Jump to content
Annons

Hur ofta formaterar ni eran music dator ?


TheHitman

Recommended Posts

Annons

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, men jag svarar ändå 🙂

Jag kör Mac med OSX Snow Leopard och brukar väl ganska sällan formatera om. I OSX räcker det oftast med att köra en "arkivera & installera", vilket behåller alla program- och användarfiler, men som bara installerar om systemfilerna. Däremot är det detta alternativ som alltid är standard när man kör installationsprogrammet av Snow Leopard.

Annars brukar jag göra en backup av alla min grejer och sedan köra en ren ominstallation av systemet typ var 6:e månad eller så. Och då blir ju en radering av hela disken innan installation.

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, men jag svarar ändå 🙂

Jag kör Mac med OSX Snow Leopard och brukar väl ganska sällan formatera om. I OSX räcker det oftast med att köra en "arkivera & installera", vilket behåller alla program- och användarfiler, men som bara installerar om systemfilerna. Däremot är det detta alternativ som alltid är standard när man kör installationsprogrammet av Snow Leopard.

Annars brukar jag göra en backup av alla min grejer och sedan köra en ren ominstallation av systemet typ var 6:e månad eller så. Och då blir ju en radering av hela disken innan installation.

Ok så du har alldrig blåsit rent hård disken utan en snålis, då får du ju kvar massa skräp filer av program som du av instalerat förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så du har alldrig blåsit rent hård disken utan en snålis, då får du ju kvar massa skräp filer av program som du av instalerat förut.

På MAC så ligger ju de flesta program i en mapp bara, inget som flyttar till något annat ställe, så då räcker det 9 av 10 gånger att bara radera mappen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör XP och på 4 år har jag aldrig behövt blåsa datorn.

På min mac har jag installerat om en gång men det berodde på en hårddiskkrasch.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur rent man vill ha. men jag bruka formatera och installera OS:et nån gång per år, sen är det ganska viktigt att defragmentera,rensa gamla nycklar osv. Sen är det ju ett himla jobb att installera alla små program och alla inställningar man har gjort. Men har man gjort en imagefil av hela systemhårddisken är inte det nåt problem.

Redigerat av flash
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så du har alldrig blåsit rent hård disken utan en snålis, då får du ju kvar massa skräp filer av program som du av instalerat förut.

Som jag skrev tidigare: "Annars brukar jag göra en backup av alla min grejer och sedan köra en ren ominstallation av systemet typ var 6:e månad eller så. Och då blir det ju en radering av hela disken innan installation."

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur rent man vill ha. men jag bruka formatera och installera OS:et nån gång per år, sen är det ganska viktigt att defragmentera,rensa gamla nycklar osv. Sen är det ju ett himla jobb att installera alla små program och alla inställningar man har gjort. Men har man gjort en imagefil av hela systemhårddisken är inte det nåt problem.

Har du gjort en image-backup, så återställer du systemet precis som det var när du gjorde backupen - och har kvar de eventuella problem som fanns innan. Det fyller ingen som helst funktion att formatera om disken och sedan lägga in en image-backup med det som fanns tidigare - om inte syftet främst är att göra en defragmentering, men det är ju enklare att bara göra en defragmentering i så fall...

Jag installerar aldrig om min PC frivilligt.

Jag har inte ens behövt installera om från scratch när jag har bytt moderkort, utan har bara kört in min image-backup, installerat drivrutinerna för det nya chipsetet och fortsatt som om inget hade hänt.

Jag hade en hårddiskkrasch för några år sedan, där jag valde att installera om från scratch på den nya i stället för att bara lägga in backupen, mest för att prova om det gjorde någon skillnad - men det gjorde det inte.

När jag byggde min nuvarande burk, så installerade jag däremot från scratch, eftersom den gamla fortfarande fungerar och det då blir lite svårt att använda samma Windows-licens...

Jag kör AdAware och Spybot med ojämna mellanrum för att rensa onödiga cookies o dyl - och Ccleaner för att rensa registret ibland, men det blir ganska långt mellan gångerna. Defragmenterar audiodisken då och då, eftersom den blir fragmenterad när man redigerar, men systemdisken går det ganska långt mellan defragmenteringarna. Prestandan med NTFS påverkas ju mindre av fragmentering, än vad FAT gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort en image-backup, så återställer du systemet precis som det var när du gjorde backupen - och har kvar de eventuella problem som fanns innan. Det fyller ingen som helst funktion att formatera om disken och sedan lägga in en image-backup med det som fanns tidigare - om inte syftet främst är att göra en defragmentering, men det är ju enklare att bara göra en defragmentering i så fall...

Jag installerar aldrig om min PC frivilligt.

Jag har inte ens behövt installera om från scratch när jag har bytt moderkort, utan har bara kört in min image-backup, installerat drivrutinerna för det nya chipsetet och fortsatt som om inget hade hänt.

Jag hade en hårddiskkrasch för några år sedan, där jag valde att installera om från scratch på den nya i stället för att bara lägga in backupen, mest för att prova om det gjorde någon skillnad - men det gjorde det inte.

När jag byggde min nuvarande burk, så installerade jag däremot från scratch, eftersom den gamla fortfarande fungerar och det då blir lite svårt att använda samma Windows-licens...

Jag kör AdAware och Spybot med ojämna mellanrum för att rensa onödiga cookies o dyl - och Ccleaner för att rensa registret ibland, men det blir ganska långt mellan gångerna. Defragmenterar audiodisken då och då, eftersom den blir fragmenterad när man redigerar, men systemdisken går det ganska långt mellan defragmenteringarna. Prestandan med NTFS påverkas ju mindre av fragmentering, än vad FAT gjorde.

