Jump to content
Annons

vart hittar jag "midi learn"?


perko

Recommended Posts

tjaa! sitter just nu å grejar för fullt i FL, men har ett problem. har precis införskaffat mig en ny midiklav med rattar. innan hade jag en med bara en klav. problemet är att jag fattar inte hur jag lär rattarna att styra olika funktioner som tex cutoff i mjukvarusyntharna :/ har läst tutorials men svårt att få grepp om de ändå. nån som vill hjälpa mig??? =)

Peace out there /// perko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du sitter i FL 7-8 så måste du tex röra på den knappen du vill styra och sedan kolla på fönstrets (syntens) options uppe till vänster och antingen ta Last Tweaked Parameter eller Browse Parameters och leta upp rätt.

Om du sitter i FL 9 har dom dumt not förflytat Last Tweaked Parameter funktionen till TOOLS i menyn, det fattade jag inte men nu är det så.

Keep in mind att vissa VSTs inte kan kontrolleras med midistyrning, iaf inte genom FL men detta är bara mkt få :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tex så har jag aldrig fått en vst som heter "Metaphysical" att kunna bli midi kontrollerad eller ja Last Tweaked funkar inte på den. någon som har samma problem?

Med många pluggar, prova browse parameter så kanske det löser sig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Med många pluggar, prova browse parameter så kanske det löser sig 😉

Jo jag hade redan testat och reserachat allt om FLs MIDI support men FL är inte fullständigt enligt mig kunde varit programerat mkt bättre.. i vilket fall så löste jag problemet med "Metaphysical" och det var lätt.. eftersom det är en Native Instruments plugg som går att öppna som egen plugg med Electronic Instruments 2 XT så öppnade jag bara ensamble i Reaktor 5 där jag då kan välja vilken MIDI CC nummer en ratt skall ha.. men som sagt vissa plugins så funkar ju inte browse parameters på, men en MIDI CC not på varje nkapp finns typ alltid endå gäller bara å hitta den heheheh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hade redan testat och reserachat allt om FLs MIDI support men FL är inte fullständigt enligt mig kunde varit programerat mkt bättre.. i vilket fall så löste jag problemet med "Metaphysical" och det var lätt.. eftersom det är en Native Instruments plugg som går att öppna som egen plugg med Electronic Instruments 2 XT så öppnade jag bara ensamble i Reaktor 5 där jag då kan välja vilken MIDI CC nummer en ratt skall ha.. men som sagt vissa plugins så funkar ju inte browse parameters på, men en MIDI CC not på varje nkapp finns typ alltid endå gäller bara å hitta den heheheh

Åh, önskar att jag hade vetat om det där med MIDI CC, skulle automatisera en reverb någon gång och så fungerade inget 😄

Men nu vet jag! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...