Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Temat för Studios forumfestival nr 30 Àr REMIX.

HÀr Àr reglerna:

1. AnvÀnd dig av en eller flera av de bifogade sÄngspÄren och bygg en ny lÄt eller tolka den gamla.

Ladda ned sÄngspÄren hÀr

och lÄt 4 i 24-bitar (4.1, 4.2 och 4.3) hÀr

2. Du fĂ„r göra vad du vill med spĂ„ren. BehĂ„ll det som det Ă€r, vĂ€nd pĂ„ det, lĂ€gg vocoder, flanger, klipp och klistra
. Inga restriktioner

3. Den fÀrdiga lÄten fÄr vara max 5:00 min lÄng

4. LÄten ska vara nyskriven till festivalen (alltsÄ inget som slÀppts förut etc)

5. LÄten ska lÀmnas in i mp3-format @192kbps och döpas med "LÄtnamn - forumsmedlemsnamn"

6. Ditt bidrag skickar du till forumfestival30@gmail.com senast Onsdagen den 6/1 klockan 18:00 2010 OBS! NY TID

7. Alla lÄtskrivare etc Àr anonyma tills det att röstningen Àr avgjord.

8. Max 2 bidrag per person.

Lite information om spÄren

SpÄr 1: Peter Gabriel - Shock The Monkey (148.6 bpm) Peter Gabriel

SpÄr 2: Little Ax - If I Had My Way (114bpm) Little Axe

SpÄr 3: NiN - Banged and Blown Through (112 bpm) Nine Inch Nails

SpÄr 4.1 - 4.3:Dessa spÄr Àr frÄn samma lÄt. Biscuit Barney - Vem e' du (70 bpm) Biscuit Barney

Fri hopp och lek. Vi hörs nÀsta Är.

ps. alla spĂ„ren Ă€r lagliga för icke kommersiell anvĂ€ndning hĂ€r i denna festival ds. 😕

Redigerat av Carl Cadello
Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)
8. Max 2 bidrag per person.

Intressant att du av alla mĂ€nniskor vĂ€ljer en sĂ„dan regel 😕

Jag Ă€r nog PÅ, kĂ€nns som en kul festival.

Redigerat av Freddy
Postat

Som vanligt ska jag försöka fÄ ihop nÄt, men om det blir sÄ Àr ju en annan femma...

Postat

Riktigt kul! Jag har precis börjat med inspelning/musikproduktion/osv igen sĂ„ kreativiteten Ă€r pĂ„ topp, kommer bli skitkul att leka med det hĂ€r. 😉

Postat
Vem Àr det som sjunger pÄ de olika klippen?

Ska bli spÀnnande att höra era grejjer förresten - svÄr grej!

Första spĂ„ret kĂ€nde jag igen direkt efter första ordet "Cover" 😉

Postat

Det Ă€r Tore Skogman som sjunger pĂ„ alla spĂ„ren 😛

Postat

ska bli spÀnnande att höra vad det finns att jobba med, om det Àr nÄgot som inspirerar direkt.

Postat

Vissa sÄngspÄr lÀt förvÄnande syntetiska.

Om man kÀnner igen en lÄt - ger det plus eller minuspoÀng om man gör en cover pÄ den rakt av, eller "ska" man hitta pÄ egna meloder arr etc. och göra en helt annan lÄt av den?

Postat (redigerat)
Vissa sÄngspÄr lÀt förvÄnande syntetiska.

Om man kÀnner igen en lÄt - ger det plus eller minuspoÀng om man gör en cover pÄ den rakt av, eller "ska" man hitta pÄ egna meloder arr etc. och göra en helt annan lÄt av den?

Tanken Àr vÀl att man ska göra nÄgot eget av detta va? Ser ingen poÀng med att försöka efterskapa nÄgot original?

CC - kan man inte fĂ„ originaltempo iaf? 😄

Redigerat av Freddy
Postat

skulle ocksÄ vilja veta tempot sÄ blir det lite lÀttare att börja.

Postat

Vill du nödvÀndigt göra Cover sÄ fÄr du vÀl. Men det Àr vÀl rÀtt trist?

Postat

enligt mixmeister programmet sÄ gÄr lÄtarna i:

1. 107,59 bpm

2. 113,60 bpm

3. 105,45 bpm

4.1. 135,60 bpm

4.2. 151,15 bpm

4.3. 118,42 bpm

om nĂ„tt stĂ€mmer?? 😕

Postat

Jag har problem att öppna spÄr 4.1, 4.2 och 4.3.

Programmet Soundhack sÀger "This is a headerless soundfile". Logic sÀger att upplösningen Àr 32-bitar. Record vill inte kÀnnas vid dom ö h t.

Postat

Jag kunde öppna alla spÄren, Ätminstone i WMP. I Cubase har jag inte testat Ànnu. Vet inte ens om jag deltar. Men ett av spÄren hade bara synthtoner pÄ rösten sÄ rösten hördes inte nÀstan alls, absolut inte texten iaf. Men det kanske ska vara sÄ...?

Totalt tre röster var syntetiska, men den var extrem. Fel?

