Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade inget om dessa strÄkar hÀr pÄ forumet. SÄ jag gör en trÄd.

http://www.cinematicstrings.com

En uppstickare till LASS (LA Scoring Strings, http://www.audiobro.com) som enligt mig och mÄnga andra lÄter lika bra. Det som Àr ett minus Àr att den inte har en divisi-funktion som LASS har. Finns tyvÀrr inte sÄ mÄnga ljuddemos MEN det finns en spelbar demo med staccatos pÄ 462mb som man kan ladda ner och leka med! KrÀver att man registerar sig pÄ sidan men det gÄr snabbt. Detta Àr alltsÄ ingen demo som gÄr ut efter nÄgra dagar eller sÄ utan en fullt fungerande del av det fulla biblioteket (11GB) sÄ man kan spara den och anvÀnda om man vill. Precis som LASS sÄ Àr det Kontakt 3.5+ som gÀller dÄ det inte kommer som en egen plugg, som tex East West Play.

Jag knÄpade ihop en liten ljuddemo med detta mini-staccato-bibliotek. AnvÀnde Àven andra samplingar som inte har med Cinematic Strings att göra, men försökte bygga det kring staccatostrÄkarna. Inga andra strÄkar Àr med iaf. Tidigare har jag anvÀnt EW Symphony Orchestra (ej PLAY), som ocksÄ hörs i demon hÀr nedan, och jag mÄste sÀga att detta Àr en jÀvla skillnad för mig. Detta Àr sÄ sjukt mycket bÀttre. Blir en del pillande med velocity för att fÄ det att lÄta realistiskt men det hade jag rÀknat med. Sen gillar jag att arbeta i Kontakt sÄ det Àr ett plus frÄn min sida.

Med arrangemang:

Bara strÄkarna sÄ man kan lyssna lite noggrannare (alla strÄkar Àr pÄ ett spÄr eftersom bara följer med ett ljud i demoversionen):

Filerna Àr mp3-format, 320 kbps.

Även om jag bara testat staccato sĂ„ Ă€r jag imponerad och det var skitkul att jobba med nĂ€r det lĂ„ter sĂ„ bra. Jag Ă€r vĂ€ldigt pillig nĂ€r jag programmerar orkestermusik och dessa samplingar tĂ„ldes verkligen att pillas med. Högt betyg!

🙂

Annons
Postat

Vad grym du Àr!

Skitsnyggt arrat och programerat.

11 gb lÄter ju inte sÄ mkt, sÄ det fÄr ju ses som ett plus. Har de anvÀnt nÄgon alternativ teknik för samplingen (komprimerat formatet?), eller Àr det bara mindre utbud Àn tex de stora paketen frÄn EW?

Vad kostar hela paketet?

Det var verkligen "jÀnkarsound" pÄ strÄkarna, och det passar ju bra till gengren du tÀnkt dig.

Ska nog ha pĂ„ ditt ljudklipp nĂ€r jag spelar Command & Conquer, passar fint dĂ€r 😉

/Erik

Postat (redigerat)

Tack sĂ„ mycket! 😉

Glömde sÀga att det kostar $699! AlltsÄ runt 5000 spÀnn. Och tyvÀrr Àr det bara Download som gÀller vid köp. Man kan inte fÄ det i en fin lÄda. Jag vet inte riktigt vad det Àr som skiljer sig som gör att detta bibliotek Àr tre gÄnger mindre Àn LASS och andra jÀttar..

Edit: Kan lÀgga till lite info frÄn sidan.

Key Features

True Legato samples

Multiple microphone positions (close, stage and hall sets)

Switchable playing position between high and low position vibrato

User definable keyswitching and CC remapping

Controllable vibrato

Smart Release scripts

Multiple 'round robin' short alternation samples

Controllable scripted portamento

Dynamic range control

4 velocity layers for all articulations

Smooth crossfading between layers

Articulations

Legato, with high and low position vibrato

Legato, Non Vibrato

Staccato

Pizzicato

Minor 2nd (half-tone) trills

Major 2nd (whole-tone) trills

Tremolo

Edit 2: Och nu hittade jag det om kompressionen!

"We've used advanced lossless compression, amongst other packing algorithms, to cut the download size down from 35Gb to 11Gb. In fact, on todays fast internet connections, installation is faster than copying from DVDs - and it's automated, so no more swtiching DVD discs all day!"

Redigerat av Rabieshund
drloop (oregistrerad)
Postat

Sketsnyggt! Du fĂ„r anstĂ€llning hos mig och arra mina strĂ„kar och orkester arr... 😉

Postat

Kul att ni gillade! Ja ladda ner och prova, det Àr verkligen vÀrt det.

