Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TÀnkte dra upp det hÀr med digital distribution - ingen annan verkar ha gjort det.

Digital Distribution - vad Àr det??

JO - Du kan peka ditt lÀngsta finger till bolagen och faktiskt sÀlja din musik pÄ nÀtet.

Bolagen ger ju max 30% - pÄ digital distribution kan du fÄ 90%

Är bolagen döda - inte Ă€n - but working - t

Idag finns det nÄgra företag att vÀlja pÄ om man ska sÀlja sin musik genom digital distribution pÄ nÀtet.

Jag ska hÀr berÀtta om min erfarenhet.

Har kört Tunecore sen Juni 2009 - verkar vara hederligt företag.

4 lÄtar ca. 3min för under 500kr

DÄ Àr du ute pÄ I-tunes - E-music - Amazon etc etc.

JĂ€kligt bra.

Grejen Àr att nu kommer en svensk site - musicbase.

Verkar fetare Àn dom.

Är det nĂ„n hĂ€r som har mer koll Ă€n mig och kan lĂ€gga till nĂ„tt om Tunecore eller Musicbase?

Var snack om att Tunecore tog över IRSC koden och rÀttigheterna. nÄn som vet nÄtt??

Cad

Annons
Postat

Thx - ska kolla...

Ska finnas ett par trÄdar i Àmnet faktiskt, men sökmotorn hÀr Àr inte alltid den bÀsta... ;>
Postat

Tack för lÀnken Hellpig...

TÀnkte bara avsluta med att sÀga att musicbase faktiskt har kanal till Spottify och Àven Ericssons Play Now + allt annat som Tunecore har.

Dom verkar bÀst hittills, fast Àr nya, öppnade i dagarna typ.

hmm, verkar som jag gör reklam hÀr, men det var inte tanken.

Har ju inte testat musicbase men dom verkar ok <-- avslutar sÄ.

Cadboa.

Postat
JO - Du kan peka ditt lÀngsta finger till bolagen och faktiskt sÀlja din musik pÄ nÀtet.

Den typen av musiker-till-konsument lösningar du talar om ger sÀllan eller aldrig nÄgra inkomster, sÄ vad spelar det för roll om du fÄr 90% eller 99% av 0 kronor?

Ett skivbolag gör inte samma saker som tunecore, om nu nÄgon trodde det och dessutom: Om inget skivbolag vill satsa pÄ din musik kan det ju finnas en anledning, det du gör kanske inte hÄller mÄttet?

Postat

Jag producerar psytrance under namnet "Aladdin" och slÀppte i oktober förra Äret mitt debutalbum pÄ eget bolag och med egen finansiering. (http://www.djaladdin.se)

Jag vill som alal andra ha ut min musik pÄ Spotify, CdOn med flera och har dÀrför bestÀmt mig för att testa MusicBase.

Jag Äterkommer om detta nÀr jag fÄtt lite erfarenhet sÄ ni andra vet.

FrÄgan om ISRC-koder lÀngre upp i trÄden... Det Àr fortfarande ifpi som basar över detta och jag tror inte det kommer att förÀndras.

ISRC: http://www.ifpi.se/?page_id=108

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Har kikat lite pÄ musicbase, Àr ju sÄ att fÀrgen knappt har torkat dÀr men det hindrar vÀl inte en bra(?) affÀrsidé Àven om den mer eller mindre Àr en direkt kopia pÄ sÄnt som redan finns. Vilket Àr bra, konkurens skapar ju oftast bÀttre produkter/tjÀnster för den som nyttjar tjÀnsten.

Anledningen att jag kikar Àr att jag haft CDBABY som aggregatör sen 2007, dom har varit kanonbra tills dess att Derek Sivers som grundade CDBABY sÄlde bolaget.

Sen dess har det stadigt gÄtt utför vilket Àr trist, men samtidigt en möjlighet för nya och kanske mer lokala alternativ.

Musicbase har ju minst sagt en minimalistisk sitedesign som inte tilltalar mig Ă€ven om jag bor i Norden 😛

Sen dumheterna med att inte visa priser förrÀn man registrerat sig, Àven om det Àr gratis tycker jag Àr uselt!