Jag har gjort som så att man har gjort backup av systemdisken precis när man har fixat alla program som man vill ha på den(då slipper man installera skiten) plus att disken inte har hunnit att blivit skitig :-) Men precis innan backupen så ska man komma ihåg att defragmentera och tömma massa onödigt skit som har hamnat på disken under denna korta stund efter installationen av OS:et :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort som så att man har gjort backup av systemdisken precis när man har fixat alla program som man vill ha på den(då slipper man installera skiten) plus att disken inte har hunnit att blivit skitig :-) Men precis innan backupen så ska man komma ihåg att defragmentera och tömma massa onödigt skit som har hamnat på disken under denna korta stund efter installationen av OS:et :-)

Ok - men då måste du ju ändå installera om alla program som du vill köra.

Att installera Windows och drivrutinerna, tar en bråkdel av tiden som det tar att installera allt annat, så det skulle inte vara mycket till besparing för min del... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ok så du har alldrig blåsit rent hård disken utan en snålis, då får du ju kvar massa skräp filer av program som du av instalerat förut.

Inte om du använder något annat bättre avinstallationsprogram än MS egna på pc. Och Registry Easy är ett annat bra program som rensar bort övrigt skit från datorn och håller den i bra trim. Aldrig omformaterat min pc. Har väl haft den i snart 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - men då måste du ju ändå installera om alla program som du vill köra.

Att installera Windows och drivrutinerna, tar en bråkdel av tiden som det tar att installera allt annat, så det skulle inte vara mycket till besparing för min del... 😄

Inte om man har gjort en total imagefil med alla inställningar och program som är installerade men då förutsätter det att det är installerat på Systemdisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - med programmen också, så är det förstås klart bättre - men du får installera om det du har installerat efter det - och komma ihåg att ta vara på alla challenge/response-koder om de nyare programmen skyddas med sådana. Mail som du har skickat/tagit emot senare än du gjorde din image-backup och som är viktiga för dig, får du också komma ihåg att kopiera etc.

- men att formatera om disken bara för att formatera om är ändå lika meningslöst, så jag förstår inte riktigt varför vissa gör det till en regelbunden vana att göra så...? 🥰

Jag kör en imagebackup med ojämna mellanrum på systemdisken (inklusive alla program) och på audiodisken, så jag har alltid en uppdaterad image-backup - och dessutom den föregående, men på en annan disk. Det som händer mellan image-backuperna kör jag med filbackup till en LAN-disk. Hårddiskar är ju nästan gratis nu för tiden, så det är lika bra att utnyttja det... 😛

Diskarna med ljudbibliotek (2st diskar i Raid0) kör jag faktiskt inte backup på - för där har jag ju alla originalskivor kvar som en backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bli efter ett och ett halvt eller två år. Varje gång tänker jag oj vilken skillnad och att jag borde gjort detta för ett halvår sedan.

Har ingen ghost-grej utan tar två dagar på mig att installera allt ordentligt igen. Blir alltid små förbättringar.

Min dator jobbar musik åt mig 40-50 timmar i veckan, jag installerar ofta nytt och flyttar runt stora filer. På en mindre aktiv burk kan man säkert vänta längre mellan ominstallationerna.

Av windows, i mitt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip [såvida inte fullständig systemcrasch] aldrig.

Precis som i Nattvaktarens fall, så jobbar min dator musik åt mig shitload of timmar i veckan, och jag installerar ofta nytt och flyttar runt stora filer. Men jag har på grund av detta fortfarande inte märkt någon prestandaförsämring eller nämnvärt strul — i alla fall inte sedan 2006 när jag köpte datorn. Men så är jag också försiktig med vad för skit jag installerar och vad min dator används till.

Däremot märker jag en successivt ökande tidsåtgång för Windows att starta upp i takt som mitt Windows uppdateras (WU). Jag kör fortfarande XP (och vill än så länge inte annat heller.)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, men jag svarar ändå 🙁

Jag kör Mac med OSX Snow Leopard och brukar väl ganska sällan formatera om. I OSX räcker det oftast med att köra en "arkivera & installera", vilket behåller alla program- och användarfiler, men som bara installerar om systemfilerna. Däremot är det detta alternativ som alltid är standard när man kör installationsprogrammet av Snow Leopard.

Annars brukar jag göra en backup av alla min grejer och sedan köra en ren ominstallation av systemet typ var 6:e månad eller så. Och då blir ju en radering av hela disken innan installation.

Har du hunnit få ditt SL, trodde dom började skicka ut bara ett par dagar innan releasen. Så gjorde dom med mitt ex i alla fall så jag väntar det typ först på tisdag eller nåt. Hade för mig att dom bara skickade ut tidigare till musiktidningar och andra som recenserar ny programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hunnit få ditt SL, trodde dom började skicka ut bara ett par dagar innan releasen. Så gjorde dom med mitt ex i alla fall så jag väntar det typ först på tisdag eller nåt. Hade för mig att dom bara skickade ut tidigare till musiktidningar och andra som recenserar ny programvara.

bummer!

Jodå, den "riktiga" varianten är allt på väg med posten. Men jag kunde inte hålla mig över helgen. Men 319:- har man ju ändå råd med så...

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade om när drivrutinerna till grafikkortet på den förra spökade. Den blev snabbare, det märktes ju då.

Har för övrigt aldrig haft en dator som hållit mer än 3 år, inte ens det.

Min hittills billigaste pc av 3 är den jag har nu och den verkar vara bäst.

F.ö. så har jag alltid haft så kraftfulla antivirusprogram att det inte gått att göra en riktig backup

utan att helt avinstallera det programmet.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig. Någonsin. Att installera om en linuxmaskin är ett nederlag, det finns i princip ingenting (utom kanske hårddiskkrasch med otillräcklig backup) som inte går att fixa utan ominstallation.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...