Jump to content
Annons

Ableton Live-användare i Malmö, se hit!


k.man

Recommended Posts

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Ser riktigt roligt ut.

Kan bara passa på att säga till er som inte bor i Malmö att studieförbund finns i mer eller mindre alla städer och orter.

Där kan man få hjälp med skollicenser,lokaler,datorer etc. I Borås t.e.x så kör vi Cubase kurser i februari. bara att anmäla er om ni bor i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Coolt 😄 några nya medlemmar som kommer?

det lär bli lite nytt folk från 99musik iaf

dessvärre är jag bortrest i helgen och kan inte vara med 🙁

har ej fått bekräftat med false messiah ska hålla lite i det på söndag

tala gärna om i förväg om ni (säkert) tänker komma

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

Tror inte jag kan denna helgen dock, lite jobb att göra, men nästa gång, om inte False Messiah hade velat hålla det så kanske jag kan göra det igen , eller så kör vi båda tillsammans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

hej!

träff på gång:

söndagen den 16 januari 13.00-17.00, studiefrämjandet malmö, sal 305

föreslå gärna om det är något speciellt du vill ha med på agendan.

första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna.

vill gärna se era projekt om ni har några, kanske ni kan dela med av ert workflow? jag kan oxå visa upp nåt om nån är intresserad. dj-set såväl som nån egen produktion. (jag kommer ta med mig dator/ljudkort/midiklav och adapterkabel till projektorn)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

träff på gång:

söndagen den 16 januari 13.00-17.00, studiefrämjandet malmö, sal 305

föreslå gärna om det är något speciellt du vill ha med på agendan.

första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna.

vill gärna se era projekt om ni har några, kanske ni kan dela med av ert workflow? jag kan oxå visa upp nåt om nån är intresserad. dj-set såväl som nån egen produktion. (jag kommer ta med mig dator/ljudkort/midiklav och adapterkabel till projektorn)

Hola! är det strikt live som avhandlas? Såg att ni hade haft mpc-tema tidigare:) ..

Alltså kan man ta med sig sin MPC+laptop med logic? hehe, kan försöka hitta något demo på live till dess annars. Vore kul att haka på iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola! är det strikt live som avhandlas? Såg att ni hade haft mpc-tema tidigare:) ..

Alltså kan man ta med sig sin MPC+laptop med logic? hehe, kan försöka hitta något demo på live till dess annars. Vore kul att haka på iaf.

jadå alla är välkomna! mycket fokus kommer att ligga på live dock är jag rädd men allt i musikproduktionsväg kan vara intressant.

om du vill får du gärna dema hur du använder mpc:n och / eller logic!

du kanske rentav blir övertygad om att konvertera till Live under dagen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
pheliks (oregistrerad)

hej!

träff på gång:

söndagen den 16 januari 13.00-17.00, studiefrämjandet malmö, sal 305

första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna.

vill gärna se era projekt om ni har några, kanske ni kan dela med av ert workflow? jag kan oxå visa upp nåt om nån är intresserad. dj-set såväl som nån egen produktion. (jag kommer ta med mig dator/ljudkort/midiklav och adapterkabel till projektorn)

Haij. Jag har ett tag funderat på att gå över till Ableton Live.

Har gjort musik i flera andra program (cakewalk, reason etc. etc.) men kan ej klura ut hur man skall tänka när man gör låtar i Live 8.01.

Dock har jag hört mycket gott om Ableton etc. etc.

När du skriver "första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna" - menar du att man komma

fast man ej kan något eller kan väldigt lite när det kommer till Ableton?

Om ej - kommer ni att kicka igång en ny cirkel för intresserade som är helt nybörjare på Ableton Live?

Jag och en kompis vill gärna komma.

Skall vi anmäla oss på något sätt?

Vilken adress är det som gäller på söndag 16 januari?

MVH

//Felix

>

>

>

Link to comment
Dela på andra sajter

Haij. Jag har ett tag funderat på att gå över till Ableton Live.

Har gjort musik i flera andra program (cakewalk, reason etc. etc.) men kan ej klura ut hur man skall tänka när man gör låtar i Live 8.01.

Dock har jag hört mycket gott om Ableton etc. etc.

När du skriver "första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna" - menar du att man komma

fast man ej kan något eller kan väldigt lite när det kommer till Ableton?

Om ej - kommer ni att kicka igång en ny cirkel för intresserade som är helt nybörjare på Ableton Live?

Jag och en kompis vill gärna komma.

Skall vi anmäla oss på något sätt?

Vilken adress är det som gäller på söndag 16 januari?

