Jump to content
Annons

Vi som ska spela på Nordiska Gårdsbands Festivalen 09


Stonerbox

Recommended Posts

Godkväll studioforumare!

Jag och mitt band ska spela på Gårdsbands Festivalen i husqvarna 17 oktober, vi är glada för att vi kom med då det var 148 band som sökte, var av 85 stycken som ska få spela.

Men jag har läst på deras sida att dom ger oss inte på någon mat/dryck och om man skall stanna över så får man punga ut med 75 spänn för att sova på ett klassrums golv (tag med eget att sova på). Jag hade tidigare fått intrycket av att dom skulle ställa upp med gratis boende för alla band men så var nu inte fallet.

Visst det är 85 band, det är mycket, men med tanke på att man får betala 100kr per band medlem för att medverka så känns det lite surt..

Ska vi musiker inte få ett smack för att vi släppar dit grejer, skriver musik och sliter för att publiken ska få en härlig kväll?

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Grejen är den att detta har jag fått reda på ikväll, Långt efter vi kom med.

Skit i å far dit...

Lägg ner å stanna hemma... luta dig tillbaka, hånskratta å ta en öl... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Godkväll studioforumare!

Jag och mitt band ska spela på Gårdsbands Festivalen i husqvarna 17 oktober, vi är glada för att vi kom med då det var 148 band som sökte, var av 85 stycken som ska få spela.

Men jag har läst på deras sida att dom ger oss inte på någon mat/dryck och om man skall stanna över så får man punga ut med 75 spänn för att sova på ett klassrums golv (tag med eget att sova på). Jag hade tidigare fått intrycket av att dom skulle ställa upp med gratis boende för alla band men så var nu inte fallet.

Visst det är 85 band, det är mycket, men med tanke på att man får betala 100kr per band medlem för att medverka så känns det lite surt..

Ska vi musiker inte få ett smack för att vi släppar dit grejer, skriver musik och sliter för att publiken ska få en härlig kväll?

/stonerbox

Ja det låter snålt att behöva betala för att få spela. Är festivalen gratis entré och det finns ett fett bra PA så kanske okej för då har ju säkert arrangören utgifter. Eller att det är nåt jättestort evenemang med mkt publik där andra arrangörer kan se er och ni får andra betalda spelningar efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med på den festivalen sedan slutet av 90 talet så kanske kan jag ge lite info.

NGF startade 1995 om jag inte minns fel, som en festival som riktade sig till fritidsgårdar i norden. Idéen kommer från en liknande festival i Danmark (Ålborg) där man kört detta koncept väldigt länge.

Anledningen till att det tas ut en summa/band var från början att fritidsgårdarna i Norden skulle ta ett genensamt ansvar för kostnaderna för festivalen. alltså de som ville åka. Festivalen äger nämligen rum vartannat år i Jönköping och vartannat år i Västerås.

Fritidsledarna skulle ta med sig ett gäng, mestadels musiker men också andra gårdsbesökare. Eftersom det är en tvådagasfestival och många kommer långväga ifrån var det kostnader såsom boende, mat, kringarrangemang m.m som man betalade för. Festivalen riktade sig i det läget mestadels till band som repade på gården och gårdsbesökare, alltså ungdomar i åldern 13-19 år. På den tiden var det inga problem med att de som kom och skulle spela betalade eftersom det till 99% av fallen var fritidsgården som anmälde vilka band de skulle skicka och som de sedan betalade för.

PÅ senare år har det dock anmält sig fler akter som inte varit "gårdsband". Och nu tycker jag nog att man borde se över det systemet, eftersom det i dagsläget nog är bara hälften som har någon form av gårdstillhörighet.

Dock ska jag väl tillägga att festivalen går back varje år och den kommunen (fritidsförvaltningen) som har festivalen går in och täcker upp resterande. Hade det inte varit för summa/band så hade festivalen nog dött ut för länge sedan...

