Jump to content
Annons

Pluggarna hörs inte


Hellpig

Recommended Posts

Jag har sett att det finns ett o annat liknande ämne men det här var så jäkla skumt så jag måste bara kolla om ngn annan råkat ut för samma. Ikväll skulle jag för första gången på länge ha tid att lira in lite. Så... startade upp Poden (XT), körde igång Cubase, valde Poden som ljudkort, skapade en kanal och lade på reverb & chorus - enbart tänkt som effekter för medlyssning under inspelning eftersom det var önskvärt med en så ren gitarrisgnal som möjligt. Hördes inte ett skit. Slog på och av monitorknappen, nada. Kollade inställningar efter 'Direct monitoring' - finns inte som alternativ när man kör med Poden.

Bytte till kanalen som jag spelade in på sist, samma effekter (och då, sist jag spelade in för någon månad sedan, funkade det). Inte ett uns hördes av pluggarna.

Jaha. Det blev inget inspelat ikväll heller. Någon som har en aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade exakt samma problem igår kväll!! För första gången på ett bra tag så kunde jag sitta ned en stund för att spela in i Cubase Essential 4 via mitt Usb 2.0-ljudkort M-Audio Fast Track Ultra. Det blev för Studio Forums Festival. Men när jag skulle lägga på effekter under inspelning och efter inspelning så fungerade ingetdera. Efter att ha gjort samma inställning exakt några gånger i rad efter inspelningen så lyckades jag tills slut lägga på ett par effekter efteråt såsom jag ville. Men direkt under inspelningen i den kreativa processen funkade ej att använda effekter.

Till skillnad från Hellpig har realtidseffektering (nytt ord?) aldrig fungerat, dock har effektläggning efteråt fungerat mycket smidigare än igår kväll.

Hur göra?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Haft snarliknande problem med Amplitube där det inte gått att få igång den med något ljud alls genom direct monitor men när jag öppnat andra projekt så fungerade det utan problem, både med att spela och lyssna på det inspelade. Sen återvänder till ett nytt projekt och då strejkar det igen.Hmm undrar om det är något Cubaseproblem egentligen?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...