Som tjÀnst vet jag Ànnu inte hur dom Àr, kan tÀnka mig att det Àr rÀtt fÄ som vet Ànnu ocksÄ...

Hoppas att nÄgon har nÄgon typ av erfarenhet att dela med sig av hÀr.

Vill tillÀgga att jag inte tycker den hÀr trÄden Àr lÀmplig för diskusioner om DD vs. Skivbolag Àr bra eller inte. Det Àr ett sÄ stort och infekterat Àmne att jag tror det behöver en egen trÄd.

LÄt oss hÄlla oss till information och fakta om existerande och nya tjÀnster inom digital distribution i den hÀr trÄden. Jag kÀnner till en hel del sjÀlv som jag kan dela med mig av om intresse finns.

Redigerat av Voide
Postat (redigerat)

Kanske kan vi kan ha en spikad trÄd med en omröstning vilka alla kör? SÄ man kan se vart vinden blÄser...

Redigerat av Martin
Postat
Vill tillÀgga att jag inte tycker den hÀr trÄden Àr lÀmplig för diskusioner om DD vs. Skivbolag Àr bra eller inte. Det Àr ett sÄ stort och infekterat Àmne att jag tror det behöver en egen trÄd.

Jag hÄller med dig. Anledningen att jag drog Ät det hÄllet var tesen som fördes fram i första inlÀgget, om att hÀr skulle det tjÀnas pengar!

Man ska ha klart för sig att digital distribution för privatpersoner oftare kostar pengar Àn drar in nÄgra, det var allt jag ville ha sagt.

Men naturligtvis finns andra vÀrden i att sprida sin musik offentligt! SlÀkt och vÀnner kan ju avnjuta den pÄ t ex Spotify!!

Postat (redigerat)
Jag hÄller med dig. Anledningen att jag drog Ät det hÄllet var tesen som fördes fram i första inlÀgget, om att hÀr skulle det tjÀnas pengar!

Man ska ha klart för sig att digital distribution för privatpersoner oftare kostar pengar Àn drar in nÄgra, det var allt jag ville ha sagt.

Men naturligtvis finns andra vÀrden i att sprida sin musik offentligt! SlÀkt och vÀnner kan ju avnjuta den pÄ t ex Spotify!!

Mmm blir en utmaning att hÄlla mina föreslagna regler enligt ovan, men jag förstÄr vad du menar med ditt inlÀgg.

Oavsett syftet sĂ„ Ă€r det intressant med digital distribution i vissa fall, och dĂ„ Ă€r det ju bra med en trĂ„d som innehĂ„ller information om det 😐

Dvs det Àr ju just spridningen som Àr intressant och att göra det via en bra aggregatör kan göra ens eget arbete betydligt lÀttare.

Redigerat av Voide
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
Mmm blir en utmaning att hÄlla mina föreslagna regler enligt ovan, men jag förstÄr vad du menar med ditt inlÀgg.

Oavsett syftet sĂ„ Ă€r det intressant med digital distribution i vissa fall, och dĂ„ Ă€r det ju bra med en trĂ„d som innehĂ„ller information om det â˜ș

Dvs det Àr ju just spridningen som Àr intressant och att göra det via en bra aggregatör kan göra ens eget arbete betydligt lÀttare.

tycker det Àr konstigt att ingen nÀmnt recordunion.com.. jag har gjort det i ett tidigare inlÀgg, de distribuerar till itunes och spotify, plus ett helt gÀng andra. jag har skaffat ett A&R-konto som gör att jag kan ge ut koder som ger tvÄ gratis releaser. skillnaden pÄ record union Àr att artisten bara fÄr 85% av intÀkterna medan tunecore ger 100%, men vad jag vet kostar tunecore rÀtt mycket pengar per release, medan recordunion Àr gratis..

record union Àr dessutom svenskt. stöd!

www.recordunion.com

Postat

NÄn med erfarenheter frÄn beatport?

Postat
NÄn med erfarenheter frÄn beatport?

Jag har varit med sedan 2005.

