Jump to content
Annons

Ableton Live-användare i Malmö, se hit!


k.man

Recommended Posts

Hej Live-användare i Malmö!

Idag känner jag mig riktigt ambitiös och full av framtidstilltro.

Bandet jag spelar gitarr i har lagts på is tillvidare och jag är lite sugen på att börja med nåt i dess ställe...

Tänkte höra mig för om det finns intresse för att bedriva en Live-studiecirkel på Studiefrämjandet (eller dylikt)

i Malmö.

Naturligtvis finns typ allt man behöver på nätet för att lära sig massor i form av tutorials och diskussionsforum osv

men själv skulle jag tycka det skulle vara kul att träffas en gång i veckan och utbyta tips och trix, inte

minst för den sociala bitens skull.

Grundtanken skulle vara att vi själva håller "föreläsningar" / workshops för varandra en gång i veckan. Dvs vi kommer lära

av varandra - en helt community-baserad studiecirkel alltså utan någon direkt "huvudlärare". Vare sig du är

nybörjare, DJ, producent och/eller musiker så finns det säkert massor av kul grejer vi kan hitta på.

Vad tycker du om detta? Värt att satsa på? Ska vi ta det vidare?

Om tillräckligt många är intresserade kanske vi till och med kan söka stöd/bidrag för att finansiera både skollicenser av

Live samt Macbooks att köra det på? Vi kanske rent av kommer få möjlighet att bjuda in gästföreläsare etc. Alla idéer är välkomna för hur man skulle kunna

dra igång nåt sånt här!

Föreställ er hur mycket kunskap/idéer det finns att utbyta. Kanske leder det hela till många spännande samarbeten mellan musikmakare

i Malmö med omnejd?

Hoppas det finns fler än jag som är sugna! Hade vart sjukt kul om det skulle bli en grej av detta.

Än så länge är det bara några löst sammansatta idéer som sagt. Vill helt enkelt se om det finns fler som skulle

vara intresserade.

Kom gärna med egna förslag!

Eders K

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Synd att det var i Malmö. Hade gärna hängt på annars.

Angående nätet tycker jag inte att det finns speciellt mycket bra tutorials kring Live. Inte ens Abletons eget forum är speciellt bra. Så fort man frågar något som går bara lite utanför det rent grundläggande så är det mycket sällan någon som ens har en susning. Detta är riktigt synd för Ableton Live är ett mycket kraftfullt verktyg och även om den 600-sidiga Manualen är bra så skrapar den ändå bara på ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

dett låter intressant, bor i malmö o använder ableton dagligen i lite mer i 2 år nu, hade ju varit fett kul att träffa andra ableton användare o lära sig från varandra, har ingen bärbar dator jag kan ta med mig men, har endast stationär, vart skulle isåfall detta vara nånstans i malmö? Mvh Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

dett låter intressant, bor i malmö o använder ableton dagligen i lite mer i 2 år nu, hade ju varit fett kul att träffa andra ableton användare o lära sig från varandra, har ingen bärbar dator jag kan ta med mig men, har endast stationär, vart skulle isåfall detta vara nånstans i malmö? Mvh Alexander

kul att iaf ett par verkar intresserade så långt!

en tanke är att köra det på studiefrämjandet (lantmannagatan bredvid pågens). de tillhandahåller lokaler och utrustning för alla möjliga utbildningar/studiecirklar

så jag ser ingen anledning att de inte skulle kunna bistå med prylar till en sån här grej. det skulle kosta pengar så klart

men det är rätt kraftigt subventionerat av staten... sen är det ju upp till oss deltagare (om vi blir tillräckligt många) att visa

engagemang och att alla drar sitt strå till stacken. sen kanske skollicenser och macbooks kan bli verklighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

vet inte om jag kan ta mig dit, annars om man inte blir så många kanske man kan vara hemma hos någon, själv bor jag mitt i centrum, vid lilla torg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej alla,

gött! det verkar finnas underlag för att köra igång en studiecirkel (man måste vara minst 3).

har vart i kontakt med studiefrämjandet idag och de är villiga att ställa upp med gratis lokal + eventuellt praktiska grejer såsom lånedator och projektor, högtalare skulle jag gissa

jag nämde även skollicenser av live (minst 1 iaf). de kommer inte stå för alla kostnader men som alla kan lägga en slant så kan de säkert gå in och betala motsvarande vad vi lägger.

allt baseras på hur många timmar vi lägger på vår studiecirkel så det ekonomiska stödet får vi diskutera framöver. till en början kan man kanske köra med egna grejer (för dom som har bärbara).

som ett komplement eller alternativ kan man köra träffar hemma hos varandra (dessa timmarna kan tillgodoräknas som bidragsberättigade studiecirkelstimmar).

först måste vi träffas en gång och sätta oss ner och diskutera igenom vad vi vill göra med vår studiecirkel och vad alla har för förväntningar. sen kan en eller två "representanter" för studiecirkeln träffa dom personligen för att titta närmre på vårt upplägg och kanske till och med diskutera utrustning, och vilket stöd vi kan få (förutom gratis lokal).

tittar man på studiefrämjandets utbud så har de redan en cubase5 kurs i sthlm, dj-kurser med top of the line grejer i umeå, och protools kurser i malmö (visserligen kostar de en del).

jag ser inget hinder för att vi inte skulle kunna åstadkomma något liknande tillsammans.

med det är viktigt att vi visar att vi vill! en informell träff hemma hos någon eller på något fik inne i stan hade väl kanske funkat som utgångspunkt?

vad säger ni andra?

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

sitter i danmark nu, ursækta bokstæverna,,

jag ær lætt på verkar ju askul att læra kænna nytt folk o ableton mænniskor, men jag vettefan om jag kan ta mig till den lokalen som ni angav, jag tycker det verkar soft att vara hos någon o gøra detta, vet inte vad ni tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man fråga vilken slags musik du gör i ableton? Ignu

Jag jobbar egentligen inte alls i Live utan Logic. Men är rätt trött på Logic och har fastnat för många funktioner och sätt att arbeta i Live. Klubbmusik är det väl främst.

Själv då?

Min polare är DJ och håller på att byta från Traktor till Live..

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

kanske ett fik vid lilla torg, o sen om ni har tid, så hade vi kanske kunnat vara hos er eller hos mig så hade jag kunnat visa hur ableton funkar om det är intressant

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...