Jump to content
Annons

Vilken bärbar dator använder DU för musikproduktion?


zutztrutz

Recommended Posts

Hallå!

Jag kollade runt lite i Ljudkortstråden och insåg snabbt att det var en bra tråd med många tips. För att skapa en liknande faktabank om datorer tänkte jag att vi kan skriva om vilka laptops som används av forumsmedlemmarna i denna tråd! Berätta gärna också

  • varför du valde just den
  • hur du tycker att den fungerar till musikproduktion
  • hur mycket den kostade och var du köpte den

och om du inte har något bättre att säga än "sök i forumet" eller "läs den här tråden" ber jag dig istället att stänga ner webbläsaren och ta en kort paus från forumet.

Här ska vi alltså prata om vilken laptop som används!

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv försökt starta en sån här tråd en gång, men det blev inget gensvar alls, typ "vad ska man skriva i den, om man inte HAR något problem med datorn?"

Nu blir vi iaf minst två...

Jag har en Toshiba 1EC-P300 laptop

Köpt på Leiljung Data

Kostade väl cirka 9400 SEK

Mycket nöjd, kör den tillsammans med M-Audio Fast Track Ultra usb 2.0-ljudkort och extern firewire-hdd på 250 GB från AluDisc Technologies.

Har belastat den med lite plugineffekter såsom reverb m.m. och provat att spela in med sex mikar samtidigt och på 6 olika spår då alltså, utan problem.

Använder den till lite av varje av annat också.

Jag valde den för att min gamla HP-laptop gått sönder och den hade likvärdiga prestanda om inte bättre till ett vänligare pris.

3 usb, 1 fw400, e-sata, 17"skärm, hd radeon grafik, 4 GB RAM, P8400 Intel Core Duo. Intern hdd Hitachi 5600 rpm. Win XP Pro.

Express card-slot och minneskortläsare, inbyggd webbkamera och tv ut.

Upplever den som mycket för pengarna!

Knepigheter som löst sig:

När jag köpte den kunde man gratis utöka garantin till 2 år från 1 år, genom att registrera sig hos Toshiba Online.

Tyvärr fanns det då två likartade alternativ att förkryssa i listan där och flera tusen (inkl mig) kryssade i fel i första vändan, enligt Toshiba-supporten.

Krävdes ett par kontakter med Toshiba support, för att klura ut alla förinställda automatiseringar som den kom med.

Nätverkssökningar etc och diverse andra automatiserade meddelanden som ploppade upp på skärmen och som var svåra att bli av med.

Minns särsklt att det var i stort sett omöjligt att använda datorn fullt ut om den inte hade en internetanslutning.

Föreslog supporten att jag tänkte skaffa en annan dator för Internet, men de sa då att hela konfigureringen och installationen av

program i den bygger på att du ska ha Internet. Med supportens egna ord:

"Vad ska du då använda den till, att ha dator ÄR ju samma sak som att ha Internet. Vi har inte stött på detta problem tidigare."

Installerade själv Win XP på den, vilket gick över det förinstallerade Vista.

Toshiba hade skickat med 2 installations-cd för Win XP, men efter att första skivan var klar så bröts installationen plötsligt.

Två supportkontakter och en hos Microsoft ledde inte till någonting konkret.

Ingen kunde svara på varför det stod skiva 1 av 2 på den ena och skiva 2 av 2 på den andra skivan och varför installationen avslutades efter skiva 1.

En gissade dock att det var andra språk på skiva 2.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...