Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej ja har precis köpt ett extÀrnt ljudkort (Tascam US-122) och en kondensator mic (JJ labs) , nÀr jag spelar in i cubase blir det bara mono Àven fast jag valt att det ska vara ett sterio spÄr.... nÄgon som har nÄn förklaring till detta ?

Annons
Postat

Ja sĂ„ Ă€r det 🙂 Vill du ha stereo sĂ„ Ă€r det bĂ€sta att spela in med tvĂ„ micar, placerade pĂ„ olika stĂ€llen.

Alternativt sÄ kan du kopiera det inspelade monospÄret sÄ du fÄr tvÄ, panna ett till höger och ett till vÀnster, skicka dem bÄda till en gruppkanal, och sedan flytta ett av monospÄren nÄgra millisekunder framÄt i tid. Detta kommer lÄta jÀttestereo, men det bygger pÄ fasfel, sÄ se upp om du ska spela det i en mono-anlÀggning sedan.

Postat (redigerat)

okej, men ska det vÀrkligen bara höras i en högtalare?

allsÄ pannorerar jag Ät vÀnster sÄ hör jag nada.

Redigerat av Vender
Postat

Det Àr ju för att du valt att spela in en monosignal pÄ ett stereospÄr i Cubase. Eftersom stereokanalen uppenbarligen bara fÄr mono-input kommer det bara spelas in pÄ högra delen av stereokanalen. Om du istÀllet skapar ett monospÄr att spela in pÄ, kommer du kunna panorera det i Cubase.

Postat

Kan ju nĂ€mnas att det faktiskt finns stereomickar ocksĂ„, Ă€ven om det inte Ă€r sĂ„ vĂ€ldigt vanligt i studiosammanhang. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.