Vet inte om detta svarade på din fråga men...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag var i Västerås med ett band från fritidsgården där jobbade då, helt ok arrangemang tyckte jag och grabbarna oxå. Det är klart som fan att ni ska åka det blir en häftig upplevelse. Jävla tråkigt att sova på ett trägolv bara så ta med ordentligt underlag men ta ett som är skapligt mobilt för när folk går igång och snackar och lever om när man vill sova då blir det olidligt.

Ha det skoj och som sagt det är klart som fan att ni ska åka. En hundring per skalle dvs om ni är fyra är ju billigt med tanke på att 1 det kanske finns brudar 2 kanske dyker upp gig kontakter 3 träna att sova på obekväma ställen vilket kan komma in ganska handy i början av en förhoppningsvis godartad turnespiral.

Lycka och kom ihåg att man öppnar på högsta och ökar undan för undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Glömde att tillägga att det heter ju Nordiska Gårdsbandsfestivalen (hette då i alla fall) så det kan ju eventuellt innebära framtida gigs i hela norden!

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Cato: jo det svara väl lite på frågan.. vill inte vara odräglig, vi är ju ett ganska nystartat band med lite creds så man kräver ju inte ett flaköl och hotellrum precis. Men något skulle banden få tycker jag..

Anarkisten: Nr 1: har redan brud Nr 2: Det är ju inte omöjligt, men jag är skeptisk Nr 3: Jag kan sova vart som helst, men jag betalar inte för att sova hur som helst.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ok tror dock att dom flesta ser det som en väg framåt men det är väl frivilligt att hänga på festivalen kan jag tänka. Mina "grabbar" (ett hip hop band) verkade ha skoj i alla fall. Man kan väl pendla ner till giget och sen hem igen så slipper man ju inkvarteringsavgiften, eller?

Nåväl lycka till med bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ok tror dock att dom flesta ser det som en väg framåt men det är väl frivilligt att hänga på festivalen kan jag tänka. Mina "grabbar" (ett hip hop band) verkade ha skoj i alla fall. Man kan väl pendla ner till giget och sen hem igen så slipper man ju inkvarteringsavgiften, eller?

Nåväl lycka till med bandet.

Jo absolut, det är en fin scene och allt så den biten blir ju bra iaf.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Såg inte Nässjö förut 😆 . Kort sagt det blir ju bara en liten bit att pendla för er, klart värt att slippa både avgift och hårda golv och folk som ska babbla hela natten oxå för den delen 🙂 . Men ni missar kanske att kolla in andra (förhoppningsvis) bra band som lirar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl också en chans för många små band att få lira på en stor scen med bra ljus och ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stonerbox: Jag är helt övertygad om att ni får kul och att ni kommer göra en bra spelning. Såg att ni hade fått en bra tid! Jag är övertygad om att ert studieförbund eller nån annan organisation mer än gärna betalar för er. Jag vet att ABF, Bilda och Studiefrämjandet gör så för sina band i alla fall.

Vi ses på festivalen, jag är ansvarig för backlineteknikerna i år så jag rör mig mellan alla scener. Och du, Nässjö är inte långt så skit i att sov på skolan. 😆

Anarkisten1: Kul att ni hade roligt. Kommer ett gäng från er i år igen?

Och för er som är nyfikna på att läsa mer om festivalen eller rent av komma dit: http://www.gardsbandsfestival.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Stonerbox: Jag är helt övertygad om att ni får kul och att ni kommer göra en bra spelning. Såg att ni hade fått en bra tid! Jag är övertygad om att ert studieförbund eller nån annan organisation mer än gärna betalar för er. Jag vet att ABF, Bilda och Studiefrämjandet gör så för sina band i alla fall.

Vi ses på festivalen, jag är ansvarig för backlineteknikerna i år så jag rör mig mellan alla scener. Och du, Nässjö är inte långt så skit i att sov på skolan. 😏

Anarkisten1: Kul att ni hade roligt. Kommer ett gäng från er i år igen?

Och för er som är nyfikna på att läsa mer om festivalen eller rent av komma dit: http://www.gardsbandsfestival.se/

Vet inte faktiskt jobbar inte kvar längre, jobbar hemma nu som personlig assistent åt frugan som har MS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...