Jump to content
Annons

FL Studio toppar 99% CPU varje sekund?


Taner

Recommended Posts

Köpte en ny laptop för nÄgra dagar sen överförde alltid jag hade pÄ min stationÀra till laptopen, plugins, fl studio, alla lÄtar och filer. Allt Àr installerat och fint förutom att det Àr troligtvis nÄgot skumt med ljudinstÀllningarna. Min CPU toppar 99% varje sekund typ nÀr jag spelar upp mitt projekt, Àven nÀr jag har stoppat projektet. Antagligen Àr det Audio Settings,

DÀr kan jag vÀlja Primary Sound ... , Realteak ... och ASIO4ALL ... Har provat alla och det Àr samma, vad ska jag göra? Installera realteks riktiga drivrutiner igÄr men det funkar endÄ inte.

HjÀlp,

MvH Taner

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
System > general > kryssa i multithreaded processor 🙂

Eller sÄ Àr din andra dator bÀttre Àn den andra.

Den Ă€r redan ikryssad 🙂 . Min laptop med tvĂ„-kĂ€rnig processor Ă€r ju helt klart bĂ€ttre Ă€n mig stationĂ€ra som jag köpte för 5 Ă„r sen. Laptopen har ett Realtek ljudkort medan stationĂ€ra har nĂ„t annat dĂ„ligare men enklare haha.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SlÄ av det trÄdlös nÀtverkskortet helt och hÄllet.

Kan det verkligen vara det? Visst, jag kan slÄ av internet nu eftersom jag endÄ "lÄnar" korkade grannens internet men hur gör jag sen i framtiden dÄ, vill ju anvÀnda trÄdlöst internet?

Ska strax prova om det funkar. Återkommer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men du surfar vÀl inte samtidigt som du gör musik heller?

Kan det verkligen vara det? Visst, jag kan slÄ av internet nu eftersom jag endÄ "lÄnar" korkade grannens internet men hur gör jag sen i framtiden dÄ, vill ju anvÀnda trÄdlöst internet?

Ska strax prova om det funkar. Återkommer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men du surfar vÀl inte samtidigt som du gör musik heller?

Jo du har rÀtt. Hur stÀnger jag av det helt dÄ? Antar att det inte hjÀlper att disconnecta bara. Ska jag in i System och avaktivera den dÀr? KÀnns dumt att göra sÄ varje gÄng iaf.

(funkade inte nÀr jag bara disconnecta, toppade 99% igen)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Högerknappen och inaktivera.. Lysdioden som indikerar att dit WLAN Àr pÄslaget skall vara slÀckt. Oftast fÄr du ett rött kryss över ikonen ocksÄ..

Jo du har rÀtt. Hur stÀnger jag av det helt dÄ? Antar att det inte hjÀlper att disconnecta bara. Ska jag in i System och avaktivera den dÀr? KÀnns dumt att göra sÄ varje gÄng iaf.

(funkade inte nÀr jag bara disconnecta, toppade 99% igen)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hittade den hÀr trÄden, https://www.studio.se/index.php?showtopic=62585

Har exakt samma problem.

AnvÀnder ASIO4ALL v2 med buffern 512 Samples, nu knastrar det inte nÀr jag spelar upp men cpu:n vilar pÄ 50% hela tiden?

Fan vad sjukt, nÀr jag startar ett nytt projekt sÄ ligger CPU:n pÄ 1% vilket det ska vara. Men nÀr jag öppnar mina projekt som jag överfört frÄn min stationÀra sÄ ligger CPU:n pÄ 50%? NÄgon plugin som spökar?

Radera varje plugin frÄn projektet, en efter en och landade pÄ kring 20%, tar jag bort VSTi:n och mina samples sÄ hamnar jag nog pÄ 1%. FrÄgan Àr vad gör jag nu?

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hittade den hÀr trÄden, https://www.studio.se/index.php?showtopic=62585

Har exakt samma problem.