Postat
enligt mixmeister programmet sÄ gÄr lÄtarna i:

1. 107,59 bpm

2. 113,60 bpm

3. 105,45 bpm

4.1. 135,60 bpm

4.2. 151,15 bpm

4.3. 118,42 bpm

om nĂ„tt stĂ€mmer?? 😛

Ehh, jag hade hoppats pĂ„ samma BPM i 4.1-4.3 Blir en utmaning 😄

Postat

Kanske en poÀng med att man sÀger vilken man valt? SÄ inte alla vÀljer samma? eller..

VĂ€ljer jag mellan tvĂ„ sĂ„ Ă€r det roligare att ta en som inte Ă€r lika vanlig 😄

Postat
Ehh, jag hade hoppats pĂ„ samma BPM i 4.1-4.3 Blir en utmaning 😄

det borde ju vara samma men programet kanske inte kan rÀkna ut det nÀr det inte Àr nÄn musik och massor av tysta partier.

carl Cadello kanske vet annars fÄr man prova sig fram och klippa och klistra och kanske timestretcha.

Postat

Har lagt in lite information om spÄren i första inlÀgget.

Dock tror jag det skulle vara roligare för er om ni inte lyssnade pÄ originalen förrÀn efterÄt.

NÀr det gÀller processandet av spÄr kan jag inget göra. Vi har vad vi har.

Postat
Jag har problem att öppna spÄr 4.1, 4.2 och 4.3.

Programmet Soundhack sÀger "This is a headerless soundfile". Logic sÀger att upplösningen Àr 32-bitar. Record vill inte kÀnnas vid dom ö h t.

Jag har inga problem att öppna dem. NĂ„gon som kan hjĂ€lpa till? 😄

Postat

Inte för att vara negativ, men jag mÄste sÀga att jag tycker att det Àr lite synd att det Àr sÄ mycket att vÀlja mellan. Hade varit svÄrare och roligare om man bara fick en fil att plocka frÄn tycker jag. Nu Àr det sÄ mycket sÄ det blir liksom ingen "match".

Menmen, det ska vĂ€l gĂ„ Ă€ndĂ„. 😆

Tonart och tempo hade jag gillat att fÄ ocksÄ.

Postat
Hade varit svÄrare och roligare om man bara fick en fil att plocka frÄn tycker jag. Nu Àr det sÄ mycket sÄ det blir liksom ingen "match".

Tycker egentligen jag med, men det höjdes röster för att det skulle finnas fler exempel. NĂ„ja, hur man Ă€n gör sĂ„ blir det alltid fel för nĂ„gon 😆

Tonart och tempo hade jag gillat att fÄ ocksÄ.

Tonart fÄr du klura ut sjÀlv. Det kan ju faktiskt bli en massa olika beroende pÄ hur du vÀljer.

Tempo finns hÀr

Postat
Kanske en poÀng med att man sÀger vilken man valt? SÄ inte alla vÀljer samma? eller..

VĂ€ljer jag mellan tvĂ„ sĂ„ Ă€r det roligare att ta en som inte Ă€r lika vanlig 😆

Men blir du ensam pĂ„ den sĂ„ vet vi vems bidrag det Ă€r!? 😎

Postat
Men blir du ensam pĂ„ den sĂ„ vet vi vems bidrag det Ă€r!? 😆

Ja, fast man kan bara ha antal per lĂ„t vettu, behöver inte gĂ„ ut med namn om man inte vill 😎

Postat
Jag har inga problem att öppna dem. NĂ„gon som kan hjĂ€lpa till? 😐

Det löste sig till slut. Jag lÀt programmet Max konvertera ljudfilerna till 24 bitar och dÄ funkade det.

Postat

VĂ€ljer jag mellan tvĂ„ sĂ„ Ă€r det roligare att ta en som inte Ă€r lika vanlig 😐

du kan ju anvÀnda flera till samma lÄt ocksÄ om du vill.

Postat

Att köra nÄt av spÄren 1, 2, 3 eller 4.1 verkar vara en större utmaning Àn 4.2 eller 4.3. DÀrför kunde man vara tvungen att vÀlja nÄgot av 4 spÄr "bara", antingen 1, 2, 3 eller 4 - dÀr 4 innefattar att man mÄste anvÀnda 4.1, 4.2 OCH 4.3.

Mest fascinerad hittills över att de lÄtit sÄ mycket av slafsljud, puffljud, distorsionsljud och framförallt hörlurslÀckage komma med...

En intressant och utmanande festival!!

😐

Postat
Det löste sig till slut. Jag lÀt programmet Max konvertera ljudfilerna till 24 bitar och dÄ funkade det.

Puh! Va bra! Nu lĂ€rde jag mig nĂ„got igen 🙂

Postat
Att köra nÄt av spÄren 1, 2, 3 eller 4.1 verkar vara en större utmaning Àn 4.2 eller 4.3. DÀrför kunde man vara tvungen att vÀlja nÄgot av 4 spÄr "bara", antingen 1, 2, 3 eller 4 - dÀr 4 innefattar att man mÄste anvÀnda 4.1, 4.2 OCH 4.3.

4.1, 4.2 och 4.3 tillhör ju samma lÄt. 4.2 och 4.3 Àr bara med om man vill ha lite kör att leka med.

Mest fascinerad hittills över att de lÄtit sÄ mycket av slafsljud, puffljud, distorsionsljud och framförallt hörlurslÀckage komma med...

Ja, speciellt Peter Gabriel verkar vara rÀtt "slarvig"

En intressant och utmanande festival!!

Tack 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.