Jump to content
Annons

Cubase 5 Direct Monitoring


JJMusik

Recommended Posts

Hej,

Förutom PC-miljön hemma kör jag även mitt Cubase 5 på en mac och ett MOTU interface.

Jag lyckas inte få direkt monitorlyssning att fungera... Under Device Setup där MOTU-ljudkortet är valt går det inte att bocka i "Direct Monitoring" utan det valet är grått...

Alltså måste jag bocka i monitorknappen på varje kanal om jag vill höra mig själv när jag spelar in. Problemet som detta skapar är att jag måste bocka av alla monitorknapparna igen om musikerna vill lyssna på sin senaste tagning och det är lite bökigt när det är 24 kanaler.

Detta eftersom Cubase inte spelar upp de inspelade audiospåren sålänge denna knapp är intryckt. En annan bieffekt är att musikerna inte kan "spela med sig själva" för att punchas in då jag med denna monitorknapp måste välja vad de ska höra...

Jag måste alltså få igång direkt monitorlyssning via hårdvaran!

Är det något jag glömt ställa in i Cubase eller ska jag leta i ljudkortet?

Det är ett MOTU 2408mkII

http://www.broadcastbaron.com/infomotu2408mkii.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Starta Cuemix ( motuprogrammet som installerades när du installerade drivrutinerna ) där kan du styra direktlyssning mm.

Lycka till / DrHans

Startade upp Cuemix men förstod inte riktigt hur jag skulle lösa det därifrån. Du pallar inte bara ge mig en snabb fingervisning om vad jag ska göra i Cuemix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyckats läsa mig till nu att problemet verkar vara att det inte finns någon "ASIO Direct monitoring" på mac utan detta fungerar endast på PC.

En del användare kallar bara Cuemix för en "lousy workaround"

Är det alltså en krånglig workaround för mig att få direktmonitorlyssning via cuemix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte väljer att routa in/ut signalerna i Cubase med 2408mk3 istället

för direct monitoring ?

Nu hängde jag inte med dig? För det första är det ett 2408mk2.

Jag vill ju som på PC bara kunna bocka i "direct monitoring" i Cubase så att Cubase då talar om för MOTU vilka kanaler som ska skickas direkt till lyssningen. Tydligen är detta något som Mac inte har löst eller helt enkelt struntat i, det fungerar alltså bara på PC med ASIO-drivrutiner.

Mycket irriterande och tar udden av kreativiteten så in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill ha direct monitoring till? Normal när den är påslagen vänder ljudet direkt i hårdvaran med den skillnaden att du aldrig kommer höra VST effekter på din signal, men för att få latencyfri medhörning är det ju en annan sak.

Det jag tror rymdmannen menade var att du routar signalen via motu's kontrollpanel istället för genom Cubase.. skillnaden i arbetstid är försvinnande liten 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill ha direct monitoring till? Normal när den är påslagen vänder ljudet direkt i hårdvaran med den skillnaden att du aldrig kommer höra VST effekter på din signal, men för att få latencyfri medhörning är det ju en annan sak.

Det jag tror rymdmannen menade var att du routar signalen via motu's kontrollpanel istället för genom Cubase.. skillnaden i arbetstid är försvinnande liten 😄

Hur menar du routa genom motus kontrollpanel?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak du skulle kunna göra är att gå in i preferences och ändra en inställning till något som heter "Tape Machine Style". Vad det gör är att om du trycker på inspelning på ett spår så klickas automatiskt monitor-knappen i och du hör dig själv när du spelar in. Spelar du däremot bara upp ljudet så klickas monitor-knappen automatiskt av medan du lyssnar.

Jag vet inte exakt var inställningen finns då jag inte inte sitter vid min studio-dator. Det är någonstans under File > Preferences/Settings på PC iaf. Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

nä jag vill kunna monitorlyssna ordentligt när jag spelar in.

Som det är nu måste jag klicka på den gula monitorknappen på VARJE kanal i Cubase för att musikerna ska kunna höra sig själva och varandra i lurarna. Det är ganska störigt när man lirar in ett helt band att behöva klicka av och på den här knappen på 20 kanaler.

"Kan vi få lyssna på den tagningen?" javisst, jag ska bara klicka av monitorknappen på alla kanaler. "okej vi tar en ny tagning" - yes, ska bara klicka i knappen på alla 20 kanaler igen... trötta mig...

Problem nummer två är att jag inte kan puncha in musikerna ordentligt, därför att om de ska spela in så måste monitorknappen vara intryckt och då spelar cubase inte upp från hårddisken, utan spelar bara upp det som kommer in för tillfället. De kan alltså inte "sjunga med sig själva" tills de ska punchas in - jag måste liksom välja att antingen får ni höra det ni spelar in eller det ni HAR SPELAT in.

Går ju inte att jobba såhär.

Jag är van vid att på pc bara kunna bocka i "Direct monitoring" så kan musikerna höra sig själva utan latency. Men rövapple ha tydligen inte löst detta på mac utan direct monitoring är bara något som finns på pc och ASIO

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade aldrig det där med tape-machine style...

Problemet kvarstår, jag får inte till någon ordentlig monitorlyssning med cubase 5 och motu 2408mk2

HJÄLP!

Det finns i preferences, iallafall på PC.

Manual, Tapemachine-style och två till tror jag.

TROR det är under Audio/Recording...

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade det nu, under vst

Men löser detta fortfarande problemet med punch? det blir ju fortfarande antingen eller känns det som. Antingen lyssnar musikerna på inputen eller på det som redan är inspelat. Med direct monitoring på pc behöver man liksom inte bry sig om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...