Jump to content
Annons

Kompressor vid inspelning


evilrocker

Recommended Posts

Annons
Tänkte börja testa köra lite kompressor när jag spelar in tex sång, bas och gitarr, har aldrig gjort det förut (kör digi 003).

Något man bör tänka på? Tänkte testa med la3a'n. Vid mixning kör jag ju alltid eq före kompressor. Tips?

Varför vill du göra det? En kompressor kan ju inte ta bort "topparna" på en inspelning i vilket fall (den är för långsam) och är du bara ute efter "soundet" kan du ju lika gärna lägga på kompressor efteråt.

Måste du absolut göra det är det väl säkrast att använda låg ratio och ställa tröskelvärden så att du kapar några db på sin höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "kan inte ta bort topparna"? Ja vill ju färga både sång och elgitarr och bas av la3a'n och har ju dess värren inte

råd med flera. Men iofs en lösning kanske kan va att spela in allt utan sen använder man den i mixen när man ställt in en kanal så som man

vill ha den med la3a och spelar in den på en ny track med den som insert på originaltracken?

'

Varför vill du göra det? En kompressor kan ju inte ta bort "topparna" på en inspelning i vilket fall (den är för långsam) och är du bara ute efter "soundet" kan du ju lika gärna lägga på kompressor efteråt.

Måste du absolut göra det är det väl säkrast att använda låg ratio och ställa tröskelvärden så att du kapar några db på sin höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Varför vill du göra det? En kompressor kan ju inte ta bort "topparna" på en inspelning i vilket fall

Det är ju precis det man kan. Man får se till att man kan ställa attacktiden bara, så man kan kontrollera hur den jobbar.

Som Alex30 nämnde så bör man använda den på ett sånt sätt att den bara jämnar ut ljudvolymen, inte färgar så mycket. Om man inte är helt säker på att det är just den färgning/påverkan man vill ha förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Senaste projektet då körde jag min kompressor "lite" hårdare i och med tjejen sjöng starkt som attan i refrängen!

Jag brukar nästa alltid välja 2 olika inställningar vid refräng och vers, om det skiljer sig i intensitet!

Oftast är det snabb attack och mellansnabb release...sen drar jag ner treshholden beroende intensiteten...

Förutom det kör jag oxå Eq to tape, i och med jag använder SSL grejer, men som mest ökar/minskar jag 3-4db! Efter det kör jag igenom ljudet genom kompressorn en gång till, men mycket lättare kompression!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju precis det man kan. Man får se till att man kan ställa attacktiden bara, så man kan kontrollera hur den jobbar.

Som Alex30 nämnde så bör man använda den på ett sånt sätt att den bara jämnar ut ljudvolymen, inte färgar så mycket. Om man inte är helt säker på att det är just den färgning/påverkan man vill ha förstås.

Nope, det finns ingen kompressor som är så snabb. Försöker man förhindra överslag vid inspelning fungerar helt enkelt inte en normal kompressor. Däremot kan den ju jämna ut jämna ut volymtopparna, men inte en snabb "peak".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "kan inte ta bort topparna"? Ja vill ju färga både sång och elgitarr och bas av la3a'n och har ju dess värren inte råd med flera. Men iofs en lösning kanske kan va att spela in allt utan sen använder man den i mixen när man ställt in en kanal så som man vill ha den med la3a och spelar in den på en ny track med den som insert på originaltracken?

Det är just den situation du beskriver som kan motivera att printa en kompressor vid inspelning (och framförallt om det är en lite bättre med lite karaktär). Se dock till att vara försiktig så du inte komprimerar för mycket (och med fel inställningar) då det inte går att få ogjort i efterhand). Om man orkar så är det naturligtvis "säkrare" att spela in utan och sedan färga varje spår i efterhand. Det finns (som tidigare nämnt) inga direkta fördelar när det gäller "att skydda mot AD-klipp" då de flesta analoga kompressorer ändå inte kan hinna med snabba transienter (och dessutom så spelar de flesta i i 24 bit nuförtiden och då behöver man inte slicka nollan lika hårt som man gjorde förr i tiden (16bit eller analogband).

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste sångtagningen gjorde jag ett litet test som jag tycker föll väl ut. 😳

Kopplade mick till preamp (Aphex 207D med 2 out per kanal=DI). Ena utgången körde jag direkt in i ljudkortet medans jag körde andra utgången genom kompressor (Aphex 661) som jag ställde rätt hårt. Spelade in allt på en stereokanal. När jag valt vilka partier jag skulle använda bouncade jag som "split"=2 monospår. Nu blev det ju möjligt att jämföra med och utan och jag kunde blanda (paralellkompression) olika i olika partier och efter intensitet i musiken.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)
Senaste sångtagningen gjorde jag ett litet test som jag tycker föll väl ut. 😛

Kopplade mick till preamp (Aphex 207D med 2 out per kanal=DI). Ena utgången körde jag direkt in i ljudkortet medans jag körde andra utgången genom kompressor (Aphex 661) som jag ställde rätt hårt. Spelade in allt på en stereokanal. När jag valt vilka partier jag skulle använda bouncade jag som "split"=2 monospår. Nu blev det ju möjligt att jämföra med och utan och jag kunde blanda (paralellkompression) olika i olika partier och efter intensitet i musiken.

/Jocke

hej, låter intressant....har du wav filerna nånstans så man kan få provlyssna på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då skulle jag ju kunna använda la3a i mixen fast jag får banda om kanalen.... hmmm det är väl inte så bra för ljudkvaliteten. dvs köra ut ljudet via kompressorn och banda på en ny track.

då får ju den gå via da/ad en gång till. Ahh va fan e enda alternativet att köpa 10st hårdvarukompressorer... suck

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, låter intressant....har du wav filerna nånstans så man kan få provlyssna på det?

Har inte tillgång till själva projektet just nu med det finns en experimentversion där rösten står rätt bra för sig själv här: http://privat.infocenter.org/jocke134/Musi...xperimental.mp3

Vill du höra hela låten för att få ett sammanhang är det bara att klicka på vår Myspace härnere och lyssna på "The girl I knew".

Men då skulle jag ju kunna använda la3a i mixen fast jag får banda om kanalen.... hmmm det är väl inte så bra för ljudkvaliteten. dvs köra ut ljudet via kompressorn och banda på en ny track.

då får ju den gå via da/ad en gång till. Ahh va fan e enda alternativet att köpa 10st hårdvarukompressorer... suck

Är det en plugg? Spela in på 2 kanaler och lägg kompressorn på den ena!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)
Men då skulle jag ju kunna använda la3a i mixen fast jag får banda om kanalen.... hmmm det är väl inte så bra för ljudkvaliteten. dvs köra ut ljudet via kompressorn och banda på en ny track.

då får ju den gå via da/ad en gång till. Ahh va fan e enda alternativet att köpa 10st hårdvarukompressorer... suck

helt rätt, oftast går jag 1 gång genom kompressor on tape, sedan 1 gång till off tape och sedan 2 gånger i DAW!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...