Jump to content
Annons

Hur få trumljudet i "Lust for life" (Iggy Pop)


ONSatan

Recommended Posts

Hur spelade in och mixade man för att få detta ljud?

Misstänker att det som gör ljudet är en öppen bastrumma och en golvpuka (botten borttagen med EQ) men vad är det mer som gör detta slafsiga men sköna ljud (stämmer mina gissningar ens?)?

Nån som vågar tipsa lite om hur man hade kunnat få ett liknande ljud i EZDrummer (std + vintage + nashville)?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Först så måste du hitta en baskagge och och virvel kagge som liknar det ljud du vill ha.

Nu har jag inte EZ men tricket att få till slamret är att ha en hårt komprimerat rumsmick.

Jag skulle köra tape-emuleringsplugg och kompressor och testa tills man får till rätta slamret. Tape-emuleringen tillför den lilla distorsion som skall till för att riktigt götta till rumsljudet. Skulle tro att man har men en kompressor med dist i kan man få ett bra resultet. Gratis pluggen Blockfish har dist i sig och jag tror utan att testat att den skulle funka kanon för ändamålet.

Nyckeln är att rumsmicken dominerar soundet.

Finns inte någon rumsmick i EZ så kan du ta ett konvolverande reverb och använda in något rum som har rätt slammer och komprimera detta som ovan, tape och kompressor.

Sätt reverbet före regel (pre fader) så kan du lätt balansera närmickat och reverbet. Det är som sagt mest rumsljud så närmickarna skall nog inte låta så mycket.

Naturligtvis EQ och kompressor på virvel och baskagge efter smak.

Nåt sånt.

EDIT: Jag skulle köra rummet i mono. Inget stereoreverb eller stereomickar på rummet för att få till rätta soundet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Först så måste du hitta en baskagge och och virvel kagge som liknar det ljud du vill ha.

Nu har jag inte EZ men tricket att få till slamret är att ha en hårt komprimerat rumsmick.

Jag skulle köra tape-emuleringsplugg och kompressor och testa tills man får till rätta slamret. Tape-emuleringen tillför den lilla distorsion som skall till för att riktigt götta till rumsljudet. Skulle tro att man har men en kompressor med dist i kan man få ett bra resultet. Gratis pluggen Blockfish har dist i sig och jag tror utan att testat att den skulle funka kanon för ändamålet.

Nyckeln är att rumsmicken dominerar soundet.

Finns inte någon rumsmick i EZ så kan du ta ett konvolverande reverb och använda in något rum som har rätt slammer och komprimera detta som ovan, tape och kompressor.

Sätt reverbet före regel (pre fader) så kan du lätt balansera närmickat och reverbet. Det är som sagt mest rumsljud så närmickarna skall nog inte låta så mycket.

Naturligtvis EQ och kompressor på virvel och baskagge efter smak.

Nåt sånt.

EDIT: Jag skulle köra rummet i mono. Inget stereoreverb eller stereomickar på rummet för att få till rätta soundet.

...eller spela in trummor som låter snarlika, spela upp det hela in en passande (ekande) lokal, och spela in det med lagom kass utrustning.

;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
...eller spela in trummor som låter snarlika, spela upp det hela in en passande (ekande) lokal, och spela in det med lagom kass utrustning.

;-)

Kass utrustning tror jag inte på... däremot bra grejer och ett bra rum. Det kostar att låta slamrigt. Det är inte gratis 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kass utrustning tror jag inte på... däremot bra grejer och ett bra rum. Det kostar att låta slamrigt. Det är inte gratis 😛

Vad är det för typ av rum vi pratar om (litet/stort, hårda/mjuk väggar, högt/lågt i tak, tomt/fullt av möbler etc etc)?

(Och, tack för hjälpen!)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först så måste du hitta en baskagge och och virvel kagge som liknar det ljud du vill ha.

Tricket att få till slamret är att ha en hårt komprimerat rumsmick.

Jag skulle köra tape-emuleringsplugg och kompressor och testa tills man får till rätta slamret. Tape-emuleringen tillför den lilla distorsion som skall till för att riktigt götta till rumsljudet. Skulle tro att man har men en kompressor med dist i kan man få ett bra resultet. Gratis pluggen Blockfish har dist i sig och jag tror utan att testat att den skulle funka kanon för ändamålet.

Nyckeln är att rumsmicken dominerar soundet.

Finns inte någon rumsmick i EZ så kan du ta ett konvolverande reverb och använda in något rum som har rätt slammer och komprimera detta som ovan, tape och kompressor.

Sätt reverbet före regel (pre fader) så kan du lätt balansera närmickat och reverbet. Det är som sagt mest rumsljud så närmickarna skall nog inte låta så mycket.

Naturligtvis EQ och kompressor på virvel och baskagge efter smak.

Nåt sånt.

EDIT: Jag skulle köra rummet i mono. Inget stereoreverb eller stereomickar på rummet för att få till rätta soundet.

Har testat runt som f-n men får inte till det.

Menar du att jag ska strunta i att som vanligt lägga ut alla trummorna till en reverb-buss (som sen mixas in ”lagom”) utan istället bara lägga reverb på de kraftigt komprimerade OH-mickarna (och sen låta denna kanal dominera över närmickarna)?

Ska jag även strunta i att parallellkomprimera/NY trumljudet?

Jag har problem att få ”rätt” reverb mängd och ljud.

Antingen får jag för torrt ljud eller så börjar det sjunga i trummorna/cymbalerna.

Vet du något gratis/billigt reverb som skulle kunna funka? Har egentligen bara ”Roomworks” och Reverb ”A” samt ”B” (Cubase egna). Skulle ju kunna testa SIR1 men där finns ju inga impulser med.

Har du någon känsla för hur stort och av vilken typ rummet ska vara (är lite sugen på att spela upp OH-mickarna torrt i ett rum och sen micka rummet, borde kunna bli skitigt som bara den…)?

(Btw, Blockfish var trevligt!)

EDIT:

OCH, den som inte har skivan eller tex Spotify kan

:

EDIT2:

EDIT 2: Försökte stilla min desperation genom att beställa boken DRUMS BEAT-O-PEDIA.

Nån som har den eller vet om den är bra?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...