Jump to content
Annons

Ord som ni använder ofta


debatt

Recommended Posts

Hej!

Vilka ord brukar just DU flitigt?

Det finns ett ord som jag använder många gånger dagligen både i muntlig och skriftlig form, men som vissa människor aldrig använder tycks det som.

Det är imperfektformen av lägga, dvs. la.

Sa säger många ofta, men hur är det med "la"?

Vad finns det för synonymer?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hihi, nu ska jag leka lingvistiker xD

Säger någon "lade" nu för tiden? "La" är nog lika vanligt som "sa". Ett ord som nått så långt i sin evolution att inte så många tänker på det längre är väl annars "ha", som jag antar kommer från "hava", som till och med förvisats från skriftspråket för länge sedan.

Där har vi väl förresten nästa ord, "sedan"... Man säger ju oftast "länge sen" men skriver fortfarande "länge sedan".

Link to comment
Dela på andra sajter

hihi, nu ska jag leka lingvistiker xD

Säger någon "lade" nu för tiden? "La" är nog lika vanligt som "sa". Ett ord som nått så långt i sin evolution att inte så många tänker på det längre är väl annars "ha", som jag antar kommer från "hava", som till och med förvisats från skriftspråket för länge sedan.

Där har vi väl förresten nästa ord, "sedan"... Man säger ju oftast "länge sen" men skriver fortfarande "länge sedan".

Jag säger längesen.

Ha från hade?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ha sönder" är övervägande nordsvenskt uttryck, medan sydsvenskar gärna säger "ta sönder".

Jag använder båda, men de betyder lite olika saker för mig. "Ta sönder" betyder att man högst avsiktligen förstör nånting, medan "ha sönder" antingen kan vara avsiktligt eller inte. Men det är ju inte säkert att alla har den distinktionen.

"Göra sönder" låter som barnspråk för mig, samma liga som "doms" och "gådde".

Link to comment
Dela på andra sajter

rolleyes.gif

"Ha sönder" är övervägande nordsvenskt uttryck, medan sydsvenskar gärna säger "ta sönder".

Jag hoppas att du inte överför din trångsynthet på dina elever.

Jag kan ju bara konstatera att nordsverige numera börjar någonstans i götaland. Hej skåning 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha sönder och ta sönder låter inte klokt. Klingar inte bra för mig.

Göra sönder låter rimligare och mer i nuet.

Om person A skulle uppmana person B att inte göra sönder en radioapparat t.ex så skulle jag i så fall säga "ta inte isär radion!" eller "gör inte sönder radion!" framför att säga "ha inte sönder radion!".

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Här (västergötland på gränsen till småland) säger man ofta "dän" i betydelse "bort", men det verkar mest vara när någonting är ivägen. Man säger liksom inte "jag ska gå dän nu" om man ska gå bort på nån fest eller så.

Exempel: "Ta dän lådan, jag ser inte tv'n" eller "Gå dän från gräsmattan, den är nysådd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni tog denna tråd till en annan dimension. Klart man kan tala om uttryck också eller om dialektala skillnader.

Här säger vi:

"Akta så du inte åker på en dörving så att det raltar palt ur kran!"

Betyder:

"Passa dig så att jag inte ger dig en sån smäll att du skiter med näsan!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...