Beatport funkar inte som recordunion eller tunecore, utan liknar mer en digital skivaffÀr och tar inte in allt.

Det Àr dÀrför man sÀllan nÄr Beatport via digitaldistributörerna om man inte Àr etablerad.

Var det nÄt annat du tÀnkte pÄ?

Postat
För den som har funderat pÄ Rebeat, sÄ kommer musiken numera Àven ut hos bla iTunes och Spotify: http://en.rebeat.com/digital/portalliste.html

Verkar ju bra men deras avtal Àr vÀldigt begrÀnsande:

"The exclusive right of sale and marketing especially includes the right to offer the respective track in digital form to third party persons or to provide the track for utilization, e.g. for posting the track on download portals. Since these rights are granted to REBEAT exclusively, the User is not entitled to transfer those rights to third parties or to merchandises the track in digital form."

Annars tycker jag det verkar vara en jÀkligt bra tjÀnst utan ha mer insikt i den.

Postat (redigerat)
Är ingen med i STIM?

Vi fĂ„r se om ingen svarar 😕

Är du med i STIM?

Som jag begriper det (och jag kan ju mycket vÀl ha fel) sÄ Àr det ingen vits att vara med i STIM om man Àr en liten oberoende artist som inte har nÄgot skivavtal eller fÄr en massa lÄtar spelade i radio.

Är man med i STIM sĂ„ fĂ„r man ju inte sĂ€lja sin musik online utan dĂ„ ska ersĂ€ttning komma frĂ„n mekanisk ersĂ€ttning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk grĂ„zon.

Redigerat av Voide
Postat
Vi fĂ„r se om ingen svarar 😕

Är du med i STIM?

Som jag begriper det (och jag kan ju mycket vÀl ha fel) sÄ Àr det ingen vits att vara med i STIM om man Àr en liten oberoende artist som inte har nÄgot skivavtal eller fÄr en massa lÄtar spelade i radio.

Är man med i STIM sĂ„ fĂ„r man ju inte sĂ€lja sin musik online utan dĂ„ ska ersĂ€ttning komma frĂ„n mekanisk ersĂ€ttning eller radiospelningar, nerladdningar som betalas för verkar vara en stor kritisk grĂ„zon.

det gÄr fint att sÀlja online och vara medlem i stim. mitt gamla band Àr stimanslutet, mitt nya Àr inte. det finns för och nackdelar med stim, de Àr inte onda Ätminstone. hela vÀrlden Àr en grÄzon.

Postat
det gÄr fint att sÀlja online och vara medlem i stim. mitt gamla band Àr stimanslutet, mitt nya Àr inte. det finns för och nackdelar med stim, de Àr inte onda Ätminstone. hela vÀrlden Àr en grÄzon.

PÄ vilket sÀtt gÄr det fint att sÀlja online och samtidigt vara med i STIM? Beskriv hur ni gjort.

😉

Postat
Är ingen med i STIM?

jag Àr med i stim och ligger Àven pÄ cdbaby och det Àr ju inget problem

har ocksÄ svÄrt att tro att det skulle vara nÄgot problem hos de andra etablerade distributionskanalern

jag tycker det Àr konstigt att sÄ mÄnga Àr kritiska till stim

stim jobbar huvudsakligen med att skydda upphovsmÀnnens ekonomiska rÀttigheter och det finns i princip inget negativt med att vara med i stim

förutom att det blir lite extra jobb för att allt ska gÄ rÀtt till

för att sÀlja musik online krÀvs ju avtal med stim och om man vill sÀlja sin egen musik pÄ egen sida eller lÀgga upp musik för lyssning krÀvs tillstÄnd

för smÄ artister sÄ Àr ju Àven livespelningar viktiga och om man spelar mycket live sÄ fÄr man en del pengar men detta mÄste man ju meddela sjÀlv

stim Àr ju inte sÄ trÄngsynta som man tror heller dÄ de verkar tyst tillÄta att deras medlemmar kan lÀgga upp lÄtar pÄ myspace och youtube utan att de betalar ersÀttning

Postat

Problemet med STIM Àr att alla websiter som man lÀgger upp sin musik pÄ (med undantag frÄn sin egen hemsida), mÄste ha ramavtal med STIM eller motsvarande organisation i landet dÀr websiten finns. MÄnga försÀljningssiter saknar sÄdana avtal, sÄ det Àr dÀrför STIM ses som ett problem nÀr det gÀller digital distribution. Man bryter ju mot deras regler om man lÀgger upp sitt material pÄ siter som saknar ramavtal - och siten riskerar att fÄ pÄföljder för att de har en STIM-anslutens musik uppe utan att ha ramavtal.

