Vender Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 hej ja har precis köpt ett extÀrnt ljudkort (Tascam US-122) och en kondensator mic (JJ labs) , nÀr jag spelar in i cubase blir det bara mono Àven fast jag valt att det ska vara ett sterio spÄr.... nÄgon som har nÄn förklaring till detta ?
Vender Postat 27 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2004 haha alltsĂ„ jag kan ingen om micar... men om du sĂ€ger det sĂ„ e saken ur vĂ€rlden? đ
dbd Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Ja sĂ„ Ă€r det đ Vill du ha stereo sĂ„ Ă€r det bĂ€sta att spela in med tvĂ„ micar, placerade pĂ„ olika stĂ€llen. Alternativt sĂ„ kan du kopiera det inspelade monospĂ„ret sĂ„ du fĂ„r tvĂ„, panna ett till höger och ett till vĂ€nster, skicka dem bĂ„da till en gruppkanal, och sedan flytta ett av monospĂ„ren nĂ„gra millisekunder framĂ„t i tid. Detta kommer lĂ„ta jĂ€ttestereo, men det bygger pĂ„ fasfel, sĂ„ se upp om du ska spela det i en mono-anlĂ€ggning sedan.
Vender Postat 27 december 2004 TrÄdstartare Postat 27 december 2004 (redigerat) okej, men ska det vÀrkligen bara höras i en högtalare? allsÄ pannorerar jag Ät vÀnster sÄ hör jag nada. Redigerat 27 december 2004 av Vender
dbd Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Det Àr ju för att du valt att spela in en monosignal pÄ ett stereospÄr i Cubase. Eftersom stereokanalen uppenbarligen bara fÄr mono-input kommer det bara spelas in pÄ högra delen av stereokanalen. Om du istÀllet skapar ett monospÄr att spela in pÄ, kommer du kunna panorera det i Cubase.
bassman Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Kan ju nĂ€mnas att det faktiskt finns stereomickar ocksĂ„, Ă€ven om det inte Ă€r sĂ„ vĂ€ldigt vanligt i studiosammanhang. đ
dbd Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Japps, finns surroundmicar ocksĂ„, men dĂ„ fĂ„r man punga upp đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.