Jump to content
Annons

Ännu en fråga om synthljud mina vänner


pet

Recommended Posts

har försökt vidgat mina vyer som ljuddesigner inom ljudsyntes och vill gärna veta lite mer om just detta synth ljud

Video På Youtube spola fram till 3:15 och njut ett tag. Skriv sedan vad ni tycker och tror. Personligen tycker jag att det är ett väldigt attraktivt ljud och vill därför försöka komma i närheten för att förstå lite mer om tänket! ajust de

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
har försökt vidgat mina vyer som ljuddesigner inom ljudsyntes och vill gärna veta lite mer om just detta synth ljud

Video På Youtube spola fram till 3:15 och njut ett tag. Skriv sedan vad ni tycker och tror. Personligen tycker jag att det är ett väldigt attraktivt ljud och vill därför försöka komma i närheten för att förstå lite mer om tänket! ajust de

Vet att dom gillar roland rätt mkt och skulle kunna tänka mig att just detta ljud är från en 101:a. Känns som en lätt distad sågtand me en rätt djup phaser på.

Grymt knak är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att dom gillar roland rätt mkt och skulle kunna tänka mig att just detta ljud är från en 101:a. Känns som en lätt distad sågtand me en rätt djup phaser på.

Grymt knak är det!

Det här med distad sågtand de har ja hört förut o med hjälp av en sågtand o lite dist kan ja nog skapa minst 1 triljard olika ljud, Det finns ju lixom grön färg. Man måste vara mer precis, de finns många många nyanser.

Håller med om att det är sjukt bra knak, just knaket gör mig intresserad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att just det där ljudet nämndes i en intervju med dem i Tidningen Studio härom månaden. De ville inte tala om hur det var gjort.

Hursomhelst är det ett helt jäkla u-n-d-e-r-b-a-r-t knarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Himmelochpannkaka (oregistrerad)

En hårt komprimerad distad sågtand (kan vara nästan vilken synth som helst) toppad med phaser 🙂 Lätt som en plätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Knaket.. Eller rättare sagt "dörr knarret" har dom tydlig gjort i "datorn" men eftersom dom fortfarande håller på att utveckla det soundet så vill dom inte inte riktigt avslöja hur dom gjort.. Har jag för mig att det stod i intervjun. Om du däremot menar det hårda syncljudet runt 3.20 så kan jag inte veta säkert.. Men en sak är säker.. Jag kan få till det ljudet rätt enkelt på en Korg MonoPoly om jag väljer en att synca (oranga effects-knappen) en sågtand med ca 66% envelopemodulerad pulsvåg (PWM som styrs via EG generatorn i ADSR läge och ha attacken på ca 2 på ratten och decay på ca 6)

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant grej jag gjorde för ett tag sen, och fick nästan ett liknande ljud (nästan),

var att sampla tejp som jag drog av från en kartong. Och sedan förlängde ljudet i en sampler.

Blev ganska häftigt faktiskt. Påminner lite om detta

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant grej jag gjorde för ett tag sen, och fick nästan ett liknande ljud (nästan),

var att sampla tejp som jag drog av från en kartong. Och sedan förlängde ljudet i en sampler.

Blev ganska häftigt faktiskt. Påminner lite om detta

Jag gjorde nåt liknande med vår knarrande badrumsdörr.

Skitkul att höra vilka ljud man kunde göra med det i Kontakt sen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kontakt är nog min nästa investering.

Den har en del mycket intressanta funktioner.

En kamrat manipulerade sång på ett mycket intressant sätt i Kontakt. Där torskade jag på Kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...