Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej ...

Har gÄtt och funderat pÄ ett gitarr förstÀrkar köp ett tag nu.

och jag kollade lite pÄ en del förstÀrkare och Àven voxŽs tonelab lÄda.

men sÄ lÀste jag om pod XT Live i MM och blev lite sugen..

men funkar en sÄn pryl som ett fullgott substitut till en förstÀrkare.

/Daniel

Annons
Postat

Du Àr ju fortfarande beroende av att nÄgon annan stÀller upp med slutsteg och högtalare pÄ nÄgot sÀtt... Vad ska du anvÀnda den till?

Postat
Du Àr ju fortfarande beroende av att nÄgon annan stÀller upp med slutsteg och högtalare pÄ nÄgot sÀtt... Vad ska du anvÀnda den till?

monitorsystem? 😳

Postat

jag ska anvÀnda den till repning och live...

i repan har jag tillgÄng till ett mkt bra pa system

och live brukar det va bra monitor system....

sÄ det ska nog lösa sig...

men funkar det ljudmÀssigt lÄter det bra Àven i ett pa pÄ hög volym?

/Daniel

Postat
jag ska anvÀnda den till repning och live...

i repan har jag tillgÄng till ett mkt bra pa system

och live brukar det va bra monitor system....

sÄ det ska nog lösa sig...

men funkar det ljudmÀssigt lÄter det bra Àven i ett pa pÄ hög volym?

/Daniel

Vi har kört med bÄde Pod 2.0 och xt live...(kör xt nuförtiden, funkar skitbra)

Sitt inte hemma och pula ljud i hörlurar och vÀnta dig att det skall lÄta bra i ett pa/monitorsystem bara.

Gör en snabb grund och finjustera sedan ljudet pÄ "hög" volym... (har med mÀnskliga örats uppfattning av olika frekvenser vid olika ljudtryck att göra)

har för mig att tipset "ratta högt" varit pÄ tal tidigare hÀr pÄ forumen.

Postat
Finns det nÄgra av Line6's produkter som inte lÄter bra?

Ganska mÄnga av POD 1 och 2 ljuden Àr vÀll ÀndÄ sÄdÀr... Jag tycker disten en bra. En till runa ljud tycker jag den funkar rÀtt dÄligt.

Postat (redigerat)
Finns det nÄgra av Line6's produkter som inte lÄter bra?

Ganska mÄnga av POD 1 och 2 ljuden Àr vÀll ÀndÄ sÄdÀr... Jag tycker disten en bra. En till runa ljud tycker jag den funkar rÀtt dÄligt.

stavning? 😆

Redigerat av brojd
Postat

Att köra med en högtalarsimulerande preamp live Àr kanon, om man nu vet att det finns bra monitorsystem. Annars Àr ju en förstÀrkare sista livlinan sÄ att sÀga, om man hamnar pÄ ett mindre bra stÀlle.

Annars funkar det som sagt kanon med den typen av lösningar. Min kollega i bandet kör ibland pÄ en vanlig POD (+pedalbord), det funkar alldeles utmÀrkt. SjÀlv brukar jag oftast ocksÄ propsa pÄ att istÀllet för att micka upp min förstÀrkare skicka signalen via en Hughes&Kettner Redbox, sÄ slipper man oroa sig för att stöta till micken. SjÀlva signalvÀgen blir ju dÄ precis samma som du Àr ute efter, försteg->högtalarsimulering->PA.

Men vilken modell man ska vÀlja Àr ju mer individuellt. SjÀlv Àr jag oerhört förtjust i Vox-prylarna, medans andra sÀkert föredrar Line6. En smaksak helt enkelt. Finns ju Àven andra mÀrken som gör liknande prylar, Behringer, Yamaha, Digitech, Johnson o s v. Man fÄr helt enkelt prova sig fram. Som jag brukar pÄpeka, det gÄr att fÄ bra ljud ur de flesta grejor, bara man tar sig lite tid att verkligen stÀlla in ljuden.

Postat

Tack för svaren....

jag har kollat lite pÄ voxŽs stora pedalbord men har inte testat detta

det jag vill Ät Àr ett pedalbord med minst en wahwah/volym pedal..

nÄgon som har nÄrra tips?

Postat

Jag har testat bÄde POD XT och lite VOX. OBS att jag inte provat POD XT Live! Dessa bÀgge har jag testa i inspelningssituationer och de lÄter kanon, bÀgge tvÄ. Inse bara att det inte Àr nÄgon höjdare att köra pÄ fabrikljuden rakt av. LÄt det ta ett par, tre dagar dÄ Du bekantar Dig med grejorna. Sök mer pÄ Rockfords inlÀgg, han har skrivit mycket och kunnigt i dessa frÄgor tidigare. Vad jag förstÄr sÄ har bÀgge alternativen de funktioner Du efterlyser.

Ett varningens finger för Behringer V-amp. Vi röjde som sjutton med den under en hel dag i inspelningsstudion. Vi kunde i alla fall inte fÄ till nÄgot distat ljud som lÀt naturligt och bra. Det lÀt...... "konstgjort" pÄ nÄgot sÀtt. Men det var ju vi. NÄgon anna kan ha lyckats bÀttre.

Postat
Ett varningens finger för Behringer V-amp. Vi röjde som sjutton med den under en hel dag i inspelningsstudion. Vi kunde i alla fall inte fÄ till nÄgot distat ljud som lÀt naturligt och bra. Det lÀt...... "konstgjort" pÄ nÄgot sÀtt. Men det var ju vi. NÄgon anna kan ha lyckats bÀttre.

Jo jag vet...har sjÀlv en dammig V-amp hÀr hemma som jag tÀnkte att jag skulle ha och leka med,, men den duger inte till mycket ..tycker inte jag iallafall...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.