Jump to content
Annons

Effektordning


Emil16473

Recommended Posts

Hej Studioforum!

Har en boss gt8 som jag kör igenom min mesa dual recti loop, låter kanon!

Men nu har jag kommit över några externa pedaler:

1. Boss RC - 2 (loopstation)

2. Ibanez Weaping Daemon Wah

3. Marshall echo delay

4.Distpedal

5. Chorus pedal

Dessa vill jag koppla till min rig

Men jag är osäker i vilken ordning jag ska koppla dem.

Finns det en självklar ordning eller ska jag helt enkelt testa mig fram?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aah sorry, glömde den. En sådan kan man la peta in lite var man vill nånstans, men jag hade nog satt den allra först eller allra sist. Har aldrig använt en sådan så är inte helt 100 på hur dom fungerar men antingen

Gitarr -> RC-2 -> Wah -> Distpedal -> Stärkare. Sen i loopen kör du: Chorus/gt8 -> Delay

eller:

Gitarr -> Wah -> Distpedal -> Stärkare. Sen i loopen kör du: Chorus/gt8 -> Delay -> RC-2

Det kanske finns någon annan som kan svara bättre på din fråga, men prova dig fram, det finns inga rätt och fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah sorry, glömde den. En sådan kan man la peta in lite var man vill nånstans, men jag hade nog satt den allra först eller allra sist. Har aldrig använt en sådan så är inte helt 100 på hur dom fungerar men antingen

Gitarr -> RC-2 -> Wah -> Distpedal -> Stärkare. Sen i loopen kör du: Chorus/gt8 -> Delay

eller:

Gitarr -> Wah -> Distpedal -> Stärkare. Sen i loopen kör du: Chorus/gt8 -> Delay -> RC-2

Det kanske finns någon annan som kan svara bättre på din fråga, men prova dig fram, det finns inga rätt och fel.

Tjena, tack för svar.

Har för mig att det är bäst att köra rc2 genom loopen, exempel är att man spelar in med rent ljud, kör playback på det o sedan kan man byta till ex dist o improvisera till.

Om rc2 är direkt efter gitarren har den alltid det ljud jag just då har från gitarren.

exempel om jag spelar in en slinga med rent, o sedan byter till dist, då byter den det inspelade ljudet också till dist.

Tror det blir att köra igenom loopen för min del

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...