MVH

//Felix

>

>

>

tjena Felix,

kul att ni är intresserade!

eftersom det är så olika förkunskapsnivåer på deltagarna så kommer vi köra nån timme i början för att gå igenom grunderna

för dom som inte kan så mycket om Live. så det passar väl er bra!? sedan blir det lite djupare. folk kommer ta med sig sina egna projekt för att

visa/spela upp och tanken är att det ska ligga som diskussionsunderlag/pedagogisk plattform där det kommer finnas tillfälle att dela med sig

av sina egna kunskaper och ställa frågor

ingen anmälan behövs, än så länge är vi mindre än 10 pers...

Ystadsgatan 53 är adressen (obs ej ystadvägen) och givetvis är det helt gratis 😄

välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

träff på gång:

söndagen den 16 januari 13.00-17.00, studiefrämjandet malmö, sal 305

föreslå gärna om det är något speciellt du vill ha med på agendan.

första timmen ungefär kommer oinvigda/nytillkomna att få en genomgång av grunderna.

vill gärna se era projekt om ni har några, kanske ni kan dela med av ert workflow? jag kan oxå visa upp nåt om nån är intresserad. dj-set såväl som nån egen produktion. (jag kommer ta med mig dator/ljudkort/midiklav och adapterkabel till projektorn)

Hej,

lyckades hitta denna tråden via google och såg att ni skulle ha träff snart.

Jag kommer gärna! Mycket trevligt initiativ.

Mvh

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

på söndag kör vi 😄

här är ett utkast på en agenda. tacksam för era idéer/synpunkter.

lite tidsoptimistiskt med första timmen kanske men vi märker ganska snart på vilken nivå förkunskaperna ligger och kan anpassa djup och tempo efter det.

ni som inte orkar höra "grunderna" kan ju komma kl 14.00 eller så får ni gärna vara med

och delta även timme ett och komma med er pedagogiska input där min brister

13.00 - ca 14.00: Introduktionstimme för nya deltagare/nybörjare/ej Live-bekanta

Kort introduktion av deltagarna

Vad är Ableton Live? - mkt kort övergripande introduktion

Orientering i gränssnittet

Grundläggande begrepp

Globala kontroller

Browser

Session View

Arrangement View

Audio/MIDI tracks

Clip View - Audio/MIDI

Slots

Clips

Scenes

Mixer

Routing

Sends och Returns

Key/MIDImapping

Devices

Racks

Resten av tiden

Spela upp, visa och disskutera våra egna projekt

Dela med dig dina bästa tips, idéer, arbetsflöden och metoder

Lattjo lajbans

Networking och kaffemingel

Max4Live

Förslag?

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

pheliks (oregistrerad)

Hej.

Hinner vi gå igenom hur man importerar ett VST och använder sig av det i Live eller ingår detta ibakat i någon av punkterna du skrev upp

eller är det överkurs för denna gång och något som kommer att gås igenom på ett senare tillfälle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Hinner vi gå igenom hur man importerar ett VST och använder sig av det i Live eller ingår detta ibakat i någon av punkterna du skrev upp

eller är det överkurs för denna gång och något som kommer att gås igenom på ett senare tillfälle?

inga problem, det kan vi absolut ta upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
pheliks (oregistrerad)

Hej alla.

Nu har vi (jag och min kompis som var med på träffen 16:e januari) nya frågor - frågor som har dykt när vi hållit på med Live i ca två månader.

När vi såsgs förra gången så pratade vi om en ny träff.

Jag tycker det är dags för en ny Live-träff, om ca en månad. Vad säger du om det k.man & vad säger ni andra?

Vi har följande frågor som skulle vara intressant att kolla på.

- Hur man använder kompresosser för att side-chaina, förslag på hur man side-chainar-ihop en basgång med en baskick

Finns exempl på side-chaining på --> https://www.studio.se/index.php?showtopic=38806

- Hur man filtrerar padljud mot en refräng - det som populärt kallas för att man bygger upp för en drop - som t ex i låtar gjorda av

mainstream-dancegruppen Swedish House Mafia och deras låt "One" (videon nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=3ZGMqnF6CS0&feature=related

- Adlibs - hur man använder adlibs för röster/vocals, adlib-VST (om det finns) för Live - förslag på ett eller flera sådana

- Förslag på ett eller flera bra Auto-tunes-vst:s som fungerar bra i live & hur man använder dessa. Kanske kan någon/några ge förslag på Auto-tunes

som vi andra hinner ladda ner innan vi ses nästa gång och då kan alla vara med testa det när vi går igenom det på nästa träff.

- Hur man sparar ihop ett röstspår - bounce-funktion (som det heter i en del andra program). Går ut på att programmet trycker ihop alla lager av effekter,

filter, auto-tunes på ett röstspår och sparar/trycker ihop allt till ett lager.

