hwasser Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Hejsan, nu är det så att jag flyttar hemifrån med flickvännen i december/januari, radhus varpå det finns en gillestuga utanför huset som flickvännen tillåtit mig att bygga studio i! 😳 Jag vet inte hur stor stugan är men hon påstår att den är större än mitt sovrum iaf (ca 3x4 meter) och det är ju hyffsat iaf. Dock så finns ingen ström i gillestugan så jag får dra in en ledning via uttaget från radhuset, och då är frågan: Hur mycket kan man egentligen koppla via ett uttag? Såhär ser uppsättningen ut som jag hade tänkt koppla: (varav vissa grejer kommer köpas till dess) Dator (550 w powersupply, men den går nog inte på mer än 400-450 w), skärm, högtalare 1+2, ljudkort, mikstärkare, midisynth, digitaltrumset, röde k2 (den har egen strömförsörjning!). Kommer proppen få en kärnreaktion så jag riskerar kärnstrålning i hela kommunen eller KAN det funka?
Claes Holmerup Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Det beror på hur stor säkringen är och hur mycket annat som redan är kopplat till samma säkring. Det är ju inte alltid det sitter en säkring till varje rum, utan det är oftast flera rum som är kopplade till samma säkring. Om det är en 10A-säkring, så kan den driva 2300W (230V*10A) - och är det en 6A-säkring, så kan den driva 1380W (230V*6A). Tänk på att du inte får dra el själv om du inte är behörig elektriker - för då är det inte säkert att försäkringen gäller om det börjar brinna...
oioioi Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Kolla vilken säkring (propp) som uttaget hör till. Är det vanliga 10A så kan du ta ut sådär 2300W (10 * 230). Sedan får du själv summera vad som kan bli max belasting. En vanlig musik/musiker-anläggning för hemmabruk brukar aldrig vara problem. Det som drar mycket är bastu, diskmaskin, tvättmaskin, motorvärmare, element etc. (Oftast har de separata säkringar, och ev trefas.) Man kan fundera på det där med elsäkerhet och eventuella regler för att "dra in en ledning via uttaget från radhuset". Jag skulle nog hyra in en elektriker som drog in el i garaget på ett korrekt och säkert sätt. (Sedan tillkommer ju allt det där med ljudisolering, akustik, ventilation, uppvärmning etc etc etc. Men det finns det ju andra trådar om.)
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Det är den skenbara effekten S som anges i VA som är intressant. Det betyder att din nätdel förbrukar mer effekt än vad den avger. Men om vi utgår från att ditt uttag är säkrat med 10A... så kan du ta ut en skenbar effekt på 2300VA innan säkringen går.
hwasser Postat 3 september 2009 Trådstartare Postat 3 september 2009 (redigerat) Min bror är utbildad och arbetande elekriker, så det blir nog inget problem 🙂 Angående akustikbehandlingen så har jag både diffusor och massor av absorbenter just nu, akustiken är klart förbättrad i mitt nuvarande rum, ska köpa en mätmick dock till när jag flyttar, vill få så rak frekvenskurva som möjligt i Studio version 2! 😳 Redigerat 3 september 2009 av hwasser
Demonproducenten Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Min bror är utbildad och arbetande elekriker, så det blir nog inget problem 😉 är han behörig?
hwasser Postat 3 september 2009 Trådstartare Postat 3 september 2009 är han behörig? Ja, han är behörig. Han har dessutom jobbat som det i tre år nu! 😉
pme (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Om du tar det via uttaget så och bara kör skarvsladdar så behövs ingen behörighet. Men det är naturligtvis trevligare om man gör det snyggt med en riktig installation. Speciellt om du har en bror som vet hur man gör. Kanske inte för just studioutrustningen men för belysning osv. Du förmodligen ha värme på vintern och en markkabel.
Fertan Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Men det är naturligtvis trevligare om man gör det snyggt med en riktig installation. Speciellt om du har en bror som vet hur man gör. Kanske inte för just studioutrustningen men för belysning osv. Du förmodligen ha värme på vintern och en markkabel. +1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.