SÄ Àr det formellt sett. Om det fungerar annorlunda i praktiken, Àr kanske en annan sak, men om man vill följa alla regler, sÄ kan man alltsÄ inte lÀgga ut sin musik var som helst om man Àr medlem i STIM.

Postat
jag Àr med i stim och ligger Àven pÄ cdbaby och det Àr ju inget problem

har ocksÄ svÄrt att tro att det skulle vara nÄgot problem hos de andra etablerade distributionskanalern

jag tycker det Àr konstigt att sÄ mÄnga Àr kritiska till stim

stim jobbar huvudsakligen med att skydda upphovsmÀnnens ekonomiska rÀttigheter och det finns i princip inget negativt med att vara med i stim

förutom att det blir lite extra jobb för att allt ska gÄ rÀtt till

för att sÀlja musik online krÀvs ju avtal med stim och om man vill sÀlja sin egen musik pÄ egen sida eller lÀgga upp musik för lyssning krÀvs tillstÄnd

för smÄ artister sÄ Àr ju Àven livespelningar viktiga och om man spelar mycket live sÄ fÄr man en del pengar men detta mÄste man ju meddela sjÀlv

stim Àr ju inte sÄ trÄngsynta som man tror heller dÄ de verkar tyst tillÄta att deras medlemmar kan lÀgga upp lÄtar pÄ myspace och youtube utan att de betalar ersÀttning

Jag vet inte om kritiska Àr rÀtt ord men lÄt gÄ för det dÄ.

STIM gör ett förhÄllandevis bra jobb om man jÀmför med deras internationella motsvarigheter.

Sen Àr det ju sÄ att en massa nya (bra eller dÄliga) onlinesiter för musik inte tillÄter artister som Àr medlemmar i ett 'collection societey' sÄsom STIM att ladda upp sin musik.

Det i sin tur Àr ju inte STIMs fel utan dessa siter som i vanlig ordning försöker tjÀna pengar pÄ indie-artister som Àr ett lovligt byte pÄ nÀtet.

STIM har ju egentligen inget att vinna pÄ att vara trÄngsynta, samtidigt sÄ Àr avtal och lagtexter sÀllan skrivna för att vara 'grÄzoner' - tvÀrtom.

Postat
dÄ de verkar tyst tillÄta att

Intressanta ordval.

Har du eller har du inte invÀntat tillstÄnd frÄn STIM först?

😉

Postat

Sen Àr det ju inte bara online digitala tjÀnstesiter detta problem gÀller...

Det finns ju radiostationer (som inte kan nÄs via Internet), vanliga radiokanaler alltsÄ, som endast spelar icke STIM-ansluten musik. Sedan finns det ju t.o.m. tv-kanaler som gjort fel och spelat STIM-anslutna plattor och fÄtt lÀgga ned verksamheten dÄ de ej betalat.

Postat
Intressanta ordval.

Har du eller har du inte invÀntat tillstÄnd frÄn STIM först?

nej jag har inte sökt tillstÄnd att fÄ lÀgga ut musik pÄ myspace

skulle vara lite intressant vad de svarar men enligt deras regler Àr det ju inte tillÄtet

alla riktigt stora artister ligger ocksÄ dÀr och stim bryr sig Ànnu inte öppet

det Àr ju upphovsmÀnnen sjÀlva som lÀgger upp sitt material och dÀrför brÄkar nog inte stim

dÀremot försvinner ju material nÀr upphovsmÀnnen sjÀlva anmÀler eget material som det inte sjÀlva lagt upp

Postat
Sen Àr det ju inte bara online digitala tjÀnstesiter detta problem gÀller...