AnvÀnder ASIO4ALL v2 med buffern 512 Samples, nu knastrar det inte nÀr jag spelar upp men cpu:n vilar pÄ 50% hela tiden?

Fan vad sjukt, nÀr jag startar ett nytt projekt sÄ ligger CPU:n pÄ 1% vilket det ska vara. Men nÀr jag öppnar mina projekt som jag överfört frÄn min stationÀra sÄ ligger CPU:n pÄ 50%? NÄgon plugin som spökar?

Radera varje plugin frÄn projektet, en efter en och landade pÄ kring 20%, tar jag bort VSTi:n och mina samples sÄ hamnar jag nog pÄ 1%. FrÄgan Àr vad gör jag nu?

TEsta gÄ in pÄ dom mer krÀvande pluginsen och klicka i "smart disable", lÀste förut att det ska avaktivera pluginsen nÀr dom inte anvÀnds för att spara cpu. Kanske hjÀlper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Antivirus = off?

AnvÀnder NOD32, och det Àr inte alls resurs krÀvande. Har NOD32 pÄ min stationÀra (enkÀrnig processor) och FL Studio funkar prima dÀr.

TEsta gÄ in pÄ dom mer krÀvande pluginsen och klicka i "smart disable", lÀste förut att det ska avaktivera pluginsen nÀr dom inte anvÀnds för att spara cpu. Kanske hjÀlper

FörstÄr inte hur pluginens kan krÀva sÄ mkt nÀr dem inte nÀr det pÄ min stationÀra? Det Àr det som förvirrar mig. Min stationÀra har en AMD processor pÄ 2.2 Ghz - dÀr funkar mina projekt perfekt, inget knaster eller sÄ. PÄ laptopen som Àr tvÄkÀrnig med 2.0 Ghz sÄ knastrar det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OlÀmpligt chipset pÄ moderkortet? Grafikkort som anvÀnder RAM som grafikminne? Strömsparfunktioner?

Grafikkortet har 1GB i minne, sÄ jag tvivlar pÄ att den anvÀnder RAM minnet. OlÀmpligt chipset pÄ moderkortet vet jag inte hur man kollar. Strömsparfunktioner ska jag kolla upp, lÀste nyligen i en trÄd dÀr Yllet skrev att man ska ha energisparlÀget pÄ "Alltid pÄ" eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder NOD32, och det Àr inte alls resurs krÀvande. Har NOD32 pÄ min stationÀra (enkÀrnig processor) och FL Studio funkar prima dÀr.

FörstÄr inte hur pluginens kan krÀva sÄ mkt nÀr dem inte nÀr det pÄ min stationÀra? Det Àr det som förvirrar mig. Min stationÀra har en AMD processor pÄ 2.2 Ghz - dÀr funkar mina projekt perfekt, inget knaster eller sÄ. PÄ laptopen som Àr tvÄkÀrnig med 2.0 Ghz sÄ knastrar det?

Jo jag förstÄr men man kan ju köra uteslutnings metodiken. Kan ju vara att nÄn plugin inte funkar sÄ bra för just din hÄrdvara men det borde inte vara sÄ det hÄller jag med om. Kan vara nÄtt program som körs i bakgrunden som inte Àr speciellt kompitabelt med Fruity loops. MEn eftersom fruity Àr mycke ljud sÄ kan du ju testa anvÀnda drivrutiner till ljudkortet som Àr mest kompitabla och sÄ.

Jobbigt nÀr det blir sÄdÀr.

SvÄrt att ge nÄgot rakt svar pÄ vad det skulle kunna vara eftersom det inte involverar nÄtt direkt felmeddelande.

AlltsÄ rent prestandamÀssigt sÄ har inte fruity speciellt höga krav, standard datorer fungerar mer Àn vÀl i vanliga fall. Testa kolla om det finns nÄgon uppdatering för fruity loops som kanske löser det.

Redigerat av perelius
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder Windows 7 förövrigt, insÄg att jag inte har nÀmt det. Vet att nÄgon nu kommer sÀga "Starta den i XP Compability mode" - jag provade, fortfarande samma problem. FÄr lÀra mig Cubase/Reaper sÄlÀnge tills det löser sig, kanske endÄ dags för ett DAW byte?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnder Windows 7 förövrigt, insÄg att jag inte har nÀmt det. Vet att nÄgon nu kommer sÀga "Starta den i XP Compability mode" - jag provade, fortfarande samma problem. FÄr lÀra mig Cubase/Reaper sÄlÀnge tills det löser sig, kanske endÄ dags för ett DAW byte?

Windows 7 Ă€r det som samma som vista?? Jag anvĂ€nder iaf vista och tycker det rentav funkar bĂ€ttre dĂ€r. Är inte cubase för mac, eller kanske bara fĂ„tt det om bakfoten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Windows 7 Ă€r det som samma som vista?? Jag anvĂ€nder iaf vista och tycker det rentav funkar bĂ€ttre dĂ€r. Är inte cubase för mac, eller kanske bara fĂ„tt det om bakfoten.

Jo Windows 7 och Vista Ă€r i princip samma sak sĂ„ det ska egentligen inte vara orsaken. Cubase funkar för bĂ„de Mac och PC 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo Windows 7 och Vista Ă€r i princip samma sak sĂ„ det ska egentligen inte vara orsaken. Cubase funkar för bĂ„de Mac och PC 😄

DĂ€r ser man

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle prova en ren XP installation

Ja det e sant, eller ny installation överhuvudtaget. Brukar lösa sÄdana dÀr skummis fel. Vet inte ens om FL stödjer vista officiellt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fördelen med Windows 7 Àr att man kan starta program i olika "lÀgen", ex. XP SP3, Vista, Me, 2000 etc. Jag kan sÀga att FL Studio inte toppar 99% lÀngre men ligger endÄ kring 50% nÀr den Àr idle (det Àr vad FL Studio visar, aktivitetshanteringen visar 1%). Ibland knastrar ljudet till, ibland inte. Vill helst inte formatera allt igen.

Vi fÄr se om jag orkar ha det sÄ hÀr eller drar upp den hÀr trÄden senare igen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fördelen med Windows 7 Àr att man kan starta program i olika "lÀgen", ex. XP SP3, Vista, Me, 2000 etc. Jag kan sÀga att FL Studio inte toppar 99% lÀngre men ligger endÄ kring 50% nÀr den Àr idle (det Àr vad FL Studio visar, aktivitetshanteringen visar 1%). Ibland knastrar ljudet till, ibland inte. Vill helst inte formatera allt igen.

Vi fÄr se om jag orkar ha det sÄ hÀr eller drar upp den hÀr trÄden senare igen.

TEsta dra ner interpolation i settings, hjÀlper mycke vid hög cpu anvÀndning speciellt om du anvÀnder samplern. Knastring kan bero pÄ sample raten ibland, kör pÄ 44 khz och se om det blir bÀttre.

Redigerat av perelius
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köpte en ny laptop för nÄgra dagar sen överförde alltid jag hade pÄ min stationÀra till laptopen, plugins, fl studio, alla lÄtar och filer. Allt Àr installerat och fint förutom att det Àr troligtvis nÄgot skumt med ljudinstÀllningarna. Min CPU toppar 99% varje sekund typ nÀr jag spelar upp mitt projekt, Àven nÀr jag har stoppat projektet. Antagligen Àr det Audio Settings,

DÀr kan jag vÀlja Primary Sound ... , Realteak ... och ASIO4ALL ... Har provat alla och det Àr samma, vad ska jag göra? Installera realteks riktiga drivrutiner igÄr men det funkar endÄ inte.

HjÀlp,

MvH Taner

Kan det inte vara nÄgot med ljudkortet att göra dÄ? Att du har winamp, foobar eller windows media player osv igÄng, eller kanske bara en youtube lÀnk med musik? Brukar strula sÄdÀr för mig iaf om jag har nÄgot slags musik igÄng sÄ slÄr den upp i 99%....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...