Vi kan inte hitta någon sådan funktion utan vi får spela över från ett spår till ett annat.

- Hittar inte hur man förlyssnar på ljud utan att behöva importera in ljudet/ljuden.

Självklart behöver vi inte gå igenom allt - antar att vi ej hinner med allt och antar att det ej finns kunskap för allt,

men några av dem ovanstående sakerna

hade varit kul att gå igenom och testa på. Det andra kan vi spara till gången därpå.

Så vad säger ni?

MVH

//Felix

'

'

'

Redigerat av pheliks
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Nu har vi (jag och min kompis som var med på träffen 16:e januari) nya frågor - frågor som har dykt när vi hållit på med Live i ca två månader.

När vi såsgs förra gången så pratade vi om en ny träff.

Jag tycker det är dags för en ny Live-träff, om ca en månad. Vad säger du om det k.man & vad säger ni andra?

Vi har följande frågor som skulle vara intressant att kolla på.

- Hur man använder kompresosser för att side-chaina, förslag på hur man side-chainar-ihop en basgång med en baskick

Finns exempl på side-chaining på --> https://www.studio.se/index.php?showtopic=38806

- Hur man filtrerar padljud mot en refräng - det som populärt kallas för att man bygger upp för en drop - som t ex i låtar gjorda av

mainstream-dancegruppen Swedish House Mafia och deras låt "One" (videon nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=3ZGMqnF6CS0&feature=related

- Adlibs - hur man använder adlibs för röster/vocals, adlib-VST (om det finns) för Live - förslag på ett eller flera sådana

- Förslag på ett eller flera bra Auto-tunes-vst:s som fungerar bra i live & hur man använder dessa. Kanske kan någon/några ge förslag på Auto-tunes

som vi andra hinner ladda ner innan vi ses nästa gång och då kan alla vara med testa det när vi går igenom det på nästa träff.

- Hur man sparar ihop ett röstspår - bounce-funktion (som det heter i en del andra program). Går ut på att programmet trycker ihop alla lager av effekter,

filter, auto-tunes på ett röstspår och sparar/trycker ihop allt till ett lager.

Vi kan inte hitta någon sådan funktion utan vi får spela över från ett spår till ett annat.

- Hittar inte hur man förlyssnar på ljud utan att behöva importera in ljudet/ljuden.

Självklart behöver vi inte gå igenom allt - antar att vi ej hinner med allt och antar att det ej finns kunskap för allt,

men några av dem ovanstående sakerna

hade varit kul att gå igenom och testa på. Det andra kan vi spara till gången därpå.

Så vad säger ni?

MVH

//Felix

'

'

'

hej!

visst kan vi köra en träff, jag kan boka lokal och höra på annat håll om fler är intresserade.

det är mycket som är icke live-specifikt i listan ovan och jag har ingen koll på auto tune eller adlib

så det vore bra om något ess kunde vara med och visa såna grejor =)

någon?

ett par olika sidechainingstekniker skulle jag kunna visa, både för kompressorn och gaten!

för att förlyssna på ljuden i browsern måste den lilla runda knappen med en hörlurssymbol vara aktiv!

här är ett sätt att bounca på, lite smidigare än att spela in från spår till spår

bara att frysa klippet med freeze och sedan dra det till ett nytt audio track med opt intryckt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Håller ni på med de här träffarna fortfarande? Bor själv i Malmö och skulle jättegärna vara med! Jag är helt ny på Ableton Live men tycker att detta hade varit ett roligt sätt att lära mig mer.

vad jag vet har det inte vart fler träffar.

själv har jag "haft mycket" både på jobbet och med det privata så jag har inte orkat ta fler initiativ.

skulle en handfull vara intresserade så hjälper jag gärna till med att fixa en lokal om det skulle behövas!

Link to comment
Dela på andra sajter

pheliks (oregistrerad)

Jag ville få ihop en Live-träff i mars eller april, men det var visst ingen intresserad av.

Men nu blir vi ju 4 (Bluargh, jag, min kompis och k.man).

Är det tillräckligt för en träff innan folk går på semester i juli?

MVH

//Felix

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske bör lägga till att jag än så länge inte har några kunskaper alls i Ableton i princip, ännu. Har dock lite kunskaper i ljudteknik i allmänhet.

noterat, förslagsvis kör vi en grundlig genomgång som sista träffen då!

nästa helg är det midsommar etc. i vart fall är jag uppbokad då och misstänker att många reser bort.

vad tror ni om 2 eller 3 juli så får vi lite varsel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...