Det finns ju radiostationer (som inte kan nÄs via Internet), vanliga radiokanaler alltsÄ, som endast spelar icke STIM-ansluten musik. Sedan finns det ju t.o.m. tv-kanaler som gjort fel och spelat STIM-anslutna plattor och fÄtt lÀgga ned verksamheten dÄ de ej betalat.

Mjo fast det Àr ju inget annat Àn jÀkligt klantigt och det hör inte riktigt till Àmnet hÀr som Àr digital distribution.

Jag Àr av den bestÀmda Äsikten att man har rÀtt att försöka tjÀna en slant pÄ sitt slit med musiken oavsett stil.

Det som gör detta till en större utmaning Àn vad det borde vara Àr att markaden och lagarna skrivs om i realtid medan artister som idag vill nÄ ut mÄste försöka förstÄ och jonglera med dessa regelverk.

Jag menar att vore det bara sÄ enkelt om det hÀngde pÄ lyssnarna sÄ vore ju allting frid och fröjd, den domen Àr ju lÀt att fÄ. Men att nÄ lyssnarna Àr nu ett större problem Àn tidigare (trots att det samtidigt Àr mycket lÀttare) eftersom kanalerna har Àndrats sÄ markant med Internet och det Àr hÀr som det blir jÀkligt knepigt med distributionen och regelverket. STIM eller inte? Digitalt eller fysiskt medium? Vill man finnas pÄ sajter som livnÀr sig pÄ att förminska möjligheterna för nya och erkÀnda artister att tjÀna en vÀlförtjÀnst slant pÄ sitt arbete? Vill man gÄ den traditionella vÀgen och i sÄ fall, vilken Àr den numera?

Var som test inne pÄ RecordUnion igÄr och registrerade mig, nÀr man ska godkÀnna avtalet sÄ fÄr jag upp en ruta som kanske Àr 4 x 6 cm pÄ min 22" skÀrm, som innehÄller 10 st A4 sidor med villkor.

Ett lysande exempel pÄ hur det inte ska gÄ till.

Postat

Man behöver inget tillstÄnd av Stim för att sÀlja sin musik. Det Àr upp till den som publicerar / sÀljer / anvÀnder musiken att betala avgifter och det ankommer inte pÄ dig som upphovsman att kontrollera detta, Àven om du sÄklart (i det lÄnga loppet) tjÀnar pÄ att se till att dom som anvÀnder din musik betalar för det.

NÀr det gÀller Myspace och utlÀndska streaming- eller betalsajter betalar dom sitt lands PRO (Music Publishing and Performing Rights Organisations, i Sverige har vi Stim) som skyfflar pengarna vidare till Stim.

Postat
Man behöver inget tillstÄnd av Stim för att sÀlja sin musik. Det Àr upp till den som publicerar / sÀljer / anvÀnder musiken att betala avgifter och det ankommer inte pÄ dig som upphovsman att kontrollera detta, Àven om du sÄklart (i det lÄnga loppet) tjÀnar pÄ att se till att dom som anvÀnder din musik betalar för det.

NÀr det gÀller Myspace och utlÀndska streaming- eller betalsajter betalar dom sitt lands PRO (Music Publishing and Performing Rights Organisations, i Sverige har vi Stim) som skyfflar pengarna vidare till Stim.

som flera redan sagt sÄ krÀvs det tillstÄnd att sÀlja stimmad musik

men man behöver ju sjÀlv inte bry sig om detta dÄ siten man sÀljer genom ska ha avtal

dÀremot mÄste man sjÀlv kolla om de gör det!

man kan inte sÀlja egen stimmad musik frÄn egen hemsida utan att sjÀlv teckna avtal med stim precis som du inte fÄ lÀgga upp egen musik ens för demolyssning frÄn egen hemsida utan tillstÄnd

myspace och youtube har vad jag vet Ànnu inget fungerande avtal med stim eller annan organisation:

//forum.studio.se/lofiversion/index.php/t39845.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.