eller utan tex low cut och/eller pad.

Kolla tex pÄ Rödes utbud. Det Àr inte sÄ stor skillnad pÄ deras mikrofoner. Ofta sÄ handlar det om samma grund med olika tillval och funktioner. MÄnga tillverkare gör ju "samma mikrofÄn" med eller utan rör. Med eller utan pads. Med eller utan low cut.

Medans en peamp i samma prisklass oftast kan variera mera i sin fÀrgning. Har du en preamp som kan leverera vÀrme och renhet sÄ kan du köpa rakare mikrofoner som i sig inte fÀrgar ljudet sÄ mycket men som tar upp ljudet pÄ ett trevligt sÀtt.

Ett exempel kan ju vara 2st Line Audio Design CM2 mikrofoner eller en Röde NT K genom en Presonus ADL 600. Varken CM2 eller NT K bidrar ju sÄ mycket med fÀrgningen. Medans du kan pÄverka ljudet med preampen pÄ mÄnga olika sÀtt. DÄ har du större nytta av att kunna placera mikrofonerna pÄ olika sÀtt och anvÀnda sÄ litet eller mycket rör karaktÀr du vill ha. Du skulle ju fÄ mera rör karaktÀr med en Röde NT 1000 och Presonus ADL 600 Àn du fÄr av bara en Röde NTK och en preamp i ditt ljudkort.

Givetvis Àr preampen ofta mer flexibel Àn micken. Men skillnaden mellan tvÄ preampar Àr sÀllan lika stor som skillnaden mellan tvÄ mickar. SÄ sett Àr det effektivare att vÀlja sin karaktÀr genom mickvalet. Du kan ju aldrig fÄ en mick att lÄta som en annan mick med hjÀlp av en preamp ifall inte mickarna redan frÄn början ligger nÀra varandra i ljudet. Det Àr sÄ stora skillnader pÄ alla sÀtt mellan tvÄ olika mickar. Transientrespons, distorsion vid olika frekvenser, fasvridning, frekvensgÄng, reflexer inom mickens hölje osv. DÀremot kan man ofta fÄ till den fÀrgningen de olika instÀllningarna pÄ en preamp gör efterÄt, i DAW:n.

Denna diskussionen man man nog dra nÀstan hur lÄngt som helst. Vissa kommer alltid tycka att preampen Àr viktigare, andra micken.

k9 (oregistrerad)
Postat

Jo det Àr ju sant som du sÀger, men det blir ofta sÄ dyra mikrofoner vi pratar om nÀr vi vill ha en som fÀrgar ljudet pÄ rÀtt sÀtt. Det Àr ju ocksÄ sÄ att olika individuella instrument lÄter olika sÄ det blir kanske att gÄ för lÄngtatt börja harva i det tankesÀttet. Man fÄr hÄlla sig till det faktum att vissa typer av mikrofoner oftast lÄter bÀttre för nylonstrÀngade gitarrer Àn andra mikrofoner gör.

Tycker fortfarande att det Àr bÀttre att ha raka och Àrliga mikrofoner men flera olika typer av mikrofoner. Ibland skiljer sig priset pÄ tvÄ olika modeller av samma mikrofon ganska mycket bara för att den ena varianten har vissa funktioner som den andra saknar. Har man dessa funktioner pÄ preampen sÄ kan man ju kanske köpa bÄde den billigare smÄmembranaren och den billigare stormembrans mikrofonen, istÀllet för att bara ha rÄd med en av de dyrare valen.

JÀmför Rödes stormembranare med varandra och kolla hur liten skillnad det Àr pÄ dem egentligen. Clssic II och NT1-A Àr ju de som aviker mÀst frÄn de andra medans de andra Àr ganska lika varandra pÄ mÄnga sÀtt. Olika upptagningsriktningar Àr ju bra att ha pÄ mikrofonerna. Men om man kan fÄ tex rörvÀrmen i preampen sÄ kan man ju fÄ rörkaraktÀr pÄ de tagningarna man för med smÄmembranarna med.

Tycker inte att det Àr sÄ lÀttatt fixa det i sin DAW heller. Det blir inte sÄ naturligt som det blir i en preamp. Dessutom sÄ kanske man inte behöver justera sÄ mycket i sin DAW om man har ett bra grundljud man trivs med.

Postat

k9

Citat
Tycker fortfarande att det Àr bÀttre att ha raka och Àrliga mikrofoner men flera olika typer av mikrofoner.

Det Àr inte mÄnga hÀr pÄ forumet som kör med "raka och Àrliga mikrofoner".

Ser sÀllan folk diskutera smÄmembransmickar frÄn DPA, Schoeps, Sennheiser, Earthworks etc.

Mvh Omni

k9 (oregistrerad)
Postat

Haha! Bra poÀng dÀr Omni.

Skulle kanske skrivit sÄ "raka och Àrliga som möjligt".

Men jag skriver ju ocksÄ att det oftast Àr de riktigt dyra mikrofonerna som fÀrgar pÄ ett bra sÀtt. Naturligt vis sÄ Àr ju det sÄ att dyrare mikrofoner ocksÄ kan vara rakare och Àrligare Àn de billigare.

Ett förtydligande till borde jag kanske komma med. För att mitt sÀtt att tÀnka ska funka sÄ mÄste man ju utgÄ frÄn att man vill ha flera mikrofoner att vÀlja mellan. Det bygger ju pÄ att du ska ha en preamp som lÄter bra i dina öron för att kunna köpa de lite billigare mÀrkena och modellerna och fÄ ett bÀttre resultat med dem. Upplever sjÀlv att det Àr bra att kunna vÀlja mÀngden rörkaraktÀr och vilka pads/cuts jag vill ha pÄ alla mina mikrofoner. Ibland sÄ anvÀnder jag tex mina CM2or med mycket rörvÀrme frÄn preampen och ibland sÄ kör jag dem sÄ rent det bara gÄr.

Ska du bara spela in gitarr och sÄng sÄ Àr det kanske bÀttre med en dyrare stormembransmikrofon och en dyrare smÄmembransmikrofon.

Men sedan sÄ Àr det ju sÄ att det handlar mycket om tycke och smak med, som sagt.

Postat
  k9 sa:
JÀmför Rödes stormembranare med varandra och kolla hur liten skillnad det Àr pÄ dem egentligen. Clssic II och NT1-A Àr ju de som aviker mÀst frÄn de andra medans de andra Àr ganska lika varandra pÄ mÄnga sÀtt.

Inte sÄ konstigt kanske med tanke pÄ att NT2000, NT2-A och K2 har samma kapsel...

k9 (oregistrerad)
Postat

Det Àr ganska ofta sÄ med mikrofoner i denna prisklass. Det Àr i stort sÀtt samma mikrofon med olika tillval. Har man dessa tillval pÄ sin preamp sÄ kan man vÀlja de billigare alternativen och köpa flera olika typer av mikrofoner. Annser jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.