Det Ă€r faktiskt en tĂ€vling som pĂ„gĂ„r pĂ„ sidan dĂ€r man ska göra en demolĂ„t som anvĂ€nder Monster Staccatos. Priset Ă€r en fullversion av biblioteket! Jag hĂ„ller pĂ„ att utveckla den hĂ€r demon (gör den lĂ€ngre, lĂ€gger till nya delar, större arrangemang osv osv) och sen ska jag skicka in den. FĂ„r hoppas att det gĂ„r bra för dĂ„ sparar jag 5000 spĂ€nn! â˜ș TĂ€vlingen pĂ„gĂ„r till slutet av november.

Postat
Även om jag bara testat staccato sĂ„ Ă€r jag imponerad

jag ocksÄ

av ditt spel/arr/komponerande

strÄkarna lÄter ocksÄ bra

Postat (redigerat)

VÀlljudande och ett strÄlande demo av dig mÄste jag sÀga, lÄter riktigt snyggt!

Redigerat av jp80x0
Postat

Martin,

Mycket bra jobbat...

Anvander du nagra Impulse Reverbs, convolution stuff?

Lar mig mer om LASS as we speak. Mest utvecklar jag i Reason (har du Reason) och flyttar sedan over delar till LASS.

Blir nog till att ladda ner detta stacc lib nar jag kommer tillbaka till jobbet nasta vecka...

S

Postat

Tack sÄ mycket folks!

Sven: Jag var lite lat med reverben pÄ denna demo och körde Kontakts inbyggda reverb pÄ det mesta, sen ett IR lÀtt pÄ mastern. Nope, jag har inte Reason men jag kan det dÄ jag anvÀnde det nÀr jag gick i skolan. Jag jobbar bara i Cubase.

• 4 veckor senare...
Postat

Riktigt snyggt arr, hollywood nÀsta?

Pax för att du bjuder dit mig och bjussar pĂ„ en bĂ€rs efter första lĂ„ngfilmsjobbet dĂ€r 😉

MVH

Anders

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

Min vana trogen sĂ„ fortsĂ€tter jag bumpa gamla trĂ„dar 😆 Kan vara en dum frĂ„ga men har rĂ€tt dĂ„lig koll pĂ„ NI-prylar nu för tiden:

MÄste man ha fullversionen av Kontakt för att kunna köra Monster Staccatos (och andra liknande gratisbibliotek) eller rÀcker det med Kontakt Player?

Ser nÀmligen att Kontakt Player Àr gratis pÄ Native Instruments hemsida.

Eftersom jag kör Logic sÄ rÀcker det för mig med deras EXS24-sampler, kÀnner inget behov av andra fullversion-samplers.

Postat

"Do I need the full version of Kontakt?

Yes, you will need the full version of Kontakt 3.5 or above to use Cinematic Strings. This can be purchased separately, directly from Native Instruments or other retailers."

FrÄn deras FAQ. Att ha fullversionen av Kontakt har verkligen sina fördelar. MÄnga skitbra samplingsbibliotek krÀver fullversionen av Kontakt, till exempel allt frÄn Tonehammer.

Postat

Snygga strÄkar. Bra demo du gjort ocksÄ, bÄde komposition och arr/programmering.

Postat
"Do I need the full version of Kontakt?

Yes, you will need the full version of Kontakt 3.5 or above to use Cinematic Strings. This can be purchased separately, directly from Native Instruments or other retailers."

FrÄn deras FAQ. Att ha fullversionen av Kontakt har verkligen sina fördelar. MÄnga skitbra samplingsbibliotek krÀver fullversionen av Kontakt, till exempel allt frÄn Tonehammer.

Tack, glömde kolla deras FAQ. Icke desto mindre Àr det mycket irriterande att fulla Kontakt krÀvs och att det inte verkar funka med nÄgot annat. EXS24 för Logic Pro Àr ju vad jag vet precis lika kraftfull och varför ska jag dÄ behöva brÀnna tusentals kronor pÄ en till sampler nÀr jag redan har en grym sampler jag Àr nöjd med frÄn en erkÀnd DAW som Logic?

Synd att det ska falla pÄ en sÄn kompatibilitetsgrej nÀr det finns grymma gratisbibliotek dÀr ute, men det kanske Àr lite av dealen mellan NI och Cinematic Strings... en affÀrsmÀssig symbios som bÄda tjÀnar pÄ och utan detta samarbete sÄ hade det nog inte funnits nÄgon gratisnedladdning av MS.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.