Jump to content
Annons

Fasfel gitarr-riggning


TerraSoul

Recommended Posts

Jag håller för fullt på att försöka spela in min gura med en 2x12 stärkare med två st SM57or på samma högtalare. Problemet verkar vara att det antingen är ett fasfel som gör att gitarren låter fruktansvärt mono och okaraktäristisk, eller så är det nånting helt annat. Jag är ganska mycket amatör i ämnet, så låter det idiotiskt så ta för er 😛

Jag har försökt flytta en mick några mm i taget, ända upp till en decimeter längre bort men det blir samma sopiga ljud MEN, om jag däremot i adobe audition som jag använder lägger en liten fördröjning framåt på den andra micken får jag stereokänslan och ett riktigt djupt, autentiskt och tungt ljud, inget instängt sjösnäckesljud som det sägs man får av fasfel. Då låter det underbart, jag blir helt lyrisk över vad jag lyckas ådstakomma av mina skitgrejer!

Jag har inga dyra grejer. Min galna kedja lyder så här:

Ibanez RG321 MH -> MT-2 -> VAMP-2 utan kabinettsimulering -> Gammal transistorkombo. Mickarna och v-ampen går in i en 4-kanalers mixer som därefter går genom en vanlig RCA-kabel in i laptopen. Tro mig, att lägga in Metal zonen ger större möjligheter att leka lite med mellanregistret, kanske även ger lite röregenskaper.

Problemet är att jag vill lägga till ytterligare en dubbning fråm v-ampens simulering för att se vad som händer, men jag kan bara redigera två kanaler pga att jag bara kör in allt på ett Realtek ljudkort, dvs två kanaler. Jag måste kanske då separera båda mikrofonerna och kanalen från v-ampen.

Är det fasfel jag råkat ut för eller är det något helt annat? Kan jag micka upp det så jag helt enkelt får det där ljudet utan att behöva mixa nånting? Hade jag haft en delaybox i en mick skulle det säkert fixa sig.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Terra!

Fasfel eller ej. Nöj dig med en mic till högtalaren och blenda den med V-ampens line i mixern.

Ratta till detta i mixern så du blir nöjd.

Spela in på en kanal.

Gör om proceduren och spela in på nästa monokanal i Adobe så tajt som möjligt.

Nu har du gjort en dubb och kan panorera den ena till L och den andra till R.

Din fördröjningsgrej i Adobe skapar en fuskdubb, en del tycker det mest låter som chorus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...