Jump to content
Annons

Ta bort dämpljud på flygel? Behöver tips.


desvaenger

Recommended Posts

Jag har ett antal tagningar flygel där dämpningen väsnas en hel del. Det smäller till som en duns mellan 90-150 hz och man hör även dämpkuddarnas hasande mot strängarna uppe i diskanten. För det mesta är det inget problem, men jag har några ställen där det hade varit bra att få väck det.

Hur brukar ni lösa detta? Jag vet att det går att minimera problemet genom mickposition men det är inget alternativ med omtagningar. Jag misstänker att det delvis är flygelns fel.

Ifall jag sidechainar/automatiserar en EQ så att den dippar blir det lite konstigt om en baston spelas samtidigt som dämpningen, då faller den ju också bort!

Hur hade ni gjort?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen automatiserad eq, eller klippa ut just den delen och stämma till rätt baston med exempelvis melodyne och sedan försöka eq:a bort så mycket oljud som möjligt. Eventuellt kopierat till ett nytt spår, och ett automatiserat hp-filter på originalspåret. Ta reda på vad det är för baston så kan du även se vad den har för basfrekvens och eq:a efter det.

Har i och för sig aldrig haft problemet, men det skulle vara mina första idéer i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen automatiserad eq, eller klippa ut just den delen och stämma till rätt baston med exempelvis melodyne och sedan försöka eq:a bort så mycket oljud som möjligt. Eventuellt kopierat till ett nytt spår, och ett automatiserat hp-filter på originalspåret. Ta reda på vad det är för baston så kan du även se vad den har för basfrekvens och eq:a efter det.

Har i och för sig aldrig haft problemet, men det skulle vara mina första idéer i alla fall.

Menar du att jag ska ersätta tonen med en ton från ett annat parti? Det krångliga är att det är ett arrangemang med bara piano och sång i princip och varje detalj avslöjas. Sen uppskattar jag att det är uppemot 100 tillfällen där dämpningen är störande. Det är en duns i basregistret och sen hör man hasandet från kuddarna i både direktljud och reflektioner från rummet.

Jag laddar upp ett ljudklipp så är det lättare att förstå: TANKA (det kan ta lite tid att ladda, 16bit WAV)

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Först: säg högt 100 ggr, jag ska aldrig mer enbart närmicka en flygel.

Sen; Eq:a, samt lite reverb på flygeln; litet rum, etc så att flygeln flyttas lite längre bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: säg högt 100 ggr, jag ska aldrig mer enbart närmicka en flygel.

Sen; Eq:a, samt lite reverb på flygeln; litet rum, etc så att flygeln flyttas lite längre bort.

1. Jag ska aldrig mer enbart närmicka en flygel.

2. Jag ska aldrig mer enbart närmi...

Det var första gången jag mickade flygel, helt utan erfarenhet. 🙂

Den spelades in i en kyrka med två oktava MK-012 och en U87 stående 6-7 meter bort för STOR ambiens.

Hmm, det med rumsreverb kan vara en ide att testa. Jag har lite lätt för att bara slaska runt med halls men korta rum gör ju stor effekt på olika sätt. Dock vet jag inte riktigt om jag vill ha så mycket reverb på pianot då det ska vara varma, mysiga jullåtar. Men jag ska testa.

EQ-mässigt kan jag inte göra mer utan att rubba den varma balansen. Hela soundet bygger på varm botten, annars hade det varit så mycket enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Wavelab 6 så skulle jag prova spektrum editorn:

” SURGICAL EDITING

Together, these two modes make quick work of cleaning up audio. The Spectrum option is particularly useful because it shows things that may not be visible in any other view and the editor allows for surgical removal. For example, low rumble due to air conditioning is usually visible as a line running through the Spectrum view. Using the Spectrum selector, you can select a portion of that line that appears in a quiet passage and extend that selection throughout the audio file.

Using the editor, the selected noise can be “damped” or filtered out with a linear phase filter whose slope is variable up to a steep 96 dB/octave, or can be set to “infinite,” which Steinberg says gives a slope in excess of 1,000 dB/octave. The selection can also be faded out and back in for a more subtle approach. By adjusting the crossfade time, WaveLab smooths out the areas where the filtered audio meets the unfiltered. The results are every bit as good as I get using a broadband noise-reduction plug, but without the artifacts.” *

* http://mixonline.com/recording/mastering/a...berg_wavelab_3/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...