Jump to content
Annons

Idol 2009


spaceman

Recommended Posts

Fattar inte varför ALLA som ändå har lite röst med sig, ALLTID ska försöka framstå som om dom hade magstöd som om dom hade en kompressor i buken. ALLTID ett fejkat flås i slutet på varje fras! FLÅS=HHHHH

-Oh yeahHHHH, I love youHHHHH. Sen kvittar det om dom så trycker på för fullt eller bara viskar så kommer det där sista-andetaget-i-livet-flåset-ut!

Framme nyss i nån polsk gardinklädsel:

Now i'm back againHHHHH, FIGHT for the right oneHHHHH

SKITKASST! LÄGG AV!!! Känsla my ass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 137
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

He, he jo det där har du helt rätt i kws. Använder de en lufttub innan de går innanför dörren? Eller är det luften i rummet som tvingar dem till det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det viktigaste i livet är att vi har ansvar för våra medmänniskor.

Som Nietzsche sa: Boskapsmentalitet.

"Skylla sig själv" hjälper aldrig någon och finns inte i min tankevärld.

Nej det är bättre ha samma inställning som de allra flesta svenska: Det är alltid någon annans fel!

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste i livet är att vi har ansvar för våra medmänniskor.

"Skylla sig själv" hjälper aldrig någon och finns inte i min tankevärld.

Så om du går med i Fight Club (du har väl sett filmen/läst boken?) och de går igenom reglerna och du är fullt medveten om vad det går ut på, och du blir påpucklad så du inte kan gå på tre dar; då är det synd om dig och du förväntar dig att andra ska se snett på de där hemskingarna som slog dig gul och blå när du visste att det var det som skulle hända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du går med i Fight Club (du har väl sett filmen/läst boken?) och de går igenom reglerna och du är fullt medveten om vad det går ut på, och du blir påpucklad så du inte kan gå på tre dar; då är det synd om dig och du förväntar dig att andra ska se snett på de där hemskingarna som slog dig gul och blå när du visste att det var det som skulle hända?

Självklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har inget med musik att göra enligt min mening. Det är ett kommersiellt superjippo som skivbranschen klamrar sig fast vid eftersom det är det enda sättet för svenska skivbolag att skapa artister och sälja musik. Som någon sorts dokusåpa där man bygger upp en karaktär som man sedan ska sälja. Totalt ointressant för min del, men säkert skitkul för alla fjortisar och andra som alltid svarar "det som går på radio" vid frågan vad de lyssnar på för musik.

Om det låter som att jag bryr mig så missförstår ni mig. De får visa Idol på TV hur mycket de vill, jag behöver inte titta, men det är ännu mer meningslöst och urvattnat idag än vad det var för 5 år sedan.

Det här är skivbranschens stora kassako och det är bara tragiskt.

Så om Herr Bagge skulle ringa ditt yberfantastiska sonicmusic så hade du/ni/det tackat nej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men oj vad inaktuellt det blev då! Ja Bagge är nu mer mest känd för att INTE vara med i idol!

Japp, han gjorde internationell karriär på 90-talet som världsmästare på Tekken 2. Idol är bara en parentes...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Den "nya" juryn har ju fan tagit idol till en ny nivå. Klart mycket bättre än den andra juryn. Sen är ju Anders Bagge en underhållning i sig.

Jo de är klart bättre och proffsigare än den förra. Och sen är ju herr Bagge en skön och karismatisk person. Den gamla juryn var totalt tråkiga personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Idol är bilen som kör förbi utanför din studio och tutar mitt i en perfekt sångtagning, a pain in the ass"

Jag tillhör den skaran som mer eller mindre aldrig kollar på TV utan slår istället ihjäl den lilla fritid jag har med att göra andra saker eller umgås med folk. Henning Mankell sa i en intervju i TV att han aldrig kollade på TV för det finns bättre saker att göra. Att 1 timme/dagen a 30 dagar = 30 timmar. Det är en hel arbetsvecka som man lägger på egentligen ingenting. Att glo på nåt givande typ Discovery funkar väl, men att lägga 1 timme om dagen till att kolla på förnedrings-TV har jag svårt att förstå.

Det är tragiskt att folk inte gör revolt emot sånt här skit, och att det är ok att göra narr av folk för dom inte kan sjunga eller dansa eller för dom inte passar in i en viss mall. Det är så mycket dubbelmoral så det är inte klokt och att det går obemärkt förbi är hemskt. Vad som retar mej allra mest är att det är ok att driva med vissa människor i samhället och inte andra. Kommer det in en tjock tjej och sjunger en rocklåt i skinnbrallor så skrattar juryn för det inte passar, Kommer det in en afrikan och sjunger Hasse Andersson är det ingen som säger nåt, trots att det är precis lika åt helvete "fel".

Sen om man ska se till själva hysterin om vad programmet "går ut på" blir man om möjligt ännu mera mörkrädd. Det är en musiktävling där man skall hitta en stjärna som kan sälja skivor och förhoppningsvis slå lite utomlands. Dessvärre så är det precis helt tvärtemot det som händer. För det radas upp den ena bleka Mariah Carey/Boyband kopian efter den andra och alla jublar!! Det är ju dom unika personligheterna som säljer och inte plagiaten. Och efter ett år så är det redan glömt vem som vann. Vad hände med Marie Picasso....?

Det finns en snubbe som ska ha all respekt för sitt kunnande som tyvärr inte längre finns bland oss. Dennis Pop. Vem annars kommer på den briljanta iden att låta en etiopiskt tandläkare som inte kan sjunga bli artist? Jo för det inte fanns nån sån innan! Och hur gick det för Dr Alban? Hur hade det gått för Dr Alban i Idol?... Precis.

Slutligen så är det stora synd att man inte har mer respekt för etablerade artister och musiker än att man tror helt ärligt att man kan gå in, sjunga för en jury, och sen är man känd och på samma nivå. Anledningen till att superstjärnor som tex Celine Dion mfl är just superstjärnor är för att dom hållit på aslänge, och för att på deras tid fanns det inte plats för halvdåliga medelmåttor. Skulle du lyckas så fick du banne mej kämpa och kämpa och kämpa och va riktigt svinigt bra för att lyckas. Idag ska alla lyckas med en gång, och ingen har respekt eller förståelse för dom som redan lyckats. Hade man haft det så skulle inte Idol funnits. Och tyvärr så urholkar detta hela "massans tänkt" om att det faktiskt är såhär det ska gå till och vanliga människor tror det är såhär det fungerar i verkligheten.

Idol är en amatörtävling med fokus på att göra bra TV där slätstrukna medelmåttor får plats och där personligheten inte väger in ett dugg. Precis helt emot vad konceptet utger sig för att vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är på inget sätt ett sorts försvarstal till Idol, men jag skulle gärna vilja ge lite input och frågor på det du skrivit för att reda ut några saker:

Jag tillhör den skaran som mer eller mindre aldrig kollar på TV utan slår istället ihjäl den lilla fritid jag har med att göra andra saker eller umgås med folk. Henning Mankell sa i en intervju i TV att han aldrig kollade på TV för det finns bättre saker att göra. Att 1 timme/dagen a 30 dagar = 30 timmar. Det är en hel arbetsvecka som man lägger på egentligen ingenting. Att glo på nåt givande typ Discovery funkar väl, men att lägga 1 timme om dagen till att kolla på förnedrings-TV har jag svårt att förstå.

Att du väljer att inte titta på TV är väl jättebra om du mår bra av det? Låt folk titta på vad de vill och fokusera istället på alla de fantastiskt mer givande saker du har för dig.

Vad som retar mej allra mest är att det är ok att driva med vissa människor i samhället och inte andra. Kommer det in en tjock tjej och sjunger en rocklåt i skinnbrallor så skrattar juryn för det inte passar, Kommer det in en afrikan och sjunger Hasse Andersson är det ingen som säger nåt, trots att det är precis lika åt helvete "fel".

Vilka människor är det någonsin ok att driva med? Och varför är det "lika åt helvete 'fel' " om man inte skrattar åt en afrikan som sjunger Hasse Andersson? Är det för att det inte passar in i din stereotypa bild att alla afrikaner egentligen är klädda i tygstycken och sjunger kumbaya med en bongotrumma under armen, eller vad menar du?

Det är en musiktävling där man skall hitta en stjärna som kan sälja skivor och förhoppningsvis slå lite utomlands. Dessvärre så är det precis helt tvärtemot det som händer. För det radas upp den ena bleka Mariah Carey/Boyband kopian efter den andra och alla jublar!!

Har du läst det du själv skrivit? Om alla jublar och är glada har väl tävlingen i någon utsträckning ändå lyckats?

Slutligen så är det stora synd att man inte har mer respekt för etablerade artister och musiker än att man tror helt ärligt att man kan gå in, sjunga för en jury, och sen är man känd och på samma nivå.

Med tanke på vad jurymedlemmarna haft för bidrag till musikindustrin har jag svårt att tro att de antog uppdraget "Idoljury" utan att tro på konceptet eller att de själva inte skulle ha någon respekt för etablerade artister och musiker. Det är såhär det funkar idag och antingen älskar man det eller så hatar man det. Allt handlar ju om att varje tidsepok formar sin unika kultur. Kultur är absolut inget statiskt utan det rör på sig hela tiden. Förr eller senare kanske människor inser att det kanske inte ligger särskilt mycket själ bakom konceptet, precis som du antyder. Men det måste tiden få utvisa. Glöm heller inte att många av de som söker till Idol faktiskt har en lång musikhistoria bakom sig. Jag förstår ditt resonemang när det kliver in folk som absolut borde syssla med något annat än att jobba med musik på professionell nivå, men glöm inte de andra. Att de sen väljer Idol som bästa vägen till framgång, det är väl upp till dem själva att avgöra?

Och tyvärr så urholkar detta hela "massans tänkt" om att det faktiskt är såhär det ska gå till och vanliga människor tror det är såhär det fungerar i verkligheten.

Återigen, vilken verklighet pratar du om? Förmodligen inte den nutida. Idag har vi ett helt annat sätt att se på musik än för bara några få decennier sedan. Musik ska konsumeras, det ska komma nya produkter och bara det senaste är gott nog. Musik ska produceras för specifika ändamål. Det ska ut snabbt. Det ska vara så radioanpassat som möjligt. Det unika sticker ut ett tag och blir en fluga, för att sedan snabbt försvinna. Men, berätta gärna din bild av hur det funkar i verkligheten. Och hur ska "massan" tänka för att allt ska vara i sin ordning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Henning Mankell sa i en intervju i TV att han aldrig kollade på TV för det finns bättre saker att göra.

Ja det är det många kändisar som säger att de aldrig kollar på teve. Men oj sen vad de har koll på vad både det ena och det andra innehåller som de kritiserar. Och hur kan de veta allt detta när de aaaldrig kollar på teve? Det där är en liten klyscha säga att de aldrig eller inte har tid titta på teve och som sagt var oftast stämmer det inte så värst bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du väljer att inte titta på TV är väl jättebra om du mår bra av det? Låt folk titta på vad de vill och fokusera istället på alla de fantastiskt mer givande saker du har för dig.

Visste att nån skulle ta illa upp över det 😉. Men alla får göra precis som dom vill med sin tid! Det har jag full respekt för. Det va inte det jag ifrågasatte här, utan varför man lägger den till att kolla på förnedrings-TV. Punkt.

Vilka människor är det någonsin ok att driva med? Och varför är det "lika åt helvete 'fel' " om man inte skrattar åt en afrikan som sjunger Hasse Andersson? Är det för att det inte passar in i din stereotypa bild att alla afrikaner egentligen är klädda i tygstycken och sjunger kumbaya med en bongotrumma under armen, eller vad menar du?

Eeeh? Nej det va ju precis det jag menade. Det är inte ok att driva med nån för deras egenheter. Att alla afrikaner sjunger kumbaya med bongotrumma det har jag aldrig sagt. Det får stå för dej. Att jag drog till med afrikaner är för att det rent faktamässigt inte finns lika många afrikaner i skåne som i afrika, och att VARFÖR det skulle vara fel att om dom få som finns där skulle söka till Idol med en Hasse Andersson låt på grövsta skånskan? Nej inget fel. Men annorlunda? Ja.

Har du läst det du själv skrivit? Om alla jublar och är glada har väl tävlingen i någon utsträckning ändå lyckats?

Ja att alla jublar över att dom inte fattar bättre. Inte positivt menat.

Med tanke på vad jurymedlemmarna haft för bidrag till musikindustrin har jag svårt att tro att de antog uppdraget "Idoljury" utan att tro på konceptet eller att de själva inte skulle ha någon respekt för etablerade artister och musiker. Det är såhär det funkar idag och antingen älskar man det eller så hatar man det. Allt handlar ju om att varje tidsepok formar sin unika kultur. Kultur är absolut inget statiskt utan det rör på sig hela tiden. Förr eller senare kanske människor inser att det kanske inte ligger särskilt mycket själ bakom konceptet, precis som du antyder. Men det måste tiden få utvisa. Glöm heller inte att många av de som söker till Idol faktiskt har en lång musikhistoria bakom sig. Jag förstår ditt resonemang när det kliver in folk som absolut borde syssla med något annat än att jobba med musik på professionell nivå, men glöm inte de andra. Att de sen väljer Idol som bästa vägen till framgång, det är väl upp till dem själva att avgöra?

Jag tycker det säger en hel del om vad "folk" egentligen vill ha när skivförsäljningen är obefintlig och turnerandet blomstrar. Upplevelser i form av bra liveframträde. Och Ja, många som söker till Idol har en lång historia och många är redan etablerade proffs. Förra åter va Linda Pritchard med och åkte typ ut bland dom 20 sista. Hon va överlägsen alla rent musikaliskt/rutinmässigt men ändå röstas hon ut. För programmet vinklas helt fel.

Återigen, vilken verklighet pratar du om? Förmodligen inte den nutida. Idag har vi ett helt annat sätt att se på musik än för bara några få decennier sedan. Musik ska konsumeras, det ska komma nya produkter och bara det senaste är gott nog. Musik ska produceras för specifika ändamål. Det ska ut snabbt. Det ska vara så radioanpassat som möjligt. Det unika sticker ut ett tag och blir en fluga, för att sedan snabbt försvinna. Men, berätta gärna din bild av hur det funkar i verkligheten. Och hur ska "massan" tänka för att allt ska vara i sin ordning...?

Nu blir det ju nästan löjligt detta. Folk för göra PRECIS vad dom vill så länge man mår bra av det. Jag har inte skrivit någonstans att man inte får det. Bara ifrågasätter HUR. Det är bara min bild av verkligheten jag kan utgå ifrån och din ser förmodligen annorlunda ut. Det är som i vilken annan bransch som helst. Är det inte kvalitet så tillslut köper inte folk det längre. Är mjölken alltid dålig från Arla så köper du nån annan. Och det är det jag menar händer i och med att det inte vallfärdas till skivbutikerna för att köpa när det är samma skit som finns överallt bara i olika förpackningar. Lady Gaga/Chrisitna Aguiliera/Britney Spears/Pussycat Dolls osv osv. Det sitter förmodligen samma killar bakom med samma sparade eq/limiter/plugins inställningar som dom bara laddar upp när det är dags för en ny hit. Även om inte alla i samhället är musikgenier så märker folk ändå vad som är bra gjort eller inte. Det handlar om mängd energi man lagt ner i sitt arbete. Det är inte så konstigt att Michael Jacksons grejer, Metallicas Black Album, Bon Jovi's 80-tals album har sålt så mycket som dom gjort. För det är unika hantverk, och inte massproducerat skit från nån sunken fabrik i korea.

Nu lyckas du säkert vända detta till att jag är en koreahatare och att jag vill Lady Gaga ska dö. Men Nej, så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

du klagar på att folk slösar tid med att kolla på idol en timme om dagen, samtidigt som du säkert gått runt och argat upp dig över att det känns som att bara du "förstår" hur fake och värdelöst det är (eller varu nu skrev), och har predikat om det till nära och kära.

Folk som lägger så mycket tid enbart för att klaga på ett sådant struntämne är lite patetiska.

Hade förstått dig om du klagat på något som faktiskt spelade roll, men idol?

Ja att alla jublar över att dom inte fattar bättre. Inte positivt menat.

Även här tycker jag det är lite kul, att du (med kanske ett par tusen andra) avskyr idol, har säkert inte tittat mer en någon säsong MAX, klagar på 2 (?) miljoner svenskar som antingen gillar det eller bryr sig inte.

Då kanske det inte är "alla andra" som inte fattar bättre, utan du som helt missat underhållningen i det.

Det är ju bara att acceptera att smaken är delad, lönlöst att försöka ändra på det genom foruminlägg som dessa.

Om inte det är slöseri med tid så... bättre att slösa tid på ett skratt än ett klagande foruminlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...