Jump to content
Annons

Kompet läcker ju in i andra kanalen!


Duende

Recommended Posts

Hej.

När jag skall spela in så brukar först lägga en loop eller liknande på kanal 1

sedan lägga gitarr med loopen i lurarna för att undvika läck. Nu när jag kör ljudet igenom ett mixerbord med 2 pc högtalare(tills lönen kommer) så funkar det inte alls.

Loopen läcker in på gitarr kanalen "inne" i mixern. Har jag kopplat fel eller??

Hur får jag medhörning?? Det hjälper inte att stänga av högtalarna då ljudet går "inne"

i mixern till fel kanal så att säga.

Henrik. (vars audiophile kort nu funkar lockrent efter att ha ominstallerat XP)

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltså datorn och gitarren på varsin kanal i mixern?

Hur har du kopplat mixerbordet till datorn? Går det från Main Mix (Master out) till ditt ljudkort? I så fall blir loopen som kommer från datorn inspelat en gång till tillsammans med gitarren, och det är ju inte bra.

Bättre är att ta gitarrens signal från mixern till ljudkortet via en aux-utgång (gärna aux pre, för då kan du styra lyssningsnivå på gitarren oberoende av hur mycket du skickar till datorn). Om man gjort på detta sätt används gitarrens mixerkanal bara som en förförstärkare.

Lyssnar gör du i hörlurar från mixern, eller från högtalarna som är inkopplade i Main Mix.

Ännu bättre är om du har bussar på mixern, eller Direct Out. Vanligt på lite större mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mycket riktigt så hade/har jag kopplat "main out" till line in på kortet.

kanske inte skall göra det då eller... Jag spelar nylonsträngad gura som jag har mickat med en ms58. i mixerns Mic in. Sedan går ljudet från "out" på kortet till "Line in 5/6"på mixern .Sedan går allt ut genom "control room out" till mina sketna Pc högtalare..

Vad det gäller Aux pre så är min mixer utrustad med AUX post. som tydligen kan lödas om till pre...eller nåt. Det här är helt nytt för mig om man säger.

Min mixer heter LTO S-6 och är inte allt för "flashig" men nog borde det väl gå att fixa vettig medhörning utan läck??eller 😉

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

ALTO S-6... jo vi har sådana på skolan jag jobbar på. Helt ok små mixrar. Jag funderar faktiskt på att löda om en av de två mickkanalerna till aux pre på mixrarna.

Du kan köra via aux post, fast då måste du ha på volymen ganska högt på gitarrkanalen för att det ska bli bra signal. Du kan kompensera med lite högre komp-volym och lägre volym i lurarna. Men du kan alltså inte ställa en oberoende lyssningsnivå, eller sänka helt (om du exempelvis vill lyssna genom datorn, för realtidseffekter)...

Om du däremot fortsätter med kopplingen du redan kör med, kan du panorera gitarren helt till t.ex. vänster och datorn till höger. Då kommer gitarren bara in på kanal 1 på ljudkortet. Men du lyssnar ju i hörlurar, och då blir det ganska schizofrent att ha kompet i ena luren och gitarren i andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du koppla så här så slipper du löda om din mixer...

Koppla dator ut på "tape return" då får du nämligen lyssningen efter mixer du hör allt i realtid dessutom. Kopplar du dator ut på "tape return" hör du bara ren signal från datorn och kan du kan koppla på en mick så att bara den signalen kommer in dessutom slipper du rundgångar om du har glömt dra ner datorns reglar. Annars kopplar du precis som vanligt på main out.

Tape return genar nämligen ljudet så att ljudet går direkt till controllrums lyssningen

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå!! jag har en sketen liten mixer för 650 spänn. "mute" finns inte. 😳

Det är väldigt mycket som inte finns.

Men jag har löst problemet tackvare "Ostkaka" 😄🙂😄🙂😄

Köpte M-audio midi keyboard i dag funkar as bra!!

Henrik 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du koppla så här så slipper du löda om din mixer...

Koppla dator ut på "tape return" då får du nämligen lyssningen efter mixer du hör allt i realtid dessutom. Kopplar du dator ut på "tape return" hör du bara ren signal från datorn och kan du kan koppla på en mick så att bara den signalen kommer in dessutom slipper du rundgångar om du har glömt dra ner datorns reglar. Annars kopplar du precis som vanligt på main out.

Tape return genar nämligen ljudet så att ljudet går direkt till controllrums lyssningen

Lycka till

Yeah! Tack för tipset!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosserein (oregistrerad)

Tack för tippset jag ska prova. Är det något jag behöver byta ut av mina grejer?

Ljudkortet i så fall, nå tipps

cakewalk home studio 2002

phonic MM1202 mixer

Behringer XM 2000S mic

SB live

Yamaha psr 630

Dell dimension

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tippset jag ska prova. Är det något jag behöver byta ut av mina grejer?

Ljudkortet i så fall, nå tipps

cakewalk home studio 2002

phonic MM1202 mixer

Behringer XM 2000S mic

SB live

Yamaha psr 630

Dell dimension

Hmm..egentligen allt...ljudkort prova Delta, Audiophile eller M-box. Köper du M-box får du Pro Tools en grym mjukvara, dessutom kopplar du M-boxen med USB2.

Ursäkta mig men SB live ger mig rysningar, datorn har jag inga synpunkter på, Phonic lite tveksam till bordet men billigt kanske prisvärt. Yamaha aldrig provat men de brukar vara bra. Cakewalk vet inte aldrig testat, diggar bara Cubase, Logic och Pro tools konservativ som jag är.

Ja, det var väl allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...