Jump to content
Annons

Europe - ännu ett offer för Loudness Wars


DigRules

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Man driver inte med husgudar.

Jo det gör man man. Och det har man ju redan gjort oavsett vad såna som du tycker. Såna som dig som sitter och tar sånt här på allvar är en utmärkt inspirationskälla för att driva med saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bör nog påpeka att Metallica skriver låtar för sig själva och det som låter bäst för dem. Inte för vad brevbärare Svensson tycker låter rätt när han sitter och tittar på Idol en lugn fredagskväll i tv-soffan.

Förut och speciellt fortfarande är det brevbärare Svensson som köper deras skiva, resten tankar och "Mp3-muppar" sig!

Jag köpte Metallica´s nya på vinyl, det ska visst vara +7dB och den låter "smashed", slänger på "Sweet fanny Adams" och blir helt överkörd...från -74

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bara att sänka volymen så låter det lägre? Hos mig är Metallica husgudar och jag har inga problem med att lyssna på Death Magnetic. Tycker faktiskt den låter riktigt bra. Metal/Trash ska låta så. 😆

Bra skiva, bra låtar, uselt ljud.

En ganska talande grej är att man i dokumentären om skivan får höra och se när bandet jobbar med mixningen och speciellt ett parti där James talar och de vill att det ska låta ungefär som Ozzys "I am... Iron man...". De gör det genom att modulera volymen snabbt.

Lyssnar du på CD-mastringen är effekten nästan helt borta, eftersom man har komprimerat det så hårt. Det säger mig att det som ramlade ned på skivan INTE var det som bandet försökte åstadkomma. Lyssnar du på GH-versionen hörs effekten mycket tydligare - så som det är skrivet, tänkt och framfört. Sen sket nån på mixen, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Last Look At Eden har komprimering a la 2009.

Det är väl en smakfråga vad man tycker, och de olika låtarna på skivan påverkas olika mycket av masteringen. En del låter säkert "fetare" pga masteringen.

(tex riiffbaserade "Gonna Get Ready")

MEN titelspåret/singeln "Last Look at Eden" blir ju lidande eftersom den tjeckiska orkester som kallats in för att lägga stråkar i bakgrunden och skapa rymd och ett "sort ljud" bara blir ännu en tjock ljudmadrass.

Kolla in låten "No Stone Unturned" - en låt som jag upplever har betydligt mer rymd och dynamik.

för övrigt är Death Magnetic är en sönderkomprimerad - fantastisk skiva! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite snabbt på ett par låtar på Europes senaste album. Vad är problemet? Det låter bra.

Exakt, den är ett barn av sin tid... Jag tyckte att sångreverbet på God Of Thunder med Kiss från Destroyerskivan var skitfränt när jag var ung. När jag blev lite äldre så tyckte jag att virvelsoundet på Rough Boy med ZZ-top var det ballaste någon hade hittat på. Nu kan jag i alla fall små-le åt både dessa gamla "barn av sin tid" och åt alla förståsigpåare på detta forum.

Ha det bra

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, den är ett barn av sin tid... Jag tyckte att sångreverbet på God Of Thunder med Kiss från Destroyerskivan var skitfränt när jag var ung. När jag blev lite äldre så tyckte jag att virvelsoundet på Rough Boy med ZZ-top var det ballaste någon hade hittat på. Nu kan jag i alla fall små-le åt både dessa gamla "barn av sin tid" och åt alla förståsigpåare på detta forum.

Ha det bra

/Johan

Om den är ett barn av sin tid är den i så fall ett freak...och du lyckades nästan att dölja det faktum att du är en "förståsigpåare" själv. 😛

För mig är det ofattbart att någon kan tycka att detta är bra, men det förklarar i och för sig att detta bisarra elände inte försvunnit...men det är så klart en högst personlig uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den är ett barn av sin tid är den i så fall ett freak...och du lyckades nästan att dölja det faktum att du är en "förståsigpåare" själv. 😕

För mig är det ofattbart att någon kan tycka att detta är bra, men det förklarar i och för sig att detta bisarra elände inte försvunnit...men det är så klart en högst personlig uppfattning.

😉 I didn't see that one firing back at me!

Meningen med mitt resonemang är att alla moden har sin tid, ibland skrattar man åt det efter några år...

Jag lyssnar otroligt mycket på radio i bakgrunden varje dag, så jag är van med överkomprimerade amerikanska ljudbilder, och ser det mer som en trend ungefär som numetallen var...

Foo Fighters har väl också varit rätt bra på att överkomprimera sina skivor... Varför gnäller ingen på dom?

Jag gillar iaf låtarna på nya Europe-skivan, man får så där sköna Perfect Strangers vibbar, eller kanske lite gammal Whitesnake???

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som att minutiöst förbereda en kyckling med marinad och stoppning, låta sin hund skita på den för att till slut grilla den med precision...

😆

En bättre jämförelse är att minutiöst förbereda en kyckling men marinad och stoppning, grilla den och sedan medvetet låta hunden skita på den... med precision.

😆 :lol:

fan va bra

för egen del kan jag inte orka bry mig om europe låter bra eller pannkaka

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ball att läsa vad folk som har lite koll tycker om plattan. Den vanlige skivköparen hör ju inte så stor skillnad på -5 rms eller -18 rms 😄 (förutom den uppenbara volymskillnaden)

Jag kan bara hålla med att Loudness War:en har gått över styr. Beklagligt att man som producent måste hänga på! Annars tycker folk

att ens mixar låter "fattigt". Fast dom bara är lägre i volym.

Man får väl skylla på alla hot shot Amerikanska mastringsengineers som drar på och hela branchen följer efter..... Jag tycker absolut att man

borde göra två version av plattan; En standard och en o-limiterad. Vi får väl hoppas att Blu-Ray Audio blir verklighet i framtiden. (eller who am I kidding) 😛

Kids växer ju för fan upp på mp3/trash-ljud idag och verkar föredra det. 🙂

Jag håller med ovan att denna plattan är ett barn av sin tid och hoppas att medelnivån på CD sänks i framtiden.

Gutt att plattan ligger 1:a på albumlistan! hehe....

Undrar ni nåt annat om produktionen so ask away....

(och yes, jag maxar upp nivåerna på lyssningsmixarna till bandet och tar sedan helt bort limitern på mixarna som skickas till mastring)

/Tobias Lindell

www.bohussound.com

Redigerat av Lindell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ball att läsa vad folk som har lite koll tycker om plattan. Den vanlige skivköparen hör ju inte så stor skillnad på -5 rms eller -18 rms 😉 (förutom den uppenbara volymskillnaden)

Jag kan bara hålla med att Loudness War:en har gått över styr. Beklagligt att man som producent måste hänga på! Annars tycker folk

att ens mixar låter "fattigt". Fast dom bara är lägre i volym.

Man får väl skylla på alla hot shot Amerikanska mastringsengineers som drar på och hela branchen följer efter..... Jag tycker absolut att man

borde göra två version av plattan; En standard och en o-limiterad. Vi får väl hoppas att Blu-Ray Audio blir verklighet i framtiden. (eller who am I kidding) 😛

Kids växer ju för fan upp på mp3/trash-ljud idag och verkar föredra det. 😮

Jag håller med ovan att denna plattan är ett barn av sin tid och hoppas att medelnivån på CD sänks i framtiden.

Gutt att plattan ligger 1:a på albumlistan! hehe....

Undrar ni nåt annat om produktionen so ask away....

(och yes, jag maxar upp nivåerna på lyssningsmixarna till bandet och tar sedan helt bort limitern på mixarna som skickas till mastring)

/Tobias Lindell

www.bohussound.com

Fett med lite tyngd i tråden, välkommen hit!

Fan va tysta alla blev förresten.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett med lite tyngd i tråden, välkommen hit!

Fan va tysta alla blev förresten.

😮

Tycker du, allt är väl sagt angående detta!?

Bara att beklaga dagens musikindustri.

Kul att Lindell själv är här och kan reda ut ytterligare frågetecken eller andra funderingar kring den skivan.

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt kul att Lindell himself har hoppat in i tråden, välkommen!

Får börja med att gratulera till förstaplatsen på albumlistan, det antar jag satt riktigt fint. 😄

Jag har lite undringar, inte direkt till denna produktion, utan mer hur du ser på detta fenomen vi diskuterar;

Vad tycker artisterna själva om detta med maximal loudness på låtarna?

Är det viktigt för dem eller gör de det bara för att alla andra gör det?

Finns det några som du jobbar med som tycker att det går utför med ljudkvalitén vad gäller mastring?

Ser du någon förändring i attityd i branschen när det gäller detta med loudness?

Det är ju direkt ironiskt när vi lever i en tid då vi har medium som klarar ordentligt med dynamik och så handlar allt till slut bara om att det skall låta högst på CD och andra digitala format.

Jag skulle också se fram emot att ett nytt format, varför inte Blu-Ray Audio som du säger, skulle introduceras, även om jag är nöjd med CD, men tyvärr tror jag inte att detta Loudness War skulle påverkas positivt, kanske snarare negativt då det blir ännu mera dynamik och volym tillgängligt. Men jag hoppas att jag har fel. 🙂

Tycker precis om du att det borde kunna släppas alternativa versioner av skivorna så att det fanns lite valmöjligheter. Här borde väl skivbolagen hoppa högt då de kan sälja ännu fler skivor då säkert en och annan kanske köper mer än en i sådana fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kul att Lindell själv är här och kan reda ut ytterligare frågetecken eller andra funderingar kring den skivan.

/aROCKER

Vilka frågetecken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...