Jump to content
Annons

Hjälp att hitta Audio-Cd pressare


Dots

Recommended Posts

Hej!

Behöver lite hjälp med att hitta ett bra företag som pressar Audio-Cds till ett lågt pris. Minsta antalet är 1000 exemplar. Dom ska trycka allting i färg (caset, cd-skivan etc.).

Sen behöver jag lite mer info kring all det här med ISRC-koder osv, kan inte så mycket om det just nu ⚠️ så behöver er hjälp att reda ut vad man faktiskt behöver för att kunna släppa riktiga cd-skivor och sånt. Sen det här med distribution, hur funkar det?

Kommer jag på fler frågor klämmer jag väl in dom här!

Tack..

Redigerat av Dots
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behöver man starta upp sitt eget företag för att kunna släppa riktiga Cd-skivor, releases via nätet etc.? Det kanske vore enklare på så vis, men vad finns det för olika alternativ för att starta ett eget företag? finns ju AB, men sen känner jag inte till mer.

Stämmer detta; för att starta ett AB företag måste man ha ett startkapital på 100 000kr? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man starta upp sitt eget företag för att kunna släppa riktiga Cd-skivor, releases via nätet etc.? Det kanske vore enklare på så vis, men vad finns det för olika alternativ för att starta ett eget företag? finns ju AB, men sen känner jag inte till mer.

Stämmer detta; för att starta ett AB företag måste man ha ett startkapital på 100 000kr? 😄

Det går att registrera ett företag utan att starta ett aktiebolag på https://www.foretagsregistrering.se/. Går att läsa mer på skatteverkets hemsida och http://www.bolagsverket.se/. Det kostar runt 1000-lappen har jag för mig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att registrera ett företag utan att starta ett aktiebolag på https://www.foretagsregistrering.se/. Går att läsa mer på skatteverkets hemsida och http://www.bolagsverket.se/. Det kostar runt 1000-lappen har jag för mig. 😆

Låter bra det! 😄

Men vad behöver man ett aktiebolag till? .. vad är det till för?

Fördelar/nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! bra länkar!

Men frågan är ju vad man ska starta som..

Enskild näringsverksamhet

eller

Handelsbolag? i handelsbolag måste det vara minst två ägare, dock.

Enskild firma är ju det enklaste om du är ensamföretagare. Skulle det växa för mycket eller om du tänker ta in fler delägare, så kan du fundera på andra former i ett senare skede.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enskild firma är ju det enklaste om du är ensamföretagare. Skulle det växa för mycket eller om du tänker ta in fler delägare, så kan du fundera på andra former i ett senare skede.

Precis.

Lite mer frågor;

På min hemsida hade jag tänkt be de som designar/bygger sidan att göra en webbshop, så man kan beställa cd-skivorna därifrån. Men det är ju viktigt att även få ut musiken till andra företag. Känner ni till några sådana? musiken som släpps på cd vill jag få ut på Beatport (eventuellt), iTunes m.m också eftersom det digitala är ju så stort idag. Vad finns det för alternativ för det?

Och låt säga att det är några som köper cd'n från min webbshop - är det då jag personligen som lägger cd'n på lådan eller finns det andra vägar att gå? man kanske inte vill ha flera pallar inne på kontoret med cd-skivor..

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.

Lite mer frågor;

På min hemsida hade jag tänkt be de som designar/bygger sidan att göra en webbshop, så man kan beställa cd-skivorna därifrån. Men det är ju viktigt att även få ut musiken till andra företag. Känner ni till några sådana? musiken som släpps på cd vill jag få ut på Beatport (eventuellt), iTunes m.m också eftersom det digitala är ju så stort idag. Vad finns det för alternativ för det?

Och låt säga att det är några som köper cd'n från min webbshop - är det då jag personligen som lägger cd'n på lådan eller finns det andra vägar att gå? man kanske inte vill ha flera pallar inne på kontoret med cd-skivor..

Tack!

Jag vet inte hur seriösa skivbolag gör? Använder de sig av någon distributör eller tar de i kontakt med sidorna som säljer musik? Med beatport är det nog så... Har alltid undrat hur det går till! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kan varmt rekommendera Polinta CD, dom pressar billigt och snabbt och är trevliga.

Vi pressade 1000 gratisplattor med fyrfärgstryck på plattan som låg i en plastficka, kostade 4.40:- styck inklusive allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Fast ska man ut på distro och hålla proffs kvalité är kanske inte Polinta det bästa. Har hört flera distrobolag som inte tar in folks Cd som är gjorda där för de har för dålig kvalité samma med GZ. En polare fick också betala dyrt för tullavgifterna när han körde där.

Kan varmt rekommendera Polinta CD, dom pressar billigt och snabbt och är trevliga.

Vi pressade 1000 gratisplattor med fyrfärgstryck på plattan som låg i en plastficka, kostade 4.40:- styck inklusive allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...