Jump to content
Annons

iTunes vs VLC


woollie

Recommended Posts

Hej

Jag har precis mixat och mastrat en demo som jag nu lyssnar på i olika högtalare för att kontrollera mixen. När jag lyssnar i datorn med ett par beyerdynamic DT250 lurar så tycker jag att det låter bra när jag spelar låten i VLC men inte när jag spelar samma fil i iTunes.

Är det så att iTunes har en egen limiter som trycker på ljudfilen lite extra och kan man i så fall stänga av den? Jag har en effekt på en gitarr som lite diskret panorerar den mellan höger och vänster högtalare i takt med musiken och den låter lite undangömd men man hör den om man tänker på den i VLC medan den flyger fram och tillbaka i iTunes och är mycket mer framhävd i ljudbilden. När jag lyssnar i högtalare så låter det mer som det gör i VLC och då har jag referenslyssnat i ett par Genelec 8040, Yamaha NS10 och Alesis Mk2

Det känns dessutom som att iTunes lägger till en sliskig och ful diskant på låten som jag inte alls tycker om. Jag har stängt av iTunes eq men det känns ändå som att det inte är samma som andra spelare.

Är det någon som har upplevt samma sak och har någon lösning? Spela inte låten i iTunes är tyvärr inget alternativ då många använder det programmet och jag vill att alla ska kunna höra mixarna på ett bra sätt.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Som sagt ljudförbättrare skall stängas av.

Eventuell EQ bör du nog också stänga av.

Har inga problem med ljudet iTunes, är en inställningsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela inte låten i iTunes är tyvärr inget alternativ då många använder det programmet

I så fall skall den kanske mixas så att den låter bra i (SK)itunes. Åh, det är så dåligt och verkligen ett bevis på att det sällan är det bästa alternativet som vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste tipsa om ASIO player. Primitiv, javisst.. men den bypassar windows ljudförstörande drivrutiner och kräver ingen installation. Jag brukar använda den när jag ska finlyssna på WAV-bouncar och annat i windows.

http://www.tropicalcoder.com/MStreamPlayer.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
I så fall skall den kanske mixas så att den låter bra i (SK)itunes. Åh, det är så dåligt och verkligen ett bevis på att det sällan är det bästa alternativet som vinner.

Ööö, vad snackar du om?

Sluta trolla.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

(SK)itunes. Haha.

Ja det är verkligen inte det program som låter bäst men jag måste säga att ag tycker om genius funktionen i programmet.

Är det någon som vet vad ljudförbättraren gör? Jag tycker det låter som en kombination av Limiter, Stereoenhancer och gladgubbe eq (höjd bas och diskant). Med andra ord en klassisk ljudförstörare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag blir så trött när jag läser sånt här.

Det låter likadant i dom flesta spelare : iTunes, Winamp, VLC eller what ever så länge man inte slår på ljudförbättrare eller EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min dator var ljudförbättraren på när jag installerade iTunes. Jag har aldrig satt på den och jag är den enda som använder min dator. Vet inte om det gör någon skillnad men jag har en Mini Mac med Leopad. Jag har haft iTunes ganska länge och uppgraderat det varje gång det har kommit en ny version. Det kanske är så att ljudförbättraren var automatiskt påslagen i en tidigare version och att det har följt med uppgraderingarna.

Hur som helst vill jag rekommendera